INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

slamV pražské Čistírně odpadních vod byly v sobotu oceněny nejlepší ekologické projekty z České republiky. Absolutním vítězem jubilejního 10. ročníku soutěže E.ON Energy Globe se stal vlastnoručně postavený pasivní dům ze slámy v Dobřejovicích u Prahy (na snímku).

Stavba využívá dešťovou vodu, fotovoltaiku a vytápění dřevem. Obyvatelé slaměného domu tak ročně ušetří až 40 procent pitné vody. Ekologická soutěž každoročně oceňuje nejlepší projekty usilující o ochranu přírody a úsporu energií.

Letošního ročníku největší tuzemské soutěže oceňující ekologické projekty se zúčastnilo celkem 220 firem, obcí, škol, staveb i jednotlivců. V pěti soutěžních kategoriích – Kutil, Obec, Firma, Mládež a Stavba – proti sobě stály vždy dva nominované projekty. „O vítězích jednotlivých kategorií rozhodovala široká veřejnost prostřednictvím online hlasování. Celkem poslali lidé projektům 21 tisíc hlasů. Absolutním vítězem soutěže se letos stal pasivní dům ze slámy, který suverénně zvítězil také v kategorii Stavba, kde získal od veřejnosti téměř pět tisíc hlasů,“ vysvětluje Vladimíra Glaserová ze společnosti E.ON, která soutěž organizuje.

Autor ekologické stavby v Dobřejovicích u Prahy Jan Chvátal budoval svůj rodinný dům zcela sám tři roky. Dům je postavený ze slámy, hlíny a dřeva. Využívá dešťovou vodu, fotovoltaiku a vytápění dřevem. Energeticky pasivní stavba harmonicky splývá s okolní přírodou a už při samotné stavbě vzniklo minimum odpadu. Tepelnou izolaci zajišťují slaměné balíky, které jsou zvenku pokryté vápennou omítkou. Dešťovou vodu ze střechy využívá rodina pro splachování na toaletách, zalévání zahrady i pro jezírko. Ročně tak ušetří více než čtyřicet procent pitné vody. „Do soutěže jsme šli s manželkou bez jakýchkoli očekávání. Vítězství vnímám jako projevení zájmu o to, co jsem udělal, a jako jistý druh ocenění. Chci dál pokračovat v osvětě ohledně stavění z přírodních materiálů, pasivních domů a stavby svépomocí,“ popisuje Jan Chvátal.

Během slavnostního vyhlášení byly oceněny rovněž nejlepší projekty ostatních soutěžních kategorií. V kategorii Kutil zvítězila naklápěcí tříkolka s výkonným elektromotorem TiltingVehicle. Za kategorii Obec se na první místo dostaly středočeské Jesenice. Ty přišly s projektem inteligentního veřejného osvětlení. Ve městě byla nainstalována část veřejného osvětlení se speciálním filtrem modrého světla, regulací a koridorovým svícením. Snižuje se tak negativní dopad osvětlení na okolní přírodu a díky LED technologii jsou navíc světla energeticky úsporná.

Vítězem v kategorii Firma je systém přepravy a prodeje potravin bez obalů od společnosti MIWA (Minimum Waste). Ta se inspirovala konceptem bezobalového nakupování a přidala mu potřebný komfort. Její projekt začleňuje do procesu také samotné výrobce a distributory. Využívá opakovaně použitelné kapsle na přepravu zboží od výrobce na prodejnu a minimalizuje tak použití jednorázových obalů. Spotřebiteli nabízí nákup zboží do vratného, vlastního nebo ekologického obalu.

V kategorii Mládež pak zvítězilo Ekologické vzdělávání pro nejmenší. Mateřská škola Mateřídouška ve Frýdku-Místku již několik let aktivně vychovává své děti k ekologickému cítění. Učitelé organizují aktivity jako třídění odpadu, sbírání víček od PET lahví pro další zpracování nebo sběr kaštanů pro lesní zvěř. Děti se učí pěstovat rostliny, pečovat o zvířata v koutku živé přírody a zapojují do svých činností rovněž rodiče. Za své aktivity školka získala titul EKOŠKOLA.

Celkový vítěz soutěže E.ON Energy Globe Jan Chvátal získal za svůj vlastnoručně postavený pasivní dům hlavní výhru v podobě nového vozu ŠKODA Octavia Combi G-TEC a tepelné čerpadlo aroTHERM od Vaillant. Vítězové jednotlivých kategorií obdrželi pračku Miele a plynový kondenzační kotel ecoTEC plus od Vaillant.

Popisy vítězných projektů 10. ročníku soutěže

Celkový vítěz 2018 a vítěz kategorie Stavba

Vlastnoručně postavený pasivní dům ze slámy

V kategorii Stavba zvítězil a celkovým vítězem soutěže se stal slaměný dům v Dobřejovicích u Prahy. Jde o ekologický skvost postavený z hlíny, slámy a dřeva. Jan Chvátal svůj unikátní rodinný dům budoval sám tři roky. Dům využívá dešťovou vodu, fotovoltaiku a vytápění dřevem. Energeticky pasivní dům s dominantním jasanovým schodištěm ve tvaru stromu dýchá přírodní atmosférou. Už během svého vzniku téměř nezatěžoval své okolí a stejně činí i nyní při svém provozu.

Vítěz kategorie Firma

Systém přepravy a prodeje potravin bez obalů od společnosti MIWA (Minimum Waste)

V kategorii Firma zvítězil systém přepravy a prodeje potravin bez obalů. Bezobalové nakupování (přístup Zero Waste) je tradičním způsobem ekologicky odpovědného nakupování. Společnost MIWA tento koncept obohacuje o potřebný komfort a začleňuje do bezodpadového toku zboží kromě obchodů také samotné výrobce a distributory. S pomocí opakovaně použitelných kapslí zajišťuje přepravu zboží od výrobce na prodejnu s  použitím minimálního množství jednorázových obalů a spotřebiteli nabízí pohodlný a hygienický nákup zboží do vratného, vlastního nebo ekologického obalu. Díky tomuto systému předchází vzniku významného množství odpadu.

Vítěz kategorie Obec

Inteligentní veřejné osvětlení v Jesenici

Vítězem v kategorii Obec je obec Jesenice. Tam se rozhodli instalovat část veřejného osvětlení se speciálním filtrem modrého světla, regulací a koridorovým svícením. Díky technologii LED jsou zároveň světla energeticky úsporná. Příliš mnoho umělého světla v nočních hodinách totiž škodí lidem i přírodě. Odborníci v této souvislosti hovoří o světelném smogu a jeho negativním vlivu na lidský spánek a třeba i růst stromů. Tento projekt v Jesenici přináší nejen úsporu nákladů na energie, ale také snížení negativních dopadů osvětlení na okolní ekosystém.

Vítěz kategorie Mládež

Ekologické vzdělávání pro nejmenší

V kategorii Mládež zvítězil projekt Ekologické vzdělávání pro nejmenší. Mateřská škola Mateřídouška ve Frýdku-Místku už několik let aktivně vychovává své děti k ekologickému cítění. Učitelé organizují aktivity jako třídění odpadu, sbírání víček od PET lahví pro další zpracování nebo sběr kaštanů pro lesní zvěř. Děti se učí pěstovat rostliny, pečovat o zvířata v koutku živé přírody a zapojují se do nejrůznějších ekologických projektů a soutěží. Za své aktivity školka získala titul EKOŠKOLA.

Vítěz kategorie Kutil

TiltingVehicle – Naklápěcí tříkolka s výkonným elektromotorem

Kategorii Kutil vyhrál projekt TiltingVehicle. Jedná se o naklápěcí tříkolku s ekologickým pohonem v podobě malého, lehkého, ale velmi výkonného elektromotoru. Nevšední jízdní zážitek slibuje mimo jiné fakt, že se v zatáčkách dokáže naklánět podobně jako motorka, a přitom zůstává perfektně stabilní.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3