INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Den českých výrobků Praha 2Stačilo jen pár let volného trhu a českým spotřebitelům se otevřely oči. Už vědí, že dovážené zboží, cizokrajné názvy na atraktivním obalu nebývají vždy zárukou kvality a výhodné koupě. Češi znovu věnují svou přízeň tuzemským potravinám a dalším domácím produktům, protože takové vlastenectví přináší jim i jejich zemi ekonomický prospěch. Hovořili jsme o tom s ředitelem společnosti Český výrobek s.r.o. Ing. Leo Kolečkářem.

Trvá stále zájem Čechů o zboží domácího původu, nebo to byla jen krátkodobá módní vlna?

Ano, zájem trvá, dokonce stále stoupá. Máme z toho velikou radost, protože rostoucí podpora českých výrobků domácí poptávkou je cesta správným směrem.

Podle výsledků výzkumu MML TGI ČR (ročně je dotazováno přibližně 15 000 respondentů) v České republice roste počet lidí, kteří preferují domácí zboží před zahraničním. Vyjádřeno v absolutních číslech, české výrobky preferuje 5 110 000 osob (48,7 % populace). Podíl osob, které dávají přednost českým výrobkům, dlouhodobě vzrůstá, v posledním dostupném období prvního pololetí 2013 podíl dosáhl počtu 48,7 procenta. Meziroční nárůst 1,5 % představuje přibližně 150 000 potenciálních zákazníků z celé populace, kteří začali dávat přednost českým výrobkům.

Znamená to také, že peníze za utracené domácí výrobky neskončí třeba v Asii (například obchodní bilance s Čínou je velmi nevyrovnaná – 10:1 v náš neprospěch), ale vrací se zpět do naší ekonomiky. A jaké peníze navíc nám přináší nákup českých výrobků? Jednoznačně to jsou mzdy zaměstnanců, jejich daně, sociální a zdravotní pojištění, dále daně firem, sociální a zdravotní odvody za zaměstnance. Toto všechno plyne z nákupu každého českého výrobku. Nebo naopak – ani korunu z tohoto nám nepřináší nákup dovozového výrobku. Proto se v prodejnách dobře rozhodujme, stojí to za to.

Mají kupující z čeho vybírat nebo je jejich volba omezena jinými než sortimentními důvody?

Ano, nabídka českých výrobků je stále velmi široká, zejména v potravinách, ale i v průmyslovém a spotřebním zboží. Vzhledem k postupující globalizaci je přirozené, že v některých odvětvích můžeme české výrobky najít jen ztěžka. A proto jsme rádi, že můžeme podporovat české výrobce potravin, ale i například dětských školních brašen, nebo spodního prádla, kde je obrovská zahraniční konkurence a kde však jsou české výrobky na špičkové úrovni. Aktuální seznam potravinářských a nepotravinářských výrobců užívajících logo Český výrobek najdete na www.czvyrobek.cz.

Jak se nejlépe vyznat v nabídce trhu, resp. v přemíře značek původu a místa provenience?

Nakupující se mohou setkat s různými označeními, které hlásají to i ono. Abyste však měli jistotu, že kupujete český výrobek, nemusí stačit ani EAN – čárový kód ani česká vlajka ani česká značka výrobce ani značka kvality. Zkrátka je v tom džungle a běžný spotřebitel má velmi malou šanci se správně orientovat. Myslí si, že kupuje český výrobek, v košíku má však kamuflovaného zahraničního konkurenta. Tyto skutečnosti ve svém důsledku poškozují skutečné kvalitní české výrobky.

Říkáte nepřehledná džungle, ale jak z ní ven?

Třeba osvětou a jasnou propagací. To je jeden z hlavních důvodů, proč vznikl program Český výrobek. Díky jednoduchému logu nakupující okamžitě zjistí, že se jedná o český výrobek, vyrobený v ČR, českými zaměstnanci, je li to možné, z českých surovin. Že se jedná o výrobek bezpečný a nezávadný. Že výrobce platí daně a odvody v ČR. Že je výroba pravidelně kontrolována, nejen z papírů, ale přímo v místě výroby.

Je to více než značka původu. A platí nejen pro potraviny. Jedna značka pro všechny výrobky. Jednoduchost i pro zákazníky. Žádné chytračení, ale poctivost. K českým výrobkům i zákazníkům přistupujeme poctivě. Zaslouží si to a zasloužíme si to my všichni.

připravil Pavel Kačer

Slovo ke dni

  • Prázdninový čas po celý rok

    Poslední dva roky pozoruji velmi zvláštní fenomén. Týká se přítomnosti v práci. Je to jasné, po covidu se na nás řítí dynamika dosud nevídaná. Nicméně tak nějak se změnil rytmus svátků, volna a dovolených. Vánoční prázdniny dětem sice končí na začátku ledna, ale v mnoha firmách klíčoví lidé do pracovního rytmu vplouvají až v polovině měsíce. Pak přichází 15 dní intenzivní práce. Po ní, od počátku jarních prázdnin, lidé rotují po horách a za stůl usedají přerušovaně až do konce března. Velikonoce odstartují další dovolenkový turnus. A květnové svátky mnozí využijí na odpočinkovou víc než týdenní šňůru. Od poloviny června se dostáváme na vlnu letních dovolených, která ustává až s půlkou září. Až potom se do půlky prosince rozjedou naplno kolečka pracovní aktivity, protože rok se pomalu s tím další schází. A pak je vánoční rádiový klid....

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3