INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 23. rokem

20190527 095933Josef NeklanByrokracii se u nás přinejmenším od dob císaře pána daří, a proto úředník nemá mezi lidem dobrou pověst. Přesto existují výjimky. Mohli by o tom hovořit občané, jimž slouží Úřad městské části Praha 10. A nejen ti, ani odborníci nešetří chválou. Svědčí o tom čestný titul Ambasador kvality ve veřejné správě, jejž mu udělila Česká společnost pro jakost v listopadu. Že se za tím skrývá poctivá práce a ještě mnohem víc, to prozradí v našem rozhovoru Ing. Josef Neklan, manažer kvality ÚMČ Praha 10.

Co pro vás znamená ocenění Ambasador kvality?

Velmi mě těší, že v konkurenci deseti přihlášených z veřejného sektoru jsme obsadili první místo. Je to ocenění dlouholeté cílevědomé práce v oblasti kvality pro všechny pracovníky úřadu. Vždyť první certifikace proběhla v prosinci roku 2004, tedy již před patnácti lety! V průběhu recertifikačních auditů, respektive dozorových auditů nebyly certifikačním orgánem nikdy dohledány nějaké nedostatky. Do budoucna nyní cítíme závazek a zároveň, myslím, máme dobrý základ pro práci v dalších systémových oblastech.

Jak rozumíte pojmu manažerské řízení kvality ve veřejné správě?

Bez manažerského přístupu je těžké si v dnešní době představit řízení kvality ve veřejné správě. Od středního managementu se očekává mimo jiné rychlá a flexibilní adaptace na velké množství nově vydaných vyhlášek či zákonů, orientace v nich a koordinace veškerých činností s tím spojených. Na aktivitu, strategické myšlení, flexibilitu, operativu, a nakonec i iniciativu řídicích pracovníků jsou kladeny stále vyšší nároky, a to nejen v soukromém sektoru, ale i ve veřejné správě.

V čem se kvalita práce úřadu projevuje na tváři městské části?

Úřad MČ Praha 10 disponuje celkem 72 interními předpisy v oblasti systému řízení kvality této oblasti. Zahrnují všechny činnosti, s kterými je možné se zde setkat. V rámci pravidelných Anket spokojenosti se mohou návštěvníci radnice vyjádřit k práci úředníků, respektive je „oznámkovat“. Od roku 2011 se pohybuje průměrná známka od 1,07 do 1,12. Toto vysoké ocenění práce úředníků bylo potvrzeno i při sestavování analytické části strategického plánu udržitelného rozvoje pro roky 2020–2030.

Změnil se systém práce úředníků, je nyní efektivnější?

Po zavedení systému řízení kvality se postupně práce úředníků měnila. Zpočátku byli nedůvěřiví, ale postupem času otočili. Zjistili totiž, že existují instrukce a směrnice, z kterých lze vyčíst „pracovní postupy“. Že jsou zavedeny jednotné interní formuláře, které jsou všem dostupné na intranetu. A že na stejném místě najdou veškeré interní předpisy, a to vždy v platném znění. V současné době je možné říci, že bez tohoto systému a jeho neustálé aktualizace by byla práce úředníků daleko složitější. Zároveň usnadňuje adaptaci nových zaměstnanců – kompletní přehled interní dokumentace najdou na intranetu, a mohou se s ním tedy seznámit bezprostředně po nástupu.

A poznají to občané MČ Praha 10, pro něž je váš servis především určen?

Zcela určitě. Jak jsem již zmínil, každé dva roky probíhá Anketa spokojenosti návštěvníků, kde mohou úředníky hodnotit jak obecně, tak i jmenovitě. Jsou velmi spokojeni s vstřícným a vlídným přístupem ze strany úředníků, s tím, že se jim snaží maximálně pomáhat a poradit jim.

Na čem chcete ještě v blízké době zapracovat?

V současné době se na úřadě zpracovává již zmíněná strategie udržitelného rozvoje na nadcházejících deset let. Přičemž pomocí krátkodobých akčních plánů bude MČ Praha 10 realizovat projekty, akce a případné dotační tituly v návaznosti na svůj rozpočet. Začíná se aktivizovat Místní agenda 21, nástroj pro zavádění udržitelného rozvoje na regionální úrovni. Do chodu úřadu by měly být implementovány i efektivní prvky projektového řízení.
Občané mohou dát radnici zpětnou vazbu nejen prostřednictvím Ankety, ale i na otevřených hodinách, které pro ně každý měsíc pořádají radní. Plánovací a participační setkání s občany ke konkrétním rozvojovým tématům (např. doprava, územní rozvoj) zajišťuje oddělení strategického rozvoje a participace, které u nás funguje od února tohoto roku.

jen spokojené občany popřál Praze 10
Pavel Kačer

Slovo ke dni

  • Vláda chce znovu znárodňovat

    Mimořádná situace žádá mimořádné činy. Bezprecedentní zdražování základních životních potřeb a růst výrobních nákladů nemůže zůstat bez pozornosti a zásahu vládního kabinetu. Proslýchá se, že se chystá základní energetický tarif, jenž by snížil cenu elektřiny pro odběratele s nízkou spotřebou. K tomu by však stát potřeboval mít na dodavatele elektrického proudu potřebnou páku. Jenže největší z nich, polostátní ČEZ, má soukromé vlastníky, a tak si politici s ním nemohou dělat, co chtějí. Nabízí se tedy řešení na znárodnění společnosti, respektive na její rozdělení – na část v majetku státu a část privátní. Ano, je to řešení, i když přichází se zpožděním a jistě vyjde draho. Bude zřejmě třeba akcionáře vyplatit, a to v době, kdy jsou na burze akcie hodně vysoko. Nabízí se i otázka, zda bylo správné dát ze státních rukou také plynárenskou...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Květen 2022

Partneři

Hlavní partner:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

oslavy 2022 razitko modre 2 copy eon eg logo short  
         

Partneři:

logo-grada3   ca2 logo-dtocz upv logo 56 dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

judr karabec ip mediace

Proč IP mediátor naslouchá stranám 10. květen 2022

V minulém příspěvku jsme se seznámili s první fází mediace, ve které se IP mediátor stranám představí, vysvětlí jim proces IP mediace a roli, kterou v rámci mediace zastává. Současně se také domluví se stranami na základních pravidlech, která budou při mediaci dodržovat.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300AVLOGOM3