INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

O nástrojích založených na umělé inteligenci už slyšelo více než 70 % Čechů a 30 % už některý z nich vyzkoušelo. Jen mírně mezi nimi převažují muži a lidé se středoškolským a vysokoškolským vzděláním. Vyplývá to z průzkumu, který pro společnost Sodexo Benefity formou dotazníkového šetření realizovala v srpnu agentura Ipsos.

„Umělá inteligence (AI) je fenoménem současnosti. Málokdo si ale uvědomuje, že nejde zase o takovou novinku,“ říká Jan Michelfeit ze společnosti Sodexo Benefity. „Najdete ji třeba v chytrých hodinkách a náramcích, které hlídají vaše životní funkce. Stejně tak AI analyzuje soubory cookies a posílá každému z nás do počítače personalizovaný obsah,“ uvádí příklady Jan Michelfeit, který zároveň upozorňuje, že od pasivního využívání k tomu aktivnímu vede poměrně dlouhá cesta. „Lidé k ní navíc mají velmi ambivalentní vztah – třetina respondentů (33,9 %) se obává, že AI může ohrozit existenci lidstva, a téměř stejný počet (30,7 %) je z ní naopak nadšený a očekává, že mu usnadní práci,“ popisuje Jan Michelfeit a pokračuje: „Co se týče ztráty zaměstnání, jsou lidé o něco optimističtější. Přesto se ale toho, že by jejich pracovní pozici mohla v následujících pěti letech obsadit umělá inteligence, obává více než 17 % respondentů.“

Asi nepřekvapí, že mezi těmi, kdo už ChatGPT, Midjourney, BingAI či některý další podobný nástroj vyzkoušeli, převažují spíše mladší ročníky. „Ale i mezi lidmi ve věku 45 až 53 let je jich 29 %,“ upozorňuje Jan Michelfeit.

graf ai

Z odpovědí na další otázku výzkumu: Jak často využíváte AI ke své práci? je ale patrné, že v pracovním procesu se umělá inteligence zatím v tuzemsku příliš nezabydlela. Z oněch 30,7 %, co ji už vyzkoušeli, ji denně v práci využívá jen zanedbatelných 4,2 % lidí a minimálně jednou týdně dalších 9,4 %. Nejčastěji ji používají při tvorbě textů včetně e-mailů (54,4 %), řešení problémů (48,5 %), brainstormingu a generování nápadů (35,3 %) a při překladech z a do cizích jazyků (30,9 %).


„Z průzkumu vyplývá, že umělá inteligence má v českém pracovním prostředí velmi pozvolný nástup a zatím to nevypadá na to, že by se vyplnily katastrofické scénáře, že do pár měsíců se pracovní trh radikálně promění. Rozhodně je ale fajn neusnout na vavřínech a stejně jako s nástupem digitalizace se vzdělávat i v oblasti umělé inteligence. To může být také role firem, aby svým zaměstnancům v tomto tématu pomohly,“ uzavírá Jan Michelfeit.

 

 

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3