INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

V letošním roce rozjelo či vylepšilo svůj byznys osm sociálních start-upů, a to díky grantu Nadace Via a skupiny UniCredit v rámci programu Lepší byznys. Tyto granty dosáhly výše až 340 tisíc korun a podniky je investovaly do svého rozvoje.

Nejúspěšnějším projektem druhého ročníku programu se stal projekt Dobroty s příběhem, který ve středočeské Davli vyrábí nakládané sýry a další pochutiny – a zaměstnává převážně lidi s mentálním postižením. Odborná komise nominovala tento projekt na vítěze ocenění Nejlepšího byznys plánu za největší pokrok, kterého v rámci programu dosáhl.

Oceněn byl také podnik Metráž, který vybrali zaměstnanci partnera projektu, UniCredit Bank, v soutěži Your Choice Your Project Award organizované UniCredit Foundation. Oba oceněné podniky získaly odměnu v celkové výši 130 000 Kč.

„Díky programu Lepší byznys máme do budoucna mnohem větší šanci, že si na sebe dokážeme vydělat a že náš byznys bude udržitelný,“ shrnuje Kristýna Ciprová z projektu Metráž, který dává práci ženám bez domova. Ty v Metráži vyrábějí šperky a designové předměty.

Podpořené podniky v rámci programu Lepší byznys obdržely finanční podporu v celkové výši 1 741 500 Kč. Získaly i další, nefinanční podporu. Jejich zakladatelé se zúčastnili seminářů, na kterých se dozvěděli, jak lépe řídit organizaci, jak zlepšit svůj byznys model nebo jak svůj projekt zpropagovat.

V rámci programu se uskutečnilo 6 takovýchto workshopů, během kterých sociální podnikatelé získali celkem 33 hodin tréninku. K jejich rozvoji pomohlo také 8 odborných konzultantů a 20 dalších expertů, kteří poskytli podnikatelům celkem 340 hodin práce.

Sociální podniky v programu Lepší byznys dosáhly díky nabízení pracovních míst a využívání příležitostí generující příjmy důležitých výsledků v sociální i ekonomické oblasti. Po dobu trvání programu se počet znevýhodněných zaměstnanců podpořených sociálních podniků zvýšil o 20 % na celkem 69, nárůst obratu činil 22 % a zvýšil se také počet jejich zákazníků, a to o necelých 10 %.

Mezi další podpořené projekty patří například třebíčská pekárna Vrátka, kde pracují lidi s hendikepem. Anebo minipivovar v Chříči, který zaměstnává lidi s postižením. „Podpořili jsme podniky, které zaměstnávají lidi znevýhodněné na pracovním trhu a zároveň rozvíjejí komunitu v místě, kde působí,“ říká projektový manažer Nadace Via Ondřej Šindelář.

Program podporují UniCredit Foundation a UniCredit Bank, které rozvoj sociálního podnikání podporují i v řadě dalších evropských zemí.

„Prádelna zaměstnávající neslyšící, bezlepková manufaktura nebo pražírna kávy fungující díky hendikepovaným. Tyto a další skvělé projekty jsme i letos hrdě ve spolupráci s nadací UniCredit podpořili. V naší bance si ceníme přístupu lidí, kteří se nebojí společnost obohatit o nové nápady. Inovace posouvají všechny z nás neustále vpřed. Jsme rádi, že jako jeden z předních inovátorů bankovního trhu k tomu můžeme přispět i mimo svět financí,“ vysvětluje Petr Plocek, tiskový mluvčí UniCredit Bank.

„Každým rokem se zvyšuje počet sociálních start-upů. A UniCredit Foundation k tomu i letos v mnoha zemích přispěla. Kromě finančních prostředků sdílíme s našimi sociálními podnikateli i naše manažerské zkušenosti, které jsou při rozvoji jakéhokoliv typu podnikání to nejcennější. Jsme rádi, že se nám tento trend daří držet i v programu Lepší Byznys, kde jsme i letos podpořili řadu skvělých podnikatelských příběhů,“ říká Maurizio Carrara, předseda UniCredit Foundation.

Počet sociálních podniků v Česku v posledních letech prudce roste. Organizace P3 - People, Planet, Profit, která sdružuje české sociální podniky, registruje v současnosti ve své databázi 230 podniků. Organizace odhaduje, že reálné číslo je ještě o něco vyšší. Podle ředitelky organizace Petry Francové jejich počet zřejmě přesahuje 300.

Níže najdete popis všech osmi projektů, každý z nich má svůj zajímavý příběh. Pokud vás některý z nich zaujal a chtěli byste jej zpracovat, ozvěte se nám. Předáme vám potřebné kontakty a další informace.

Příběh první: Metráž dává práci ženám bez domova

Praha

Bez práce – a tedy peněz – ženy bez domova nemohou vykročit do nového života. Proto jim sociální podnik Metráž nabízí zaměstnání. Vyrábějí krásné módní a designérské kolekce.

Podpora z grantu umožnila rozšíření prodeje i vyšší počet zapojených žen bez domova.

Divadelní společnost K4, z.s. – projekt Metráž – byl udělen grant 340 000 Kč.

Příběh druhý: Pekárna, kde pracují hendikepovaní

Třebíč

V Třebíči funguje jeden z nejambicióznějších sociálních podniků v Česku. V současné době funguje v rámci sdružení Vrátka osm různých provozoven – obchody, dílny a také pekárna.

Prostředky z grantu Lepšího byznysu sdružení použilo na opravu prostor pro novou pekárnu.

Vrátka, z.s. – byl udělen grant 332 560 Kč.

Příběh třetí: Malá prádelna, ve které pracují neslyšící

Dobřichovice, střední Čechy

Provoz menší prádelny, kde se pere, žehlí a mandluje, je ideální pro neslyšící a osoby s poruchami sluchu, kteří se na běžném trhu práce uchytí jen těžko. Na tomto principu funguje od roku 2013 podnik Zelený ostrov v Dobřichovicích nedaleko Prahy.

Za grantové peníze v Dobřichovicích koupili nový mandl a žehlicí systém.

Zelený ostrov s.r.o. – byl udělen grant 70 000 Kč.

Příběh čtvrtý: Pražírna kávy, která zaměstnává lidi s postižením

Kostelec nad Labem, střední Čechy

Družstvo funguje dva roky a za tu dobu se jim podařilo vybudovat pražírnu kávy. Tým tvoří zdravotně a mentálně hendikepovaní zaměstnanci.

Peníze z grantu družstvo využilo k propagaci a dalšímu zapojení pracovníků s postižením do provozu.

Fair & Bio, družstvo – byl udělen grant 170 000 Kč.

Příběh pátý: Na hradě zaměstnávají lidi, kteří roky neměli práci

Hrad Hartenberg, Sokolovsko

Dlouhodobě nezaměstnaní, lidé, kteří mají problémy s alkoholem či drogami, lidé s kriminální minulostí. Jinde by práci nesehnali, ale sociální podnik hradu Hartenberg si vybírá právě takové lidi. Snaží se je naučit řemeslům a vrátit do pracovního života.

Peníze z grantu na hradě použili k dalšímu rozvoji podniku, aby mohli zaměstnat další lidi.

Hartenberg o.s. – byl udělen grant 313 940 Kč.

Příběh šestý: Bezlepková manufaktura

Milovice, střední Čechy

Restaurace a pekárna Férovka zaměstnává maminky po mateřské dovolené a další lidi, kteří obtížně shánějí práci. Teď se rozhodli rozjet vlastní bezlepkovou manufakturu, protože v okolí dvaceti kilometrů nic takového není. Přitom poptávka po bezlepkových produktech tu je.

Peníze z grantu investovali v Milovicích do rozjezdu nové podnikatelské aktivity a nákupu pece.

První Férová, o.p.s. – byl udělen grant 200 000 Kč.

Příběh sedmý: Pivovar, kde pracují lidé s postižením

Chříč, Plzeňsko

Na minipivovaru v Chříči je mimořádné to, že zaměstnává lidi s postižením. Jeho provozovatelé také rozvíjejí a podporují komunitní a kulturní život v obci.

Za peníze z grantu podnik nakoupil dva ležácké tanky.

Pivovar Chříč, s.r.o. – byl udělen grant 315 000 Kč.

Příběh osmý: Dobroty s příběhem

Davle, střední Čechy

Vyrábějí nakládané speciality – sýry, zeleninu nebo třeba utopence. Zaměstnávají především lidi se zdravotním postižením. Sociální podnik Dobroty s příběhem spustil po několika letech příprav svoji potravinářskou výrobu.

Portus – Projekt Nezískal finanční podporu. Podpořili jsme jej pouze formou vzdělávání.

Nadace Via

Podporuje, provází a propojuje aktivní lidi, kteří mění své okolí k lepšímu.Její vizí je společnost, kde většina lidí jedná svobodně a odvážně, přijímá odpovědnost za sebe a za své okolí a kde je darování běžnou součástí života. Nadace tuto svou vizi naplňuje prací v oblastech rozvoje komunitního života a filantropie v Česku.

UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia

UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia patří v České republice a na Slovensku mezi přední finanční instituce a poskytuje širokou škálu kvalitních produktů a služeb pro retailové a privátní klienty včetně malých a středních firem a velkých korporací. Je jednou z nejsilnějších bank na trhu v oblasti projektového, strukturovaného a syndikovaného financování. Mimořádně silnou pozici si banka rovněž vybudovala v oblasti akvizičního financování a také se řadí na první příčku ve financování komerčních nemovitostí. 

UniCredit Foundation je firemní nadace založená v roku 2003 s cílem přispívat na rozvoj solidarity a filantropie v komunitách a geografických oblastech, kde je přítomna skupina UniCredit (17 zemí v Evropě a střední Asií). Prostřednictvím poskytování finančních prostředků a manažerských znalostí podporuje nadace UniCredit Foundation projekty se širokým společenským dopadem a také aktivity realizované místními neziskovými organizacemi. Implementace projektů umožňuje zaměstnancům přispět v rámci kulturní inkluze banky. Za posledních 10 let implementovala nadace více než 400 projektů a iniciativ v celkové hodnotě přesahující 100 mil. euro investovaných lokálně. (www.unicreditfoundation.org)

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3