Top management ve firmách je každý den vystavován novým výzvám v řízení. Překotný technologický pokrok, přísnější regulace a normy, napjatý trh práce, pandemická omezení i požadavky aktivistů – to všechno jsou oblasti, které přidělávají vedení podniků stále větší starosti. Význam pojištění řídících pracovníků významně roste.
Každý začátek ledna bývá spojen s nejrůznějšími očekáváními, předsevzetími, mnohými neznámými. Také pro podnikatelskou veřejnost znamená nový příchozí rok řadu otázek i hledání odpovědí. Ať člověk vlastní velkou firmu, nebo se jen seberealizuje jako živnostník, neznámých v rovnici budoucnosti se objevuje víc než dost. Týká se to i tak prostých záležitostí, jako jsou platby pojistného. O tom zdravotním jsem hovořila s Mgr. Viktorií Plívovou, vedoucí tiskového oddělení Všeobecné zdravotní pojišťovny a tiskovou mluvčí:
ČBA Hypomonitor prosinec 2021 Objem (mld. Kč) Počet Sazba (%) Celkem 44,3 14,180 2,96 Nové úvěry 34,2 9,943 3,00 z toho: na koupi 21,9 6,148 3,00 na výstavbu 9,5 2,862 2,86 ostatní 2,8 933 3,41 Refinancované z jiné instituce 8,2 3,381 2,85 Refinancované interně 1,8 856 2,71 Pramen: ČBA Hypomonitor Banky a stavební spořitelny poskytly v prosinci hypoteční úvěry v celkovém objemu přes 44 mld. Kč, což je o 2 mld. Kč méně než v listopadu. Z tohoto objemu tvoří přes 34 mld. Kč hypotéky nové a 10 mld. Kč pak hypotéky refinancované. I přes nepatrný meziměsíční pokles tak zůstal objem poskytnutých hypoték v závěru roku nadprůměrný.
V loňském roce v ČR přibylo 2 215 subjektů, které nespolehlivě odvádí DPH nebo jsou označeny jako nespolehlivé osoby, o 7 % víc než předloni, ale o třetinu méně než v roce 2019.
Češi jsou velcí milovníci domácích mazlíčků, psa mají dvě z pěti domácností. A stále více za ně utrácejí, kupují kvalitnější krmivo, hračky, doplňky, ale i veterinární a kosmetické prostředky. Podle dat společnosti Nielsen utrácejí obyvatelé ČR za rok jenom za krmivo 5,6 miliardy korun. Průměrná rodina vydá za psa 16 000 korun ročně.
Také Hasičská vzájemná pojišťovna, a.s., nabádá klienty k tomu, aby se věnovali svým pojistným smlouvám, a reagovali tak na změny, které se v jejich životech, firmách, domácnostech odehrávají. Pravdou totiž je, že jak loňský, tak letošní rok uspíšil některé priority jak běžným spotřebitelům, občanům, tak firmám, organizacím i obcím. Pootočil náš životní styl, učí nás uvažovat v jiných dimenzích, jinak nahlížet na vlastní zdraví, majetek, vztahy. A podle toho bychom měli inovovat i naše pojistné smlouvy. Nejen o tom však byl rozhovor s Ing. Vladimírou Ondrákovou, obchodní ředitelkou Hasičské vzájemné pojišťovny, a.s.:
Před začátkem zimní topné sezóny si podniky ani drobní spotřebitelé nebyli jisti, jak vystačí se zásobami paliv. Teď už to máme za sebou a ministerstvo průmyslu a obchodu s úlevou konstatuje, že jsme obstáli na výbornou. I když zásobování, zvláště plynu z tradičních zdrojů, bylo přerušeno, nic dramatického se nestalo. Není pochyb o tom, že hlavní roli sehrál odpovědný přístup velkých i malých odběratelů, kteří vystačili s tím, co bylo k dispozici. Vcelku logicky tomu napomohly i výrazně vyšší ceny energií a také technologie efektivněji využívající každou kilowatthodinu. Nicméně šetrné nakládání se zdroji musí pokračovat během celého roku, protože levně už nikdo nenakoupí a nadbytek zdrojů zřejmě už navždy patří minulosti. Potvrdilo se tak staré české přísloví, že nouze naučila Dalibora housti. Ku prospěchu nás všech.
Povědomí o duševním vlastnictví, jeho významu v podnikání i celé ekonomice země, nutnosti je chránit a odpovídajícím způsobem usilovat o výhody, které nabízí, to jsou témata, která ne vždy rezonují ve strategiích firem či organizací. Je to škoda. Proto nejen Úřad průmyslového vlastnictví, ale také například IP mediační centrum Praha, zapsaný ústav, vyvíjí množství aktivit na podporu správného chápání nehmotného majetku a péče o něj. Hovořila jsem o tom s JUDr. Davidem Karabcem, MPA, LL.M., ředitelem centra a špičkovým odborníkem v tomto směru:
Pokračování ...