INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
Přebytek obchodní bilance ČR se v březnu 2011 meziročně zvýšil o 4,2 mld. Kč na 21,5 mld. Kč. Vývoz meziročně vzrostl o 17,9 % a dovoz o 17,4 %. Tyto statistické údaje 10.5.2011 zveřejnil Český statistický úřad.

„Aktuální statistiky zahraničního obchodu jen potvrzují, že Česká republika je vysoce konkurenceschopnou ekonomikou. České firmy se se svými produkty dokážou dobře uplatnit na zahraničních trzích, dynamika zahraničního obchodu naší země se navíc stále zvyšuje. Přebytek obchodní bilance byl v březnu nejvyšší od roku 1993 a obrat zahraničního obchodu dosáhl nejvyšších hodnot od vzniku České republiky. Dobré je také to, že se zvyšuje vývoz i výrobků s vysokou přidanou hodnotou, jako je výpočetní technika, nebo telekomunikační zařízení. Výsledky českého zahraničního obchodu jsou o to pozitivnější, když vezmeme v úvahu, že naopak silně rostl dovoz minerálních paliv a maziv, což je však dáno nárůstem cen těchto komodit na světových trzích. Právě na vývoji cen ropy bude do značné míry záviset to, jak si český zahraniční obchod povede ve zbytku roku," komentoval nová čísla Českého statistického úřadu prezident Hospodářské komory ČR Petr Kužel.

„Na druhou stranu, určitým varováním je zvýšení schodku obchodu se státy mimo EU, např. s Čínou. Naprosto dominantní destinací našeho exportu zůstávají státy EU, s nimi máme stále rostoucí přebytek. Krize ale jasně ukázala, že tak výrazná orientace vývozu na EU činí českou ekonomiku velmi zranitelnou. Diverzifikace trhů ale i vyvážených komodit je tedy nezbytností. České firmy to koneckonců již jednou dokázaly, během krize, kdy v Evropě poklesla poptávka po jejich produkci, si s úspěchem našly odbyt v mimoevropských teritoriích. Nyní bychom se k této strategii měli vrátit a hledat uplatnění českých výrobků a služeb i na nových perspektivních trzích typu Indie, Argentiny, Brazílie nebo Ruska. V podmínkách rostoucí mezinárodní konkurence je zcela zásadní, aby stát považoval podporu českých vývozců za svou jednoznačnou a stálou prioritu. V podpoře exportu musí hrát zásadní roli také ekonomická diplomacie," zdůraznil prezident Kužel.

Přebytek obchodní bilance 21,5 mld. Kč byl v porovnání s březnem 2010 o 4,2 mld. Kč vyšší a dosáhl nejvyšší hodnoty od roku 1993 (po 20,8 mld. Kč v březnu 2009). Největší přírůstek kladné bilance vykázaly stroje a dopravní prostředky a průmyslové spotřební zboží; pokles přebytku naopak zaznamenaly suroviny, polotovary a materiály a nápoje a tabák. Deficit se prohloubil u minerálních paliv a chemických výrobků a zmenšil se u potravin a živých zvířat. Vývoz strojů a dopravních prostředků zaznamenal meziroční přírůstek o 19,5 %. Vzrostl zejména vývoz výpočetní techniky, silničních vozidel a telekomunikačních zařízení a elektrických zařízení, přístrojů a spotřebičů. Dovoz strojů a dopravních prostředků se meziročně zvýšil o 15,3 %, z čehož největší přírůstek zaznamenal dovoz telekomunikačních zařízení, silničních vozidel a výpočetní techniky. Dovoz minerálních paliv se meziročně zvýšil o 30,1 %, z čehož nejvíce vzrostl dovoz ropy a zemního plynu.

Obchodní bilance se státy EU skončila přebytkem 63,7 mld. Kč, který byl meziročně o 13,5 mld. Kč vyšší. Schodek obchodu se státy mimo EU se meziročně prohloubil o 9,3 mld. Kč na 42,2 mld. Kč. Přebytek vzrostl v obchodě s Německem, Nizozemskem, Francií, Spojeným královstvím a Slovenskem; zmenšil se deficit obchodu s Ruskem. Schodek se naopak prohloubil v obchodě s Čínou a přechodem z aktiva do pasiva se zhoršila bilance obchodu s Ukrajinou.

„Vývoz z dominantní části tvoří stroje a dopravní prostředky, ale pro zajištění budoucí prosperity naší ekonomiky je třeba, aby si stejně dobře vedly také další odvětví, jejichž výrobky se mohou uplatnit na zahraničních trzích. Perspektivní určitě jsou nanotechnologie, biotechnologie, potravinářství, ale také chemicko-technologický průmysl nebo informační technologie. Měli bychom se také pokusit o návrat českého sklářství na světové trhy. Perspektivním oborem, po němž roste poptávka, jsou rovněž technologie na výrobu energií z obnovitelných zdrojů," uzavřel viceprezident Hospodářské komory České republiky Josef Cílek.

Pozitivní čísla zahraničního obchodu doplnily i statistiky z cestovního ruchu a údaje o inflaci. V prvním čtvrtletí 2011 vzrostl počet přenocování hostů v hromadných ubytovacích zařízeních meziročně o 6,5 %, v tom zahraničních návštěvníků o 7,1 % a domácích o 5,8 %. Celkově přijelo o 8,5 % více hostů, domácích o 10,0 % a zahraničních o 7,0 %. Spotřebitelské ceny v dubnu meziročně vzrostly o 1,6 %.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3