INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 22. rokem

MPO budovaVláda schválila záměr na speciální dotační program pro kulturní a kreativní průmysl (KKP). Připravilo ho Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s Ministerstvem kultury (MK). Má za cíl zmírnit negativní dopady koronaviru na podnikatele v oblasti kulturního a kreativního průmyslu v ČR.

Také má přispět ke stabilizaci tohoto sektoru, vytvořit nové modely partnerských spoluprací a podpořit rozvoj kreativní ekonomiky. Podstatou programu je podpora malých klubů, festivalů, divadel bez podpory aj. Pomoc má být dvojího druhu: přímé peníze a kreativní vouchery. Znění programu by měla vláda projednat v brzké době. Výzva na tento dotační program by pak mohla být vyhlášena ještě v průběhu července.

„Kultura je neoddělitelně provázána s rozsáhlým ekosystémem obchodních služeb, které poskytují živnostníci, malé i velké podniky. Sehrává zásadní roli při cestování, v gastronomii, hotelnictví, v technických a mnoha dalších službách, které souvisí s obchodem. Dotace a kreativní vouchery jsou nástrojem, jak systémově podpořit kreativní odvětví nyní i v budoucnu, a to včetně tradičního českého průmyslu, řemesel, rozvoje regionů i technologických odvětví. Celkově se tak díky KKP v souladu s Inovační strategií ČR může dále posouvat dál inovační prostředí a získávat tak prostor pro nové formy i zážitky, které KKP přináší,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček.

Program počítá s finanční dotací na kompenzaci nákladů pořadatelů, které s akcí zrušenou či přesunutou kvůli koronaviru organizátoři měli. Součástí podpory mají být také kreativními vouchery na nákup služeb kreativců. Celkový rozpočet programu se předpokládá ve výši 1 miliardy korun, z toho by na dotace mělo jít 900 milionů Kč, 100 milionů na kreativní vouchery.

„Slíbil jsem, že budu hledat možnosti, jak finančně podpořit tu část kultury, která běžně žije ze zisku a nedostává žádné dotace. Epidemie koronaviru nás dostala do výjimečné situace a přinesla tomuto sektoru velké ztráty. Proto jsme dnes s Karlem Havlíčkem předložili na vládu záměr dotačního programu pro velké kulturní akce, které nebudou letos moci v plném rozsahu proběhnout. Celá 1 mld. korun půjde pořadatelům na pomoc s pokrytím zmařených nákladů a také na tzv. kreativní vouchery. Ty podpoří rozjezd kulturních a kreativních průmyslů,“ říká ministr kultury Lubomír Zaorálek.

Dotace

Záměr počítá s tím, že by se mohlo o dotaci žádat (na základě výše uvedené výzvy) za zrušené akce v době od 10. 3. do 31. 8. 2020. Dotace by se následně měla proplácet ex post, a to ve výši 50 % uznatelných výdajů spojených s náklady za produkci plánovaných kulturních akcí, které byly zrušeny či přesunuty na náhradní termíny, případně se uskutečnily v menším rozsahu. Dotace by měla činit maximálně 5 miliónů Kč na jeden podnikatelský subjekt.

O finanční podporu budou moct žádat podnikatelské subjekty, které jako hlavní činnost pořádají či zajišťují hudební, hudebně dramatické a divadelní projekty. Určena je také pro prodejce vstupenek na akce kulturní služby veřejnosti, technické firmy a podnikatelské subjekty, které kulturní akce pro veřejnost zajišťují. Využít ji budou moct také individuální umělci, provozovatele hudebních klubů, umělecké agentury, které zastupují umělce a rovněž soukromoprávní umělecká tělesa, soukromoprávní orchestry, umělecko-manažerské agentury, soukromoprávní galerie a muzea.

Kreativní vouchery

Kromě přímých peněz program počítá s kreativními vouchery. Využít je budou moct obchodní společnosti nebo družstva, které v oblasti KKP podnikají na základě živnostenského oprávnění nebo spadají do kategorie malých a středních podniků. Dotace poskytnutá MPO příjemci voucheru pokryje 50 % ceny realizované a uhrazené zakázky dle přihlášeného návrhu projektu. Typy kreativních voucherů v rámci dotačního programu budou tyto:

a) Zaměřené na produktový design, průmyslový design a řemesla – hodnota 1 voucheru bude maximálně 250 tisíc Kč.

b) Zaměřené na ostatní kreativní odvětví – design nábytku, design služeb, film a video, fotografie, grafický design, hudba a zvuk, informační a komunikační technologie, kulturní dědictví, marketingové strategie, online marketing, PR, práce s texty či webdesign – hodnota jednoho voucheru bude maximálně 150 tisíc Kč.

Kreativní vouchery dlouhodobě fungují například v Londýně, Manchesteru, Štrasburku, Salzburku, Baskicku aj. Jde o B2B nástroj podporující spolupráci mezi malými nebo středními firmami a kreativci. V ČR již mají svou tradici na lokální úrovni, například v Brně. Inspirací může být například Jihomoravské inovační centrum se zkušenostmi s vouchery na zakázky v oblasti webdesignu, práce s texty, hudbou, fotografií či videem a další činnosti. Výhodou je, že u téměř poloviny podpořených projektů pokračuje spolupráce i po vyčerpání voucheru.

Kulturní a kreativní průmysl tvoří činnosti, jejichž základem jsou lidská kreativita, dovednosti a talent. Jádro tvoří kultura a technologie, KKP je přitom schopný generovat velkou přidanou i společenskou hodnotu. Jedná se proto o oblast nad rámec jednoho resortu, proto loni na podzim MPO s MK uzavřely memorandum o spolupráci v dané oblasti. I když už dnes může kulturní a kreativní sektor čerpat z balíčku na záchranu kultury nebo plošných opatření, jedná se o natolik specifickou oblast, kterou je vhodné podpořit přímo.

(tz)

Slovo ke dni

  • Porážíme Japonsko

    Češi trpí komplexem malosti. A proto každá zpráva, že jsme v něčem před giganty, potěší. Teď jsem si s gustem přečetl informaci, že jsme se zařadili do první třicítky zemí v online podnikání. Za námi se octly takové státy jako Itálie nebo Japonsko. Hodnotil se počet uživatelů internetu a vyspělost logistických služeb. Sám vím, jak úspěšně si vede například Zásilkovna, která velmi rychle expanduje nejen v ČR, ale i okolních státech. Už delší dobu je známo, že patříme k nejlepším na světě v užívání bezkontaktních plateb. A našlo by se toho víc, co povzbudí naši národní hrdost. Jak známo, mezi Goliáši není malý David bez šance, jak se píše v Bibli a jak jsme se o tom v historii mnohkrát přesvědčili.

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2020

INZERCE

Partneři

Generální partner:

logo gc 2018

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

logo KOB tsoft   EON EG 2017 107  icom
         

Partneři:

logo-grada3   ca2 logo-dtocz upv logo 56 dk logo 2

Duševní vlastnictví

PSC 0175

Češi budou nové věci vymýšlet stále 5. říjen 2020

Josef KratochvílJe obdivuhodné, kolik českých firem, vysokých škol, výzkumných organizací a dalších subjektů v uplynulém půlroce nacházelo nová řešení pro to, aby mohly existovat dál, rozvíjet výrobu a služby. Nabízet trhu to, co nejvíce potřebuje. Vznikly nové produkty, zrodily se ojedinělé postupy práce, ke slovu se dostaly špičkové technologie i efektivnější organizace procesů. Znamená to, že potenciál tvořivosti nabral na obrátkách, aktivoval se.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma 30 let Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300 cps vetsi 300AVLOGOM3 

INZERCE