INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

webMartina Machovaü HR rîeditelka Sodexo BenefityZaměstnanci ve firmách nejčastěji dostávají stravovací benefity a finanční odměny. Bonusy ale firmy nabízejí čím dál méně. To vyplývá z průzkumu trhu, který realizovala společnost Sodexo Benefity ve spolupráci s výzkumnou agenturou Ipsos.

Nejen o postoji firem k benefitům a aktuálních potřebách zaměstnanců jsme hovořili s Martinou Machovou, HR ředitelkou již zmíněného největšího poskytovatele zaměstnaneckých benefitů u nás.

Z vašeho průzkumu vyplývá, že spokojenost zaměstnanců s benefity je výrazně nižší, než si zaměstnavatelé myslí. Co tedy chtějí?

Téměř 70 % zaměstnavatelů si myslí, že jsou zaměstnanci spokojeni s nabízenými benefity. Rea­lita je ale taková, že s jejich nabídkou je spokojeno pouhých 44 % zaměstnanců. Nejčastěji lidé postrádají finanční odměny a prémie, příspěvek na dovolenou, dorovnání platu v nemoci a sick day. Poslední dva jmenované prvky se do popředí toho, co zaměstnancům chybí, dostaly během covidu, a vypadá to, že tam zatím zůstanou.

Reagují firmy na měnící se požadavky pracovníků?

Z průzkumu vyplývá, že benefitní nabídka zůstává stabilní. Firmy jsou zvyklé více než na přání zaměstnanců reagovat na situaci na trhu. Oproti minulému roku jsme zaznamenali propad finančních odměn jako, je například třináctý plat nebo bonusy. Ty dostává o 7 % lidí méně než loni. I když celkově na benefitech firmy rozhodně nešetří (více než třetina firem plánuje benefitní balíček navyšovat), tuto kategorii začaly omezovat. Pravděpodobně tak hledají úspory v náročném ekonomickém čase.

Jaké výhody poskytuje nejvíce zaměstnavatelů?

Vůbec nejrozšířenějším a také nejoblíbenějším benefitem je už mnoho let příspěvek na stravování v různých formách. Zaměstnavatel nějakým způsobem přispívá na stravování 84 % zaměstnancům. Zhruba třetina pracovníků má k dispozici závodní stravování, dalších 28 % stravenky v papírové či elektronické podobě a čtvrtině vyplácí zaměstnavatel stravovací paušál. Přibývá také firem, které od papírových stravenek přecházejí ke stravenkovým kartám. Těch meziročně přibylo o 4 %. Letos navíc výrazně stoupl počet těch, kteří mají na pracovišti k dispozici občerstvení. Z loňských 24 se jejich podíl zvýšil na 30 %.

22Proč je výhodnější podpořit zaměstnance stravenkovou kartou, než jim přidat peníze do výplaty?

Daňově nejvýhodnější stravenka byla pro tento rok stanovena na 194 Kč na den. Zákon o dani z příjmů umožňuje firmám odečíst si z daní maximálně 55 % z ceny stravenky maximálně do výše 107,10 Kč. Zbývající část si často doplácí zaměstnanci, firmy ale pochopitelně mohou svým lidem uhradit i vyšší částku, avšak už bez slevy na dani na straně zaměstnavatele. Pro zaměstnance jde ale u stravenek vždy o příspěvek, který na jeho straně nepodléhá zdanění ani odvodům. Díky tomu jsou stravenky o čtvrtinu výhodnější, než kdyby zaměstnanci dostali o stejnou částku vyšší mzdu. Velké daňové zvýhodnění zatím samozřejmě platí i pro benefity pro volný čas.

A je při dnešních vysokých cenách potravin a obědů podpora ze strany zaměstnavatelů dostatečná?

Stravenky jsou ideálním prostředkem, jak zaměstnancům efektivně přilepšit v tomto drahém období. Firmy ale jejich potenciál ani zdaleka nevyužívají. Nejčastější hodnota příspěvku na stravování je u našich klientů aktuálně 120 Kč za den. To je částka, za kterou se nelze najíst již nikde v republice. Jen pro představu, průměrná cena oběda v Praze se v srpnu vyšplhala na skoro 205 Kč. Firmy tak mají opravdu velký prostor, jak mohou zaměstnance podpořit a zároveň využít i daňovou optimalizaci pro sebe.

Říká se, že covid z příležitostného benefitu home office udělal nový standard. Opravdu to stále platí, nebo firmy chtějí zaměstnance zpátky v kanceláři?

Home office může aktuálně využívat 24 % zaměstnanců, což je trochu méně než v loňském roce. Stále platí, že ti, kteří mohou z domova pracovat, jsou nejčastěji z Prahy a středních Čech, vysokoškolsky vzdělání a působí ve financích či v administrativě. Je však potřeba přihlédnout k tomu, že velké skupině lidí povaha jejich profese práci z domova stále neumožňuje. Z našeho výzkumu vyplynulo, že jde o 35 % zaměstnanců. Týká se to třeba řidičů, prodavaček, pracovníků v průmyslu a v logistice.

grafPodle vašeho průzkumu si 27 % lidí vybírá dva a více týdnů dovolené naráz a více než polovina má během roku více kratších dovolených, přičemž to znamená maximálně týden. Dá se za tak krátkou dobu vůbec „vypnout“?

Výzkumy ukazují, že dva týdny dovolené najednou by si měl brát každý zaměstnanec jednou ročně a jsou optimální pro celkovou výkonnost. Delší dovolená již může být ve firmách složitější na organizaci práce a pro zaměstnance je také složitější návrat zpátky. Někteří si ale nevezmou ani týden najednou. To je velký nápor na psychiku a u takových lidí může hrozit syndrom vyhoření. Je proto úkolem managera nebo vedoucího pracovníka, aby se svými lidmi aktivně řešil kromě práce také plánování odpočinku, který je nezbytný pro efektivní pracovní výkon. Jsou ale lidé, které prostě k dobrovolné dovolené nedonutíte. V takovém případě jim ji firma může nařídit.

Rozumím tomu dobře, že 20 dnů dovolené, na které má každý zaměstnanec nárok ze zákona, je podle vás málo?

Čtyři týdny dovolené na regeneraci a odpočinek už v dnešní náročné době dostatečné nejsou. U většiny pozic nejde o odpočinek fyzický jako hlavně o ten psychický. Proto se také v České republice začalo diskutovat o tom, že by se navýšil počet týdnů dovolené daných zákonem na pět. Firmy, které nabízejí týden a více dovolené navíc, mají na pracovním trhu velkou konkurenční výhodu. Vzhledem k dnešní minimální nezaměstnanosti si mohou zaměstnanci vybírat. Často právě počet dní dovolené může hrát velkou roli v rozhodování, kam nakonec nastoupí.

Nedávno jste oznámili, že se ze Sodexo Benefity od ledna příštího roku stane Pluxee. Co tato změna vašim klientům a uživatelům přinese?

Pracovní trh poslední roky prochází dynamickými změnami a mění se i očekávání jednotlivých zaměstnanců v oblasti well-beingu a pracovního naplnění. Chceme firmám a jejich zaměstnancům i nadále poskytovat digitální řešení odpovídající jejich aktuálním potřebám, proto procházíme i my změnou, která nás posune dál. Jako každý začátek, tak i tento je velkým motivačním impulzem pro celou naši společnost. Budeme ještě více investovat do IT i našich ostatních oddělení, abychom mohli dodávat ty nejlepší služby na trhu, a pomáhat tak motivovat zaměstnance skrze jejich celkovou spokojenost.

za rozhovor poděkovala Eva Brixi

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3