INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 24. rokem

a 2714998 960 720Od začátku pandemie roste zájem Čechů o nákupy na internetu. Přizpůsobují se tomu nejen e-shopy samotné, ale i logistické a skladové areály. Ty sází zejména na nové technologie, které jim umožní snížit náklady a zefektivnit provoz.

Jak uvádí analýza společnosti Cushman & Wakefield online prodej potravin zaznamenává v posledních letech výrazný nárůst. V Česku za uplynulé tři roky v této oblasti tržby rostly průměrně o 106 procent ročně. Velikým akcelerátorem online samoobsluh byla samozřejmě pandemie koronaviru.

Podíl e-commerce samozřejmě roste ve všech maloobchodních kategoriích. Celkově by se online prodeje měly na maloobchodních tržbách v České republice koncem letošního roku podílet již téměř 15 procenty.

Nárůst online nakupování má také vliv na rozšiřování skladovacích a logistických prostorů. Jak dále ukazuje studie Cushman & Wakefield v prvním pololetí letošního roku se v Česku pronajala plocha logistických a průmyslových nemovitostí, která odpovídá 85 procentům poptávky dosažené za celý rok 2020.

Velkou výzvou pro elektronické obchodování je fakt, že zákazníci e-shopů očekávají dodání co nejrychleji a také požadují větší flexibilitu při dopravě zboží. Proto nárůst skladovacích areálů doprovází i imperativ na zvýšení jejich efektivity.

Sázka na nové technologie

Podle Lukáše Šalinga, vedoucího transakcí a poradenství oddělení pro logistiku a průmyslové nemovitosti společnosti CBRE, je očekáván v průmyslových a logistických areálech v budoucnu silný nárůst automatizace. „Díky tomu budou společnosti méně závislé na pracovní síle, a přitom budou stíhat uspokojovat stále se zvyšující poptávku,“ říká Šaling.

Podle společnosti M2C, která se zabývá integrovaným facility managementem a novými technologiemi v řízení komerčních budov, se už tato proměna děje, a to právě během posledních let. Situaci navíc ovlivňuje i současná krize na trhu práce.

„Obecně mezi klienty vnímáme zvýšení zájmu v oblasti digitalizace a automatizace procesů jak v logistice, tak v retailu. Spolu s aktuálním stavem na trhu práce evidujeme zvýšení poptávky na náhradu fyzické síly právě formou implementace nejrůznějších autonomních technologií. V M2C momentálně pracujeme na několika projektech tohoto typu,“ prozrazuje Jan Čulík, projektový manažer M2C Space.

Automatizace skladů a logistických center dnes může vypadat všelijak. Vše má ale svým dílem zapadat to mozaiky směřující k optimalizaci nákladů v oblasti lidských zdrojů a zvýšení efektivity.

Může jít například o digitalizaci vrátnice, kdy je celý proces odbavení řidičů zajištěn pomocí systému, jenž dokáže zaznamenávat registrační značky vozidel, načíst řidičův občanský průkaz do čtecího zařízení a automaticky otevírat závory. Poté, co je řidič vpuštěn do areálu a informace o něm byly zpracovány systémem, přihlásí se v elektronickém kiosku, jímž je následně nasměrován na místo, kde proběhne nakládka zboží.

Velmi oblíbenou technologií jsou podle Jana Čulíka kamery se sofistikovaným softwarem napojené na vzdálené dohledové centrum M2C Space. Kamery jsou naprogramované tak, aby snímaly obraz v objektu a vyhodnocovaly probíhající procesy. „Analýza obrazu nám poskytuje potřebná data, ve kterých se zrcadlí právě informace o procesech u konkrétního klienta, a na základě těchto dat jsme schopni vyhodnotit jejich efektivitu. Pomocí obrazu dokážeme např. sledovat pohyb osob po pracovní ploše, hlídat dodržování BOZP, ale také proces přípravy a nakládky zboží,“ popisuje Jan Čulík.

(tz)

Ilustrace Pixabay.com

Slovo ke dni

  • Velký úklid v e-shopech

    Už dávno jsme si zvykli nakupovat nejen v kamenných obchodech, ale také na internetu. Obrat e-shopů neustále roste a v kritických obdobích, například během pandemie, překonával všechny rekordy. Kdo by ostatně neocenil téměř nekonečný výběr zboží, které vlastně ani nezná státní hranice ani prodejní dobu? Samozřejmě že e-commerce s sebou přináší i rizika pro obě strany, pro prodávající i zákazníky. Proto je překvapující, že teprve nyní zpřísnila naše legislativa pravidla obchodování. Už si ani v „anonymním“ cyber prostoru nebude moci každý dělat, co chce, a počítat s tím, že mu vše projde. Například používat e-shop jako bezplatnou půjčovnu nebo sám sobě psát pochvalné recenze a záměrně klamat spotřebitele. Není pochyb, že dodržování přísnějších regulí internetovému businessu jenom prospěje a podpoří jeho další růst.

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2022

Partneři

Hlavní partner:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

oslavy 2022 razitko modre 2 copy  
         

Partneři:

logo-grada3   ca2 logo-dtocz upv logo 56 dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

judr karabec ip mediace

Arbitrážní a mediační centrum WIPO: zkušenosti ze zahraničí 30. listopad 2022

V tomto vydání zakončíme seriál o IP mediacích a jejich využití při řešení sporů v oblasti ochrany duševního vlastnictví nahlédnutím do zahraničí. Konkrétně se zaměříme na zkušenosti a na mediační případy úspěšně vyřešené v Arbitrážním a mediačním centru Světové organizace duševního vlastnictví (WIPO) v Ženevě a v Singapuru.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300AVLOGOM3