Téměř 170.000 korun si mezi sebou rozdělili studenti středních technických škol v rámci 6. ročníku soutěže Technowizz. Soutěž pravidelně vyhlašuje společnost AGC Automotive Czech, největší výrobce autoskel. Úkolů se nejlépe zhostily týmy studentů Střední průmyslové školy technické v Jablonci a Střední průmyslové školy v Ostrově. Partnery soutěže byly i letos UJEP v Ústí nad Labem a TUL v Liberci.
Česká Trinity Bank zaznamenala v roce 2022 nejlepší hospodářské výsledky ve své historii. Pětinásobná hodnota zisku oproti roku 2021 je i výsledkem výrazného zaměření na služby a servis klientům. Akcionářská struktura Trinity Bank zahrnuje téměř 9000 drobných českých akcionářů a podíl veškerých výnosů banky generovaných z aktiv v ČR k 31. 12. 2022 přesahuje 99 % a zbylá část pochází z aktiv v jiných státech EU. Banka navazuje na velmi úspěšnou historii Moravského Peněžního Ústavu, který byl založen v roce 1996 ve Zlíně a patřil mezi největší spořitelní družstva v ČR. V roce 2018 získal bankovní licenci a od roku 2019 operuje na českém trhu pod obchodním jménem Trinity Bank. Trinity Bank dosáhla v roce 2022 svého významného milníku – pokořila nejenom hranici 100 000 klientů, ale poprvé za svou krátkou bankovní existenci dosáhla zisku jedné miliardy korun před zdaněním. Co je základem této cesty, nastínil Dušan Benda, předseda představenstva Trinity Bank:
Dosáhnout na nové bydlení začíná být náročné pro čím dál větší okruh zájemců. Na tomto stavu se podepsala vysoká míra inflace, zpřísňování podmínek pro udělování hypoték ze strany ČNB i všeobecně rostoucí životní náklady. Hypotéka se tak stává luxusem. Ale podle expertů z fin4Business v reakci na tuto situaci poroste zájem o staronový model. Financování družstevního bydlení bude v roce 2023 na vzestupu.
Závěrem loňského roku nastal definitivní konec elektronické evidence služeb (EET). Nastane hromadný exodus restaurací zpátky k hotovosti? Podle expertů je právě menší ochota podnikatelů přijímat platební karty na dohled. A pokud je budou přijímat, karetní poplatky přejdou na zákazní-ka – dosud je totiž převážně platí banka nebo obchodník, u kterého člověk nakupuje.
Pojišťovna Kooperativa je špičkou na trhu v pojišťovacích produktech a službách. Právě na ty zaměřuje poslední dobou svoji pozornost co nejvíce, protože cítí, že ve složitých situacích je důležité člověku především dobře poradit. Zkrátka pomoci. Velmi dobře ví, že úspěšný pojišťovací poradce je vlastně takovým „rodinným lékařem“. Tento názor zastává i ředitel interního obchodu Kooperativy Martin Pokorný:
Než se lidstvo začalo potýkat s důsledky covidu, žilo se mnohým v posledních letech krásně. V komfortu, který jsme ani nepotřebovali. Neskromně, ba někdy až rozmařile. Komercionalizovaly se vztahy, zmínky o pravých hodnotách života patřily spíš do učebnic o seberozvoji než do našeho každodenního konání. Místo pokorného obdělávání rodné hroudy jsme uvažovali v tabulkách zisků, a to bylo až příliš „nadčasové“. Dějinné souvislosti ukázaly, že není nic, co by nás mělo činit nadprůměrně sebejistými. Globální ekonomika vstoupila do období turbulencí, jaké jsme si dříve nedokázali představit. Tím více se odborníků ptáme, co předpokládají, že nás čeká v nejbližších měsících. Otázky na podobné téma jsem položila Martinu Kupkovi, hlavnímu ekonomovi ČSOB:
Blíží se dovolené a s tím i poptávka po tuzemských i zahraničních zájezdech stoupá. Po několika krizových letech, které ovlivnila zejména pandemie Covidu-19, lidé opět mají chuť cestovat a poznávat cizí kraje. Zvýšený zájem potvrzují cestovní kanceláře, mnohé z nich už hlásí vyprodáno. Ani zvýšené životní náklady nezabránily většině Čechů, aby na dovolené šetřili. Dokonce největší CK Čedok si pochvaluje, že loňský rok byl pro ni nejúspěšnější v novodobé historii. A tento trend nyní pokračuje. Vypadá to, že lidé budou raději šetřit na energiích a potravinách, ale letní měsíce si chtějí užít. Pokládám to za dobrou zprávu. Optimizmus našim spotřebitelům tedy rozhodně nechybí a věří, že zas bude líp.
Povědomí o duševním vlastnictví, jeho významu v podnikání i celé ekonomice země, nutnosti je chránit a odpovídajícím způsobem usilovat o výhody, které nabízí, to jsou témata, která ne vždy rezonují ve strategiích firem či organizací. Je to škoda. Proto nejen Úřad průmyslového vlastnictví, ale také například IP mediační centrum Praha, zapsaný ústav, vyvíjí množství aktivit na podporu správného chápání nehmotného majetku a péče o něj. Hovořila jsem o tom s JUDr. Davidem Karabcem, MPA, LL.M., ředitelem centra a špičkovým odborníkem v tomto směru:
Pokračování ...