INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 23. rokem

Nedostatkove IT odborNedostatek potřebných IT odborníků řeší rostoucí počet IT firem náborem lidí bez zkušeností a potřebného vzdělání. Samy je pak naučí všem potřebným dovednostem a vychovají z nich tolik žádané experty, například analytiky či vývojáře.

Ve společnosti Ness Czech, která dodává komplexní ICT řešení, mají pro nováčky a jejich rozvoj připravený adaptační plán, který zahrnuje studium v akademii, práci pod vedením mentorů a spolupráci s koučem.

Poptávka po IT odbornících na pracovním trhu stále roste a najít vhodné kandidáty je tak ještě těžší než dříve. „Nejrychleji v současnosti roste zájem o experty se znalostmi nejnovějších technologií a řešeních vystavěných v cloudu. Poptávka se zvýšila i v případě DevOps pozic a odborníků na kyberbezpečnost. Stále ovšem platí, že nejžádanější IT uchazeči jsou zkušení Java vývojáři, .Net vývojáři, analytici pro podniková data, testeři a obecně vedoucí týmů,“ říká Martin Silvička, generální ředitel Ness Czech, s tím, že dle nejrůznějších odhadů na českém pracovním trhu chybí až 30 tisíc odborníků na ICT.

Protože ročně opustí vysoké školy jen necelé 4 tisícovky absolventů ICT oborů, nedá se očekávat, že se situace v dohledné době zlepší. Uplatnění absolventů na pracovním trhu je navíc omezené, protože řada z nich za sebou nemá adekvátní praxi a zkušenosti. V IT společnosti Ness Czech se proto zaměřili na výchovu vlastních IT expertů. Nastoupit tak do firmy mohou i uchazeči bez předchozích zkušeností, z nichž si díky propracovanému systému vzdělávání a adaptačního plánu vychovávají třeba junior BI analytiky či Java vývojáře, tedy experty, po kterých je na trhu stále obří poptávka.

„Absolventům s minimálně bakalářským vzděláním dáváme běžně šanci, i když nemají předchozí praxi v oboru. Technické zaměření studia je pro nás sice stále důležité, ale nabíráme i lidi mimo IT obory. Například uchazečka s delším kurzem od Czechitas měla sice pouze technické základy, ale na pohovoru zpracovala výborně zadání a zapůsobila na nás,“ přibližuje Martin Silvička.

Důležité je podle něj ovládat základy, mít za sebou nějaký adekvátní kurz a odhodlání na sobě pracovat: „Uchazečům bez praxe vždy v náboru do zaměstnání pomůže, když mají alespoň malou pracovní zkušenost v IT, může jít o letní brigádu či školní praxi. Už vědí, jak to v zaměstnání chodí. Je dobré, když si své projekty ukládají na GitHub. To nám pomůže odhadnout, na jaké úrovni jsou a s čím už někdy pracovali,“ dodává Martin Silvička.

Zaměření na nováčky Adaptační plán zahrnující intenzivní vzdělávání nováčci v Ness Czech absolvují obvykle během prvního roku. V prvních třech měsících se zaměřují především na technická školení, která jsou nezbytná pro jejich práci, a také na školení procesní, která jim usnadní orientaci v Nessu a spolupráci s kolegy. Plán má vždy společný základ pro všechny nováčky a dále je individualizovaný pro každého na míru. Nováčkovi je hned v den nástupu přidělen přímý nadřízený, který mu adaptační plán nastavuje spolu s projektovým manažerem dle potřeb projektu. Dále nováček dostává „k ruce“ zkušeného seniorního kolegu – buddyho, který funguje jako mentor a jehož úkolem je usnadnit nováčkovi orientaci ve firmě a v kolektivu, navazování vztahů a celkovou adaptaci na nové prostředí a úkoly.

V Ness Czech také disponují možností interního koučinku, který, jako další metoda, pomáhá nejen nováčkům v jejich profesním rozvoji. „Používáme i metodu stínování, kdy nováčci se zkušenými kolegy tráví opravdu celý den a seznamují se se všemi situacemi. Chodí s nimi na projekty, dostávají konkrétní úkoly na denní i týdenní bázi,“ vysvětluje Helena Římovská, která je v Ness Czech odpovědná za vzdělání a péči o zaměstnance.

Nováčkům i stávajícím zaměstnancům nabízí v Ness Czech možnost získání odborných certifikací, mentoring, interní koučink či účast na seminářích a přednáškách. Nabídka interních školení zahrnuje několik desítek kurzů pro rozvoj tvrdých i měkkých dovedností a neustále se rozšiřuje. Kurzy jsou dostupné také online. „Měkké dovednosti většinou pokrýváme v rámci firmy, základem naší firemní kultury totiž je, že si chceme předávat know-how interně a kolegy - lektory k tomu motivujeme. Využíváme a rozvíjíme uvnitř firmy i kompetenční komunity, ve kterých kolegové sdílí zkušenosti a sami si mnohdy připravují školení či přednášky. Nováčci tak mají nejenom detailní adaptační program s jasnou vizí, kam směřují, ale mohou se dále rozvíjet ve své odborné kompetenci,“ popisuje na závěr Helena Římovská.

(tz)

Slovo ke dni

  • Před volbami

    Komunální volby klepou na dveře v době, kdy lidé nevědí, co je čeká v zimě. V takové nejistotě, respektive v očekávání špatných a ještě horších časů, se špatně kandiduje. Ve volebních programech sice strany a sdružení mohou slibovat, co udělají, co zlepší v chodu měst a obcí, ale voliči tuší, že hlavní slovo bude mít aktuální energetická a ekonomická situace. Co je například platné, že se vybuduje nové veřejné osvětlení, když ho z úsporných důvodů nebudeme moci používat? Jak naplánovat investice, když stavební materiály zdražují z měsíce na měsíc o desítky procent a městská pokladna bude mít jen omezené finanční prostředky? Ti chytřejší raději toho moc neslibují, ale upozorňují na pozitiva, kterých jejich místo pro život v uplynulém volebním období dosáhlo. V každém případě zvolit si v této těžké době schopné a odpovědné manažery na...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Říjen 2022

Partneři

Hlavní partner:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

oslavy 2022 razitko modre 2 copy eon eg logo short  
         

Partneři:

logo-grada3   ca2 logo-dtocz upv logo 56 dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

judr karabec ip mediace

Mediační dohoda a ukončení IP mediace 12. září 2022

V předchozím příspěvku jsme se seznámili s tím, jak se formulují zásady mediační dohody. Tyto zásady odrážely výsledky předchozích fází mediace a přinesly stranám konkrétní řešení pro každý předmět jednání. Strany za pomoci IP mediátora formulovaly, jak se vybrané řešení konkrétně uskuteční, kdo a co konkrétně udělá, do kdy, co to bude stát apod. Současně strany formulovaly i pojistky pro případ, že by některá ze stran dohodu nedodržela, případně nastala nějaká neočekávaná situace, nestihne se termín splnění závazku apod. Podle potřeby si strany dohodly i sankce za porušení dohody.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300AVLOGOM3