INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Chcete darovat část vašich peněz některé z neziskovek? Nevíte, pro kterou se rozhodnout? Jak poznat, že vámi svěřené peníze půjdou opravdu na daný účel? Značku spolehlivosti mají nově i neziskové organizace. Označení „Spolehlivá veřejně prospěšná organizace“, obdrží pouze neziskové organizace, které prošly důkladným hodnocením.

Asociace veřejně prospěšných organizací ČR (AVPO ČR) představí v průběhu následujících dvou měsíců značku spolehlivosti zástupcům firem i neziskových organizací ve všech čtrnácti krajských městech ČR. Dne 16. března od 10.00-12.00 značku představí v budově Hospodářské komory hlavního města Prahy na Náměstí Franze Kafky. Vstup na setkání je zdarma.

Od března do května 2015 navštíví AVPO ČR všechna krajská města České republiky a v rámci diskusních setkání představí značku spolehlivosti a její přínos pro neziskové organizace i jejich dárce z řad regionálních firem. První setkání proběhne 16. března v Praze. „Značka spolehlivosti je zárukou pro firmy i jednotlivce, že peníze, které darují neziskové organizace – držiteli značky spolehlivosti – budou použity správně na deklarovaný účel. Naši hodnotitelé prověřují nejen to, jak jsou peníze v neziskovce využívány, ale zaměřují se i na správu, řízení a její transparentnost,“ říká Marek Šedivý, prezident AVPO ČR.

Stav zveřejňování informací o neziskových organizacích je možné podle dosavadních průzkumů považovat za vysoce nedůvěryhodný. Z hlediska dostupnosti informací o organizaci je přitom web pro veřejnost naprosto zásadním nástrojem. „Situace, kdy dvě třetiny neziskových organizací vůbec nemají webové stránky je alarmující.Nejhorší situace je u spolků, které mají web jen ve čtvrtině případů, nadační fondy, obecně prospěšné společnosti a nadace se pohybují kolem 50 %. Přijatelná je pouze situace u účelových zařízení církví s 87 %“, říká Pavel Bachmann z královéhradecké univerzity.

„Nový, ještě nepublikovaný výzkum ukázal, že nepřítomnost na webu je přirozeně vyšší u malých organizací. Větší organizace s celostátním zaměřením jsou na internetu přítomné významně častěji. Ze stránek toho ale moc nezjistíte. Schází popis jasného poslání, které by vymezilo přínos organizace pro společnost, finanční výkazy jako rozvahu a výsledovku nezveřejňuje 60 % organizací, původ darů pak schází u více než 40 % organizací,“ dodává Bachmann.

„Značka spolehlivosti ušetří čas a peníze těm firmám a podnikatelům, kteří nemají svoje specialisty nebo celá oddělení věnující se hodnocení neziskových organizací v rámci jejich společenské odpovědnosti a darování finančních prostředků. Neziskové organizace, které jsou držiteli značky spolehlivosti, jsou každoročně prověřovány a hloubkovým hodnocením procházejí každé tři roky,“ dodává Šedivý a pokračuje: „V této chvíli máme prvních sedm organizací, které obdržely značku spolehlivosti a brzy budou přibývat další. Veřejnost najde seznam držitelů na webových stránkách www.znacka-spolehlivosti.cz.“

Osvětová kampaň pomůže malým neziskovkám

Na diskuzních setkáních po celé republice budou přítomní zástupci Asociace veřejně prospěšných organizací ČR, také neziskovek, které již značku úspěšně získaly i zástupci měst a firem. Dozví se, co je to značka spolehlivosti a k čemu slouží, jaký je její význam pro dárce a pro neziskovky, jak probíhá hodnocení a seznámí se s příklady prvních neziskovek, co ji již mají. Lidé z Česka chtějí peníze na dobročinné účely věnovat, ale většinou spíše prověřeným a veřejně známým organizacím.

První nositelé značky

V první polovině loňského roku bylo do pilotního hodnocení zapojeno deset členských organizací AVPO ČR, přičemž nezávislá Rada pro hodnocení spolehlivosti udělila značku prvním sedmi veřejně prospěšným organizacím: Dejme dětem šanci o.p.s., Helppes – Centrum výcviku psů pro postižené o.p.s., Lata – programy pro ohroženou mládež, MATURUS, o.p.s., Na počátku, o.p.s., Nadační fond J&T a Pestrá společnost, o.p.s.

Od loňského podzimu se do hodnocení zapojilo dalších dvanáct neziskovek. Díky finanční podpoře z Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost je pilotní hodnocení až do června 2015 pro zapojené organizace zdarma.

AVPO ČR spolupracuje na značce s mezinárodní organizací ICFO (International Committee on Fundraising Organizations), která obdobně hodnotí hospodaření neziskovek s penězi od dárců. Například v Nizozemsku podle tamního průzkumu získalo díky značce o pětinu více peněžních prostředků než neoznačené organizace a přibylo jim rovněž dárců.

Nestátní neziskové organizace

Neziskovky jsou subjekty vznikající za účelem veřejně prospěšné činnosti. Jsou jimi například spolky (původní občanská sdružení), ústavy, nadace a nadační fondy, organizace zřízené církví nebo obecně prospěšné společnosti. Z podstaty své existence jsou tyto subjekty za své konání odpovědné veřejnosti – svým členům, klientům a zejména svým dárcům. Podle údajů Rady vlády pro nestátní neziskové organizace zveřejněných k 15. lednu 2015 bylo v České republice k 1. lednu 2013 registrováno 104 437 občanských sdružení a jejich organizačních jednotek; 2 152 obecně prospěšných společností; 444 nadací; 1 245 nadačních fondů a 4 286 církevních právnických osob.

Přehled a harmonogram návštěv

Datum a čas

Město

Místo setkání

16. března 2015,

10:00 - 12:00

Praha

Hospodářská komora hl. m. Prahy, Nám. Franze Kafky 7, Praha 1

19. března 2015,

10:00 - 12:00

Jihlava

Centrum multikulturního vzdělávání, Masarykovo nám. 34, Jihlava

19. března 2015,

15:00 - 17:00

Brno

Café Práh, Ve Vaňkovce 1, Brno

20. března 2015,

10:00 - 12:00

Zlín

Krajský úřad Zlínského kraje, třída Tomáše Bati 21, Zlín

31. března 2015,

13:00 - 15:00

České Budějovice

kavárna Horké vany, Česká 222, České Budějovice

9. dubna 2015,

9:30 - 11:30

Plzeň

Café Restaurant Kačaba, Prokopova 17, Plzeň

9. dubna 2015,

14:00 - 16:00

Karlovy Vary

Krajský úřad Karlovarského kraje, Závodní 353/88, Karlovy Vary

15. dubna 2015,

10:00 - 12:00

Pardubice

Café Apatyka, Pernštýnské náměstí 49, Pardubice

15. dubna 2015,

14:00 - 16:00

Hradec Králové

Bistro u dvou přátel, Soukenická 55 - Pivovarské nám, Hradec Králové

17. dubna 2015,

9:00 - 11:00

Olomouc

Oblastní unie neslyšících Olomouc, Jungmannova 25, Olomouc

17. dubna 2015,

14:00 - 16:00

Ostrava

Národní klastrová asociace, U Tiskárny 616/9, Ostrava – Přívoz

20. května 2015,

9:30 - 11:30

Liberec

Krajský úřad Libereckého kraje, U Jezu 642/2a, Liberec

20. května 2015,

14:00 - 16:00

Ústí n. Labem

Fokus kafe, Prokopa Diviše 5, Ústí nad Labem

22. května 2015,

10:00 - 12:00

Praha

Hotel Juliš, Václavské náměstí 782/22, Praha 1

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3