INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Ruslan Skopal spolumajitel Styx a TrenyrkarnaCZ prodejna 3Umělá inteligence je na světě již nějaký čas. Postupně tento fenomén začalo v segmentu e-commerce a módy používat stále více firem a značek. Její využití pak výrazně urychlil nástup ChatGPT a dalších nástrojů založených na velkých jazykových modelech. Ty pomáhají například v copywritingu či vizuální modely pak práci s fotografiemi a grafikou. 

E-shopy umělou inteligenci ale stále častěji využívají například také k analýze sentimentu u zákaznických recenzí, optimalizaci cen a slev, průzkumu trhu či prevenci podvodů.

 

Chatboty a virtuální asistenti

Jedním z nejčastějších využití v internetových obchodech jsou chatboty a virtuální asistenti s podporou umělé inteligence. Ti pomáhají zejména službám spojeným se zlepšením zákaznického servisu. Chatboty a virtuální asistenti zákazníkům často poskytují rychlé a jednoduché odpovědi na jejich otázky. Jsou programovány tak, aby poskytovaly informace o produktech, dostupnosti, dopravě, vrácení zboží atd. Tím ulehčují proces zákaznické podpory a zkracují dobu čekání na odpověď.
Často také poskytují návody na řešení jednoduchých problémů nebo technického poradenství. Pokročilejší z nich dokáží diagnostikovat problémy a navrhují možná řešení. Umí také u složitějších otázek přesměrovat zákazníky na fyzického operátora a tím optimalizovat rozdělení mezi lidskou práci a technologii.

V Trenýrkárna.cz využívají AI pro copywriting a reklamní kampaně na e-shopu a sociálních sítích

„ChatGPT a obecně AI software nám aktuálně výrazně pomáhá napříč našimi odděleními. Od grafiky, přes copywritery až po nákupní oddělení. V našem odvětví, e-commerce zaměřeném na módu a oblečení, existuje již nyní poměrně značná část práce, která se dá ulehčit pomocí AI nástrojů. Například používáme výpomoc v podobě ChatGPT pro tvorbu či doladění a dotunění textů. Toto je možné použít například v popiscích produktů a popiscích kategorií. Ale také při tvorbě nejrůznějších kratších i delších textů jako jsou popisky u příspěvků na sociálních sítích nebo příspěvky na našem blogu. Kolegovi například nedávno pomohl vytvořit básničku na téma spodní prádlo ve spojitosti s Máchovým Májem,“ říká spolumajitel a CEO Trenýrkárna.cz Ruslan Skopal a dodává: „Udělali jsme si malý průzkum mezi zaměstnanci a výše uvedené většinou potvrzují. Nejčastěji se opakoval přínos v podobě vytváření přesvědčivých a informativních popisků na našich e-shopech, které více přitahují zákazníky a zvyšují prodejnost shopu. Díky ChatGPT se stále učíme, jak si hrát se slovní zásobou a neustále ji zdokonalovat.“
„AI zatím není v takové fázi, že by dokázalo nahradit konkrétního člověka, ale umí nám výrazně usnadnit práci. U nás primárně v copywritu a grafice, kde je pro specifická témata těžké najít grafiku konkrétní scény. S AI je to otázka vteřin, maximálně minut,“ říká ředitel marketingové agentury Brand Boost Lukáš Haubelt.

Pokročilejší funkce: analýza chování zákazníků, analýza sentimentu či optimalizace cen a slev

Umělou inteligence používají internetové obchody také k analýze chování uživatelů a jejich historie nákupů. To následně umožňuje vytvářet personalizované doporučení produktů. Na základě těchto dat mohou e-shopy zlepšit zákaznický zážitek a zvýšit pravděpodobnost nákupu.
Umělá inteligence také pomáhá i s pokročilými analýzami. Například provádí vyhodnocování a analýzu sentimentu zákaznických recenzí, hodnocení a komentářů. To umožňuje e-shopům získávat strukturovanou zpětnou vazbu od zákazníků a lépe porozumět jejich potřebám a preferencím.
AI dokáže také optimalizovat ceny a slevy. Umělá inteligence může analyzovat tržní data týkající se cenové elasticity poptávky, a na základě toho navrhovat optimální ceny a slevy. To pomáhá e-shopům maximalizovat zisky a zároveň udržovat konkurenceschopnost na trhu. Dalším příkladem je přínos při prognóze poptávky a zásob. Umělá inteligence může analyzovat historická data o prodejích a externí faktory, aby předpověděla poptávku po konkrétních produktech. Tímto způsobem e-shopy mohou efektivně řídit své zásoby a minimalizovat ztráty z důvodu nedostatečného nebo nadbytečného zásobování.
Umělá inteligence může pomoci i v otázkách prevence podvodů a kybernetické bezpečnosti. Například je schopna identifikovat podezřelé aktivity a varovat před potenciálními podvody. Umí rozpoznávat podezřelé transakce nebo falešné účty a chránit tak e-shop i zákazníky.

A co od AI můžeme očekávat v budoucnu?

„Od AI můžeme v budoucnu čekat velké věci. Již nyní dokážou lidé v různých odvětvích udělat s pomocí AI práci za dva lidi a půjde to dál. V marketingu se to posouvá neskutečným tempem, prakticky každý den vychází nová a nová technologie, která je stále propracovanější. Vzpomeňme na první generování fotek před rokem. Lidé na vytvořených fotkách umělou inteligencí měli 3 ruce, 6 prstů apod. Dnes (o rok později) už AI dokáže vygenerovat člověka, kterého od reálné fotky nepoznáte. Co můžeme očekávat za další rok, dva, pět let?“ zamýšlí se Lukáš Haubelt z Brand Boost.
Oblast AI zaznamenala v posledních letech neuvěřitelný růst, protože poskytla nové možnosti využití dat k rychlé reakci na měnící se prostředí. V následujících letech ji jistě čeká růst povědomí v celé společnosti a s tím spojené rozšiřování využití.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Říjen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3