INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Snažíme se na našich stránkách přinášet také zkušenosti žen manažerek a podnikatelek, jak co nejlépe zvládat pracovní povinnosti a současně plnit úspěšně roli ženy jako starostlivé manželky a matky se vším, co to obnáší.Zaujala nás v tomto ohledu žena, o které se ve firmě - kde působí jako manažerka - všeobecně ví o její energičnosti, zaujetí pro věc, umění jednat s lidmi a úspěšně vést kolektiv všemi úskalími na cestě k úspěchu a k prosperitě. A jak za těchto okolností asi zvládá druhou neméně významnou roli odehrávající se v domácím prostředí, bylo logickým vyústěním našich všetečných otázek kladených Ing. Jitce Ernestové, která zastává pozici vedoucího managera pro zahraniční obchod firmy GASCONTROL, společnost s r. o., v Havířově-Suché:


Co vše – velice stručně řečeno – obnáší vaše role ve společnosti GASCONTROL?
Jako u každé manažerská pozice – důležité je prvoplánově stanovit vizi a následně pracovat na strategii jejího naplnění. Jako u každé kumulované funkce si musíte jasně stanovit priority. Jsou období, kdy nevíte, kam dřív, a vlastně jen hasíte ty největší požáry. A jsou chvíle, kdy máte prostor se zamyslet a důsledně naplánovat činnost sobě i ostatním. Čím lépe využijete tohoto prostoru, tím větší je vaše šance na snížení množství neuhašených požárů a kostlivců, kteří na vás při nejméně vhodné příležitosti vypadnou ze skříně. V obchodě se zabývám především komunikací se zahraničím, a to s rusky, německy nebo anglicky mluvícími zeměmi. Co se marketingu týče, tomu jsem se věnovala většinu svého pracovního života, proto je pro mě každý marketingový úkol spíše odměnou a třešničkou na dortu.
Co ve své manažerské pozici považujete za zásadní?
Především práci s lidmi v týmu, protože jednotlivec sice může dosáhnout dílčího úspěchu, ale soustavný dobrý výkon bude podávat jen dobře fungující, motivovaný tým. A ten bez dobré vnitřní komunikace nevybudujete ani neudržíte. Za jednu z nejdůležitějších kompetencí manažera považuji to, že je schopen nejen navrhnout fungující systém, a to, že bude mít následně také sílu a dostatek „urputnosti“, aby systém prosadil a zavedl do praxe. Dlouhodobě zavedené zvyklosti se někdy daří překonat jen s vynaložením maximálního úsilí. Je ale nutné si uvědomit, že bez lidí, kteří toto odhodlání a sílu prosadit změny mají, bychom se nikdy neposunuli dál. Také proto si v kolektivu tolik cením vůdců, formálních i těch neformálních.
Jak početný a strukturovaný je kolektiv pracovníků, který řídíte?
Úsek obchodu a marketingu prochází v současnosti intenzivními změnami. Momentálně má devět zaměstnanců, posilou je nová asistentka ředitele obchodu. Já se nyní také nacházím v procesu změn – přecházím na výrobní divizi, kde se budu intenzivně věnovat strategickému nákupu, tedy oblasti, která je v každé firmě ještě stále zdrojem značných finančních úspor. Obchodní komunikace se zahraničním však i nadále zůstane mezi mými oblastmi zájmu.
Kolik pracovního času zhruba věnujete operativě, kolik plánování, systémovým a dlouhodobějším záležitostem?
Neumím odpovědět jednoznačně, toto rozdělení se v různých obdobích různí. Hlavně před koncem roku se zintenzivňují systémové a plánovací aktivity, v průběhu roku je „více v kurzu“ operativní práce na zabezpečení aktuálních úkolů. Osobně se domnívám, že pokud je firemní strategie dobře stanovena, není pak nutné trávit dlouhé hodiny za poradním stolem, ale každý člen týmu už ví, kam směřujeme a co se od něj očekává.
V jakých periodách se odehrávají nejrůznější pracovní porady a schůzky na úseku marketingu?
Termíny pracovních porad obchodu a marketingu jsou formálně stanoveny jednou týdně. Protože jsme malý tým, většinou se daří komunikovat průběžně se všemi členy. Na oficiální poradě se pak scházíme pouze v případě hodnocení výsledků útvaru, nebo pokud se objeví aktuální informace, se kterými je nutno seznámit všechny pracovníky. 
Co vám v roli manažerky přináší nejvíce starostí?
Vedení lidí považuji za jedno z vůbec nejtěžších zaměstnání, bez nadsázky se jedná spíše o poslání a určitě to není pro každého. Mojí největší starostí vždy bylo dobře lidem kolem sebe vysvětlit, co je náš cíl a proč ho chceme dosáhnout, nadchnout je „pro věc“. Snažím se zadávat svým spolupracovníkům úkoly jasně definované a splnitelné. A samozřejmě poskytnout jim maximální možné penzum informací, aby ho mohli splnit podle mého očekávání. Jen taková práce může přinášet uspokojení jak manažerovi, tak spolupracovníkům. Navíc, je spousta lidí, kteří v postavení manažera vidí pouze získané postavení, ale už nejsou schopni a ochotni nést odpovědnost, která je s postem manažera nedílně spjata.
Nakolik se vám daří kloubit pracovní povinnosti se vším kolem rodiny a vedením domácnosti?
Mám ráda 21. století a jsem vděčná za všechny vymoženosti, které nám přináší. Myslím, že dnes v době internetu je úplně jedno, zda sedíte v kanceláři, jste doma, nebo jste někde jinde. Téměř vždy máte možnost odpovědět na urgentní mail, zavolat obchodnímu partnerovi nebo si připravit kostru článku pro časopis Madam Business. Organizér vám nedovolí zapomenout na naplánovanou schůzku a díky fungujícímu informačnímu systému máte možnost v klidu domova u kávy připravit nabídku, na kterou jste prostě v práci nenašli potřebný prostor.
A co domácí práce?
Také ty jsou dnes o něčem jiném. Mám ještě v živé paměti, kolik času zabere například mytí nádobí po běžném nedělním obědě. Nyní patří mytí nádobí mezi mé nejmilejší domácí práce… Jako ve všem je třeba mít v hlavě srovnané priority a sama v sobě si vyhodnotit, zda strávit pěkné slunečné odpoledne na výletě s rodinou nebo u žehlicího prkna. Bez legrace, znám ženy, kterým smysl pro povinnost jednoznačně velí vybrat si to prkno. Já mám naštěstí hodnoty srovnané jinak.
Máte nějaký recept na to, jak co nejefektivněji využívat čas, ať již v kanceláři, nebo doma?
Hned dva. Ten hlavní je obklopit se schopnými lidmi. Dobrý manažer si je vědom toho, že čím lepší lidi bude mít kolem sebe, tím snáze bude s takovým týmem plnit své povinnosti a bude následně ještě úspěšnější. Druhý recept je důsledně využívat nástrojů, které ke své práci máme. Většina telefonů umí mnohem víc než jen uskutečnit hovor nebo poslat SMS. Také notebook neslouží jen pro otevírání mailů. Mám vztah k technice a vždy, když mám něco nového, snažím se prolistovat také návod, abych se dozvěděla, jestli má nová „hračka“ neumí více než ta předchozí a jestli pro tuto funkci nenajdu uplatnění. Nemyslím využívat vše a za každou cenu, ale usnadnit si práci a ušetřit čas v případě, že je to možné.
Mají to podle vás muži na manažerských funkcích mnohem snazší než ženy?
V jedné folkové písničce se zpívá, že Holky těžší to maj. Nemyslím si, že je to tak docela pravda. Být manažerem-mužem, má jistě svoje výhody, oproti tomu ženy mají zase někdy možnost využít konkurenčních výhod, které muži nemají. Podle mého názoru jsou lepší hlavně v taktice, strategii a tahu na branku. Takže si myslím, že opravdu dobrá manažerka si s opravdu dobrým manažerem v ničem nezadá. Podle mě to není o pohlaví, ale o osobnosti toho kterého člověka.
Co byste podle svých zkušeností doporučila zaměstnavatelům pro eliminování některých hendikepů, s nimiž se potýkají ženy manažerky?
Domnívám se, že není třeba řešit tuto problematiku „shora“, pokud budeme hodnotit podle výsledků, a ne podle jiných, někdy ne zcela jasných kritérií. Úplně postačí, pokud dáme ženám-manažerkám prostor ukázat, co umí. V žádném případě nepovažuji muže nebo ženy za lepší jen proto, zda se narodili jako muž, nebo žena. Co mě se týče, já mám i v pracovním procesu muže kolem sebe ráda.
rozmlouval Jiří Novotný

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3