INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Jaroslava SindelarovaJaroslava ŠindelářováSoučasná krize spojená s pandemií covidu-19 zamíchala pracovním trhem méně, než se čekalo. Potřebné profese stále nejsou k mání, i když se zaměstnavatelé snaží využívat všech prostředků k náboru a udržení pracovníků. Logistická a přepravní společnost Geis CZ nepatří k výjimkám, přesto svou činnost neomezuje, naopak dál rozvíjí. O práci s lidmi jsme hovořili s Jaroslavou Šindelářovou, HR manažerkou Geis CZ.

Jak z vaší zkušenosti vypadá situace na domácím trhu práce? Přinesla koronavirová krize otřesy nebo přelom v zaměstnávání osob?

Žádnou zásadní vlnu lidí, kteří museli opustit místa, například z oblasti cestovního ruchu nebo pohostinství a chtějí opravdu změnit obor a dlouhodobě pracovat v pro ně novém odvětví, tedy logistice, jsme nepozorovali. Zejména náš nejsilnější segment systémových paletových přeprav pro B2B, ale i skladování a další logistické služby přitom zaznamenaly v časech lockdownů prudký růst a spolu s tím rostla i poptávka po zaměstnancích. V době, kdy je v některých okresech republiky na každého volného potenciálního zaměstnance/nezaměstnaného v evidenci úřadu práce volných až deset pracovních míst, je to občas boj.

Kolik lidí zaměstnáváte a v kterých regionech? Jsou problémy s jejich získáváním všude stejné, nebo nikoli?

Ve společnosti Geis CZ máme zhruba 1000 zaměstnanců na 27 pobočkách ve 12 krajích České republiky a každý region má pro nás při získávání nových zaměstnanců svá specifika. Například z velké části Královéhradeckého a Pardubického kraje míří většina potenciálních zaměstnanců nejčastěji do automobilového průmyslu, kterému je v některých podmínkách nastavených pro zaměstnance těžší konkurovat. V Jihočeském kraji nejsou podle naší zkušenosti lidé moc ochotni měnit práci, v jiných krajích proti nám může stát i dopravní dostupnost našich poboček. Velké překladiště nebo logistický projekt, ideálně v centru krajského města, v případě Prahy i navíc u stanice metra, bohužel provozovat nelze.

Kdo se hlásí na nabízené pozice? Můžete si za této situace vybírat vhodné kandi­dáty?

Odpovědí na inzerci volných pracovních míst máme stále dostatek, kvalita zájemců však v některých regionech rozdílná. Zhruba 35 % reakcí – záleží pochopitelně na pozici a lokalitě – je zcela mimo naše požadavky. A to i tehdy, když jsou požadavky zcela jasně definované a pro výkon práce na dané pozici zásadní. Hledáme-li programátora, musí umět programovat v požadovaném jazyce. Pokud poptáváme řidiče s oprávněním C+E a profesním průkazem, pak uchazeč bez splnění těchto podmínek není nic pro nás. Pokud uvádíme požadavek na znalost cizího jazyka, uchazeč, který znalost nemá, pro nás na takovou pozici opravdu není vhodný. Nicméně v některých případech mohou být uchazeči zajímaví na pozici jinou. Ve velké nadsázce bychom mohli rozdělit zájemce, kteří nerespektují požadavky k pozici, na dva základní typy – rozsévač a nadšenec.

Tak to musíte blíže vysvětlit, co to zna­mená...

Rozsévač požadavky na pozici nezná, nezajímají ho, a často bohužel ani neví, na jakou práci a do jaké společnosti reaguje. Bez ohledu na požadavky odpovídá na jakýkoliv inzerát všem možným zaměstnavatelům. Oproti tomu nadšenec si je vědom toho, že požadavky nesplňuje, ale přesto životopis pošle s vysvětlením, že mu obor nebo naše společnost přijde zajímavá a uvede konkrétní důvod, proč by v něm chtěl pracovat. Takové jedince máme rádi.

Nedají se méně vhodné osoby zapracovat, rychle rekvalifikovat?

Zvláště u základních administrativních a manuálních pozic vždy zvažujeme potenciál kandidáta v souvislosti s tím, co jsme jej schopni naučit a jak rychle ho můžeme proškolit. Vždy také zvažujeme, zda by nebyl vhodný na pozici jinou. Investice do uchazečů se osvědčuje tam, kde není závratně vysoká.
Jako efektivnější se nám ukázalo zaměstnání nebo posun těch, kteří u nás již pracují, například na nižší pozici nebo je využít jako brigádníky. Brigády nabízíme oproti jiným společnostem v omezené míře, zpravidla na vybraných logistických projektech jen v několika regionech republiky. Osvědčeným zdrojem pro získání dalších uchazečů o práci u nás jsou naši stálí zaměstnanci a jejich doporučení, které podporujeme.

Co vlastně od zájemců o práci požadujete?

Noví zaměstnanci na vyšší a kvalifikované pozice se nejčastěji rekrutují z oboru, tedy z oblasti logistiky a dopravy. Méně často přicházejí lidé z výrobní sféry, ze služeb a ze sektoru FMCG (Fast Moving Consumer Goods = rychloobrátkové zboží). Mimo jasně specifikovaných dovedností u každé pozice je naším hlavním požadavkem motivace, chuť pracovat a učit se. Opravdu je vždy třeba, aby člověk měl požadovaný základ, na kterém lze stavět. Volné pozice umíme obsadit bez pomoci externích dodavatelů (agentur), které již několik let nepoužíváme.

Trvá to dlouho získat vhodného člověka?

Průměrná doba obsazení pozice je u nás aktuálně asi jeden a půl měsíce, úzce specializované pozice obsazujeme o něco déle. Reakcí máme stále v celkových číslech dostatek, i když počet i kvalita za posledních 6 let obecně klesla. Co naopak roste, je sebevědomí uchazečů. Zejména mladší kandidáti a absolventi bývají často sebevědomější než kandidáti s mnoholetou praxí, a zpravidla reagují i na pozice vyšší, než jsou jejich zkušenosti. Nicméně pokud z profilu uchazeče vidíme určitý směr, snahu o posun a již zmíněné nadšení, dáváme mu šanci se osobně představit. Každého náboráře těší, když pak může v průběhu času sledovat, jak se takový zaměstnanec během měsíců a let vyvíjí a roste.

za rozhovor poděkoval Pavel Kačer

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3