INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
Bez zapojení soukromého kapitálu nebude v České republice drtivá většina zamýšlených projektů v oblasti dopravní infrastruktury realizována. Vzhledem ke kritickému stavu veřejných financí je metoda PPP v podstatě jedinou reálnou alternativou, jak potřebné stavby v rámci dálniční a silniční sítě vybudovat. Využití PPP jako možné alternativy pořízení veřejné infrastruktury je uvedeno v řadě zpráv a publikací (OECD, Mezinárodní měnový fond, Hospodářská komora ČR, Svaz dopravy ČR). Nezbytnost spolupráce soukromého a veřejného sektoru v oblasti dopravní infrastruktury potvrzuje také studie Vliv realizace PPP na ekonomiku České republiky, která byla zpracována na Mendelově univerzitě v Brně.

„V rámci PPP se soukromý subjekt podílí na investici do výstavby infrastruktury, nese rizika vyplývající z vybudování, údržby a provozu a využívá svoje know-how nejen k bezproblémové dostupnosti svěřené infrastruktury ale i k maximální efektivitě jejího provozu a zkvalitňování služeb, zatímco veřejnoprávní subjekt platí předem dohodnuté částky za dostupnost za tyto služby služby a dozoruje jejich kvalitu," řekl Igor Snopek, předseda Asociace PPP. „Infrastruktura samotná je vždy ve vlastnictví veřejnoprávního subjektu a provozování a údržba je na něj převedena po uplynutí koncesní doby."

„S ohledem na současnou ekonomickou situaci a ministrem Kalouskem navrhované rozpočtové škrty budou investiční projekty do dopravní infrastruktury v nejbližších letech výrazně redukovány, což přinese negativní dopady na výkonnost ekonomiky i na trh práce. V souvislostech ekonomické krize způsobí ztráta těchto důležitých prorůstových impulsů další zhoršení ekonomické situace," řekl Jan Ostřížek, jeden z autorů studie Vliv realizace PPP na ekonomiku České republiky. „Řešení této situace ve formě vhodného zapojení soukromého kapitálu se přitom nabízí. PPP projekty jsou způsobem vyzkoušeným ve vyspělých, transformujících se i rozvojových zemích v Evropě i ve světě. Využití PPP jako možné alternativy pořízení a správy veřejné infrastruktury je uvedeno v řadě zpráv a publikací OECD, IMF, Hospodářské komory ČR nebo Svazu dopravy ČR."

Výhodnost PPP pro veřejný sektor vzniká jednak v obvykle rychlejším zprovoznění dané infrastruktury, rozložením plateb v čase a jejich realizací pouze na základě skutečně provedených služeb v předem dohodnuté kvalitě a jednak efektivním fungováním koncesionáře po celou dobu provozování projektu. Pokud navíc v průběhu provozní fáze projektu PPP dojde k situaci, kdy by veřejný sektor bankovní prostředky pro financování projektu mohl pořídit významně levněji, může od soukromého partnera odkoupit smlouvu o PPP a přitom mu dále ponechat efektivně fungující provozování veřejné služby. Příkladem jsou úspěšné projekty prodloužení lehké železnice v londýnském Docklands.

Kvalitní dopravní infrastruktura je klíčovým předpokladem k rozvoji konkurenceschopnosti České republiky. Budování dálniční a silniční sítě má řadu multiplikačních efektů. Například v rámci analýzy Mendelovy univerzity týkající se dopadu (případné) realizace dálnice D3 v předpokládané hodnotě 35 miliard Kč prostřednictvím PPP projektů lze očekávat pozitivní vliv na českou ekonomiku s následujícími konkrétními dopady: 1) zvýšení hrubého obratu ekonomiky o cca 87,5 mld. Kč v průběhu následujících pěti letech, 2) zvýšení potřeby pracovníků o 105 tis. pracovních míst v následujících pěti letech, 3) urychlení socio-ekonomického rozvoje regionu díky zkvalitnění dopravní infrastruktury a zlepšení dopravní dostupnosti (např. pozitivní vliv na životní prostředí, úsporu času na dopravu, snížení nehodovosti), 4) možnost okamžité realizace projektu díky mobilizaci soukromého kapitálu, a to bez ovlivnění vládního dluhu.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3