INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

15 bisnode kopieZahraniční podnikatelé loni koupili 2 556 českých firem, což je o čtvrtinu méně, než v roce 2019 a nejméně za posledních sedm let. České firmy nejčastěji kupovali Ukrajinci (692), Slováci (497) a s výraznějším odstupem Maďaři (148), Rusové (125), Rumuni (122) a Poláci (119).

Informace přinesla společnost Bisnode A Dun & Bradstreet Company, jednička ve sledování vazeb a propojení mezi subjekty.

„Obchod s firmami loni zamrzl, stejně jako tuzemská ekonomika. Ztížené podmínky pro podnikání, omezené cestování, zvýšená rizika nebo nejisté vyhlídky, to jsou hlavní důvody, proč zahraniční investoři v uplynulém roce koupili podstatně méně českých firem než v posledních sedmi letech, kdy tyto statistiky sledujeme,“ říká Petra Štěpánová analytička Bisnode A Dun & Bradstreet Company.

27 % českých firem, které v uplynulém roce přešly do rukou zahraničních vlastníků, koupili Ukrajinci. Přitom mezi lety 2014 a 2017 nejvíc českých firem prodaných do zahraničí mířilo na Slovensko. Od roku 2018 ale již nejvíc firem kupovali Ukrajinci, a Slováky tak odsunuli na pomyslnou druhou příčku,“ dodává analytička Bisnode Petra Štěpánová s tím, že v posledních dvou letech si ukrajinští podnikatelé před Slováky vytvořili znatelný náskok.

„České firmy kupují hlavně podnikatelé ze zemí, se kterými nás pojí geografické, historické a ekonomické vazby. V TOP 10 jsou všechny země V4 a z postkomunistického bloku Rusko, Rumunsko a Bulharsko,“ dodala Petra Štěpánová z Bisnode.

Počty českých společností prodaných zahraničním podnikatelům v roce 2020

Stát

Počet

Podíl na celku

Ukrajina

692

27,07 %

Slovenská republika

497

19,44 %

Maďarsko

148

5,79 %

Rusko

125

4,89 %

Rumunsko

122

4,77 %

Polsko

119

4,66 %

Bulharsko

83

3,25 %

Velká Británie

79

3,09 %

Německo

71

2,78 %

Itálie

67

2,62 %

Poznámka: jen přímé majetkové vazby

Zdroj: Bisnode A Dun & Bradstreet Company

(tz)

Slovo ke dni

  • Vztahy nejen v businessu: účel vs. trvalá hodnota

    V poslední době slýchám od lidí z businessu poznámky, že žijeme přesně v takové zemi, jakou si zasloužíme. Když nějaká taková věta či úvaha zazní, ptám se, co přesně je tím myšleno. Pokaždé se dostaneme k tomu samému. Ke kvalitě vztahů mezi lidmi. Začíná být normou, že když vztah poslouží svému účelu, vyšumí. Není to přátelství ani partnerství. Spíše hra na ně. Něco, co vypadá vznešeně. Tváří se, že to má hloubku. Přitom je to prospěchářské a jednostranné. A jakmile je dosaženo cíle, expirační lhůta se nemilosrdně naplňuje. A jak řešení vidí podnikatelé? Naučit se žít takové vztahy, které mají hodnotu – kde jsme ochotni na sebe brát závazky a investovat do vzájemnosti. Kvalitní mezilidské vztahy každému jednotlivci pomohou překročit vlastní stín. A stejně důležité jsou i pro úspěch a rozvoj v podnikání. Kateřina Šimková

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3