INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Lidé chtějí darovat své peníze neziskovým organizacím, ale často tápou, pro kterou se rozhodnout. Neradi by totiž, aby jejich peníze použily na jiný účel. Asociace veřejně prospěšných organizací (AVPO ČR) proto pořádá v Plzni setkání, na kterém představí takzvanou „značku spolehlivosti“ pro neziskovky. Označení „Spolehlivá veřejně prospěšná organizace“, obdrží pouze ty, které projdou důkladným hodnocením. Setkání proběhne 9. dubna od 9.30 do 11.30 v Café restaurant Kačaba na Prokopově ulici číslo 17.

„Značka spolehlivosti je zárukou pro firmy i jednotlivce, že peníze, které darují neziskové organizace – držiteli značky spolehlivosti – budou použity správně na deklarovaný účel. Naši hodnotitelé prověřují nejen to, jak jsou peníze v neziskovce využívány, ale zaměřují se i na správu, řízení a její transparentnost,“ říká Marek Šedivý, prezident AVPO ČR na téma programu diskuzního setkání.

Stav zveřejňování informací o neziskových organizacích je možné podle dosavadních průzkumů považovat za vysoce nedůvěryhodný. Z hlediska dostupnosti informací o organizaci je přitom web pro veřejnost naprosto zásadním nástrojem. „Situace, kdy dvě třetiny neziskových organizací vůbec nemají webové stránky je alarmující.Nejhorší situace je u spolků, které mají web jen ve čtvrtině případů, nadační fondy, obecně prospěšné společnosti a nadace se pohybují kolem 50 %. Přijatelná je pouze situace u účelových zařízení církví s 87 %“, říká Pavel Bachmann z královéhradecké univerzity.

„Nový, ještě nepublikovaný výzkum ukázal, že nepřítomnost na webu je přirozeně vyšší u malých organizací. Větší organizace s celostátním zaměřením jsou na internetu přítomné významně častěji. Ze stránek toho ale moc nezjistíte. Schází popis jasného poslání, které by vymezilo přínos organizace pro společnost, finanční výkazy jako rozvahu a výsledovku nezveřejňuje 60 % organizací, původ darů pak schází u více než 40 % organizací,“ dodává Bachmann.

„Značka spolehlivosti ušetří čas a peníze těm firmám a podnikatelům, kteří nemají svoje specialisty nebo celá oddělení věnující se hodnocení neziskových organizací v rámci jejich společenské odpovědnosti a darování finančních prostředků. Neziskové organizace, které jsou držiteli značky spolehlivosti, jsou každoročně prověřovány a hloubkovým hodnocením procházejí každé tři roky,“ dodává Šedivý a pokračuje: „V této chvíli máme prvních sedm organizací, které obdržely značku spolehlivosti a brzy budou přibývat další. Veřejnost najde seznam držitelů na webových stránkách www.znacka-spolehlivosti.cz.“

Osvěta pomůže menším neziskovkám

Na diskuzních setkáních po celé republice budou přítomní zástupci Asociace veřejně prospěšných organizací ČR, také neziskovek, které již značku úspěšně získaly i zástupci měst a firem. Dozví se, co je to značka spolehlivosti a k čemu slouží, jaký je její význam pro dárce a pro neziskovky, jak probíhá hodnocení a seznámí se s příklady prvních neziskovek, co ji již mají. Lidé z Česka chtějí peníze na dobročinné účely věnovat, ale většinou spíše prověřeným a veřejně známým organizacím.

Značkou se mohou pochlubit první organizace

V první polovině loňského roku bylo do pilotního hodnocení zapojeno deset členských organizací AVPO ČR, přičemž nezávislá Rada pro hodnocení spolehlivosti udělila značku prvním sedmi veřejně prospěšným organizacím: Dejme dětem šanci o.p.s., Helppes – Centrum výcviku psů pro postižené o.p.s., Lata – programy pro ohroženou mládež, MATURUS, o.p.s., Na počátku, o.p.s., Nadační fond J&T a Pestrá společnost, o.p.s.

Od loňského podzimu se do hodnocení zapojilo dalších dvanáct členských neziskovek. Na začátku března letošního roku Rada pro hodnocení spolehlivosti udělila značku dalším pěti veřejně prospěšným organizacím: AFS Mezikulturní programy, o.p.s., Aliance žen s rakovinou prsu, o.p.s., DEBRA ČR, z.ú., Partners Czech, o.p.s. a Raná péče EDA, o.p.s.

Díky finanční podpoře z Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost je pilotní hodnocení až do června 2015 pro zapojené organizace zdarma.

AVPO ČR spolupracuje na značce s mezinárodní organizací ICFO (International Committee on Fundraising Organizations), která obdobně hodnotí hospodaření neziskovek s penězi od dárců. Například v Nizozemsku podle tamního průzkumu získalo díky značce o pětinu více peněžních prostředků než neoznačené organizace a přibylo jim rovněž dárců.

Nestátní neziskové organizace

Neziskovky jsou subjekty vznikající za účelem veřejně prospěšné činnosti. Jsou jimi například spolky (původní občanská sdružení), ústavy, nadace a nadační fondy, organizace zřízené církví nebo obecně prospěšné společnosti. Z podstaty své existence jsou tyto subjekty za své konání odpovědné veřejnosti – svým členům, klientům a zejména svým dárcům. Podle údajů Rady vlády pro nestátní neziskové organizace zveřejněných k 15. lednu 2015 bylo v České republice k 1. lednu 2013 registrováno 104 437 občanských sdružení a jejich organizačních jednotek; 2 152 obecně prospěšných společností; 444 nadací; 1 245 nadačních fondů a 4 286 církevních právnických osob.

Přehled a harmonogram setkání ke značce spolehlivosti:

Datum a čas

Město

Místo setkání

9. duben 2015,

9:30 - 11:30

Plzeň

Café Restaurant Kačaba, Prokopova 17, Plzeň

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3