INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 23. rokem

DPM 2022Pouze se zapojením vodíku a biometanu splní Česká republika svoje závazky ke snižování emisí v dopravě. Nové technologie přilákaly na Den plynové mobility 2022 stovky zástupců energetických společností, odborných organizací i dodavatelů technologií.

Akce Českého plynárenského svazu (ČPS) představila novinky z oblasti plynové mobility, plány jejího dalšího rozvoje a potenciál zejména obnovitelných plynů, jako jsou BioCNG, BioLNG a vodík.

„Plynová mobilita zdaleka nekončí u osobních vozů na CNG. Potenciál má v mnoha dalších segmentech dopravy. Například v nákladní dopravě představuje LNG jedinou dostatečně výkonnou alternativu k naftě. Ekologický přínos pak ještě zvyšuje využívání obnovitelného biometanu a vodíkový pohon, na jehož rozvoji se rovněž intenzivně pracuje,“ řekla Veronika Vohlídková, zastupující výkonná ředitelka ČPS, a dodala: „Výhody plynové mobility jako ekologie, výkon a dostupnost jsou nesporné. Den plynové mobility ukázal nové trendy, které nezastavil ani současný vývoj v oblasti energetiky. Panovala všeobecná shoda, že stejně jako v oblasti elektromobility je další rozvoj podmíněný podporou státu.“

Ke konzistentnímu přístupu a podpoře ze strany vlády na akci vyzval například Vojtěch Hromíř, generální tajemník Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA. „Objem investic, který předchozí politika EU vyvolala na straně veřejné správy, u výrobců a uživatelů, je obrovský. Jen u nás jde o stamiliony v plnicích stanicích a vozidlech. Ani bohatá Evropa by si neměla dovolit zahodit projekty podpořené z rozpočtu EU a zmařit investice privátních subjektů. Navíc dnešní turbulentní doba dokazuje, jak snadno se může směr otočit. V elektrárnách se znovu pálí uhlí a mění se pohledy na zdroje energií. Také proto stále považuji plyn za vhodné palivo pro dopravu i v příštích letech.“

Také Svaz měst a obcí České republiky (SMO ČR) považuje současnou situaci za zlomový bod v rámci debaty o budoucnosti využití plynů a s ní související plynovou mobilitou. Mnoho obcí a měst totiž zvolilo při hledání alternativních pohonů pro vozy hromadné dopravy právě plyn.

„Aktuálně se plynová mobilita potýká hned s několika problémy. V první řadě se opět ukazuje, že je třeba, aby města a obce měly diverzifikovanou hromadnou dopravu, aby nebyly závislé na jednom zdroji energie. Dalším kamenem úrazu je, že samotná podpora vývoje a výroby inovačních řešení nestačí. Dlouhodobě totiž chybí legislativní a finanční nástroje, aby obce a města mohly uvádět tato řešení v praxi a tím i v život. Neméně významná je i absence odborných pracovníků nejen pro jejich pořizování, ale i pro jejich provoz,“ uvedla Radka Vladyková, výkonná ředitelka SMO ČR, a dodala: „Plynová mobilita má určitě potenciál i přes stávající problémy. Odstranění výše zmíněných bariér pro její budoucnost je však třeba co nejdříve. Každý den prodlení totiž výrazně zdražuje budoucí investice.“

Jako vhodnou příležitost k upozornění na alternativy v kontextu snižování emisí v dopravě vnímá Den plynové mobility také Česká vodíková technologická platforma (HYTEP). Ta na akci informovala o současném stavu legislativy v oblasti vodíkové mobility, a to zejména v kontextu nákladní dopravy.

„Den plynové mobility je tradiční událost, jež umožňuje odborné veřejnosti diskutovat o tématech, která dnes většinou nejsou součástí hlavního diskurzu, ale mohou jednoznačně přispět k dekarbonizaci dopravy. Pro HYTEP je důležité zejména zaměření na vodíkovou mobilitu. Ta je obrovským tématem v západní Evropě, ale rostoucí zájem, především v segmentu těžší dopravy, začínáme pozorovat i v České republice,“ řekl Aleš Doucek, předseda představenstva HYTEP, a dodal: „K rychlejšímu rozvoji nicméně potřebujeme stálou a neměnnou podporu ze strany státu. Do budoucna věříme, že se projekty vodíkové mobility začnou propojovat i s inovativními způsoby výroby nízkouhlíkového vodíku. Zejména díky využití obnovitelných zdrojů energie se budou moci začít tvořit celé hodnotové řetězce nutné k vybudování vodíkového hospodářství.”

Den plynové mobility 2022 se uskutečnil v areálu Pražské plynárenské v pražské Michli za účasti více než dvou set návštěvníků z řad odborné veřejnosti. Na akci byla k vidění současná i připravovaná nabídka osobních, užitkových a nákladních vozidel a autobusů s pohonem na vodík či zemní plyn a další technologie související s plynovou mobilitou. Návštěvníci se mohli rovněž zúčastnit několika odborných seminářů a dozvědět se nejen informace o dalším rozvoji plynové mobility, plánovaných investicích a novinkách, ale také o největších překážkách, které rozvoj zpomalují, a o jejich možném řešení.

(tz)

Slovo ke dni

  • Před volbami

    Komunální volby klepou na dveře v době, kdy lidé nevědí, co je čeká v zimě. V takové nejistotě, respektive v očekávání špatných a ještě horších časů, se špatně kandiduje. Ve volebních programech sice strany a sdružení mohou slibovat, co udělají, co zlepší v chodu měst a obcí, ale voliči tuší, že hlavní slovo bude mít aktuální energetická a ekonomická situace. Co je například platné, že se vybuduje nové veřejné osvětlení, když ho z úsporných důvodů nebudeme moci používat? Jak naplánovat investice, když stavební materiály zdražují z měsíce na měsíc o desítky procent a městská pokladna bude mít jen omezené finanční prostředky? Ti chytřejší raději toho moc neslibují, ale upozorňují na pozitiva, kterých jejich místo pro život v uplynulém volebním období dosáhlo. V každém případě zvolit si v této těžké době schopné a odpovědné manažery na...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Říjen 2022

Partneři

Hlavní partner:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

oslavy 2022 razitko modre 2 copy eon eg logo short  
         

Partneři:

logo-grada3   ca2 logo-dtocz upv logo 56 dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

judr karabec ip mediace

Mediační dohoda a ukončení IP mediace 12. září 2022

V předchozím příspěvku jsme se seznámili s tím, jak se formulují zásady mediační dohody. Tyto zásady odrážely výsledky předchozích fází mediace a přinesly stranám konkrétní řešení pro každý předmět jednání. Strany za pomoci IP mediátora formulovaly, jak se vybrané řešení konkrétně uskuteční, kdo a co konkrétně udělá, do kdy, co to bude stát apod. Současně strany formulovaly i pojistky pro případ, že by některá ze stran dohodu nedodržela, případně nastala nějaká neočekávaná situace, nestihne se termín splnění závazku apod. Podle potřeby si strany dohodly i sankce za porušení dohody.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300AVLOGOM3