INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

euronet 2Závěrem loňského roku nastal definitivní konec elektronické evidence služeb (EET). Nastane hromadný exodus restaurací zpátky k hotovosti? Podle expertů je právě menší ochota podnikatelů přijímat platební karty na dohled. A pokud je budou přijímat, karetní poplatky přejdou na zákazní-ka – dosud je totiž převážně platí banka nebo obchodník, u kterého člověk nakupuje.

Velká bankomatová síť, především v malých obcích, stále chybí. To potvrzuje i aktuální výzkum společnosti STEM/MARK pro poskytovatele bankomatů Euronet. Podle něj by až polovina osob uvítala více bankomatů v místech, kde se pohybují nebo žijí. Jedním z důvodů, proč drobní prodejci a restaurace v malých obcích vůbec zvažovali bezhotovostní platby, bylo povinné zavedení EET, a tím i vynucený krok směrem k určité úrovni digitalizace. Obraty v těchto podnicích nebývají velké a poplatky za platební terminály a jednorázové zařízení EET pokladen mohly být až devastační.

Poplatky za platbu kartou
se přenášejí na zákazníky

„Digitální platby nejsou bez poplatků. Poplatky se platí při každé transakci a jdou karetním společnostem. Někdy to uživatel nepozná, protože tyto poplatky na sebe bere banka nebo obchodník. Ale trendem dle mého názoru bude, a můžeme to vidět i na případu největšího e-shopu u nás, že při nákupu zboží na firmu tyto poplatky při platbě kartou už uhradí zákazník. Protože proč by si měl obchodník ukrajovat z marže jenom kvůli tomu, že přijímá karty?“ komentoval situaci Ondřej Kozák, výkonný ředitel společnosti Euronet ČR.

Frekvence výběrů každoročně stoupá

Ač by se na první pohled mohlo zdát, že hotovosti již dávno odzvonilo, opak je pravdou. Čtvrtina Čechů stále nedá na hotovost dopustit a vyloženě ji preferuje před platbou kartou. Ve věkové kategorii 30 až 44 let je to dokonce třetina. Podle průzkumu denně využívá platbu v hotovosti 1 ze 4 lidí, z nich 30 % mužů, ale pouze 19 % žen. V minimálně týdenní frekvenci jde až o 89 % lidí.
„Podle našich dat vidíme, že lidé využívají dennodenně ke svým platbám hotovost. Každý den se uskuteční přes 6500 výběrů z Euronet bankomatů, kterých je 650 po celé České republice. Mimo Prahu dokonce dochází k výběrům hotovosti ještě ve větší frekvenci než před pandemií. Větší potřebu hotovosti značí i to, že průměrná výše částek, které lidé vybírají, roste. Letos se vyšplhala až na 5000 korun,“ doplnil Ondřej Kozák.

Platební terminály
nejsou standardem

Hlavní důvod, proč lidé platí hotově, nepřekvapí – obchodníci platbu kartou nepřijímají. Pro 30 % z nich bývá důvodem také potřeba rozměnit si. Načež každý pátý člověk platí ze zvyku nebo má rád větší kontrolu nad svými financemi. Nejčastěji spontánně uváděným důvodem je platba drobné částky, někdy spojovaná s poplatky za platbu kartou.
„V malých městech stále není platba kartou standardem. Restauracím ani službám se nevyplatí si platební terminály pořizovat a zákazníci musí disponovat hotovostí. Bankomatů je ale stále minimum a obyvatelé musí dojíždět do větších měst. To stojí jak čas, tak dodatečné náklady,“ sdělil Ondřej Kozák.

Alternativy neřeší problém

Často uváděnou alternativou k výběrům z bankomatu je výběr hotovosti u kasy v míst­ním obchůdku. Avšak samotné uchovávání hotovosti má řadu háčků, které by málokterý obchodník zvládl akceptovat. Ondřej Kozák k tomu podotkl: „Bankomat musí splňovat přísná kritéria na bezpečnost, ať už při jeho plnění hotovostí, nebo při provozu. Když to zjednoduším, musí vydržet výbuch, a pokud se i přesto zloděj dostane k penězům, musí je znehodnotit. Všechna tato rizika bere Euronet na sebe. Nedokážu si představit, že bychom ručili za jakéhokoliv obchodníka.“

Hotovost není zadarmo

Avšak právě z důvodu bezpečnosti a údržby je ekonomika bankomatů nákladná. I proto se větším bankám nevyplatí bankomaty především do menších obcí umístit. Přitom právě tam jsou nejpotřebnější.
„Je důležité si uvědomit, že hotovost a její dostupnost není zadarmo. Většinová společnost má dojem, že je to garantovaná služba zdarma. Ekonomika bankomatů je ale nákladná: nákup zařízení, včetně moderních zabezpečovacích prvků, jeho údržba, platba nájmů, doplňování hotovosti, čištění nebo servis. Zpracování trans­akcí probíhá přes karetní společnosti (nejčastěji VISA a Mastercard), které určují poplatkovou politiku za výběry nebo vklady z bankomatů. Samotný provozovatel bankomatu má jenom velmi omezené možnosti, jak své příjmy ovlivnit,“ dodal Ondřej Kozák.

Třetina Čechů nemá kde si vybrat

Nedostupnost hotovosti potvrzují i výsledky průzkumu, podle kterého by 50 % Čechů uvítalo více bankomatů v místech, kde se pohybují. Největší zájem je v obcích do jednoho tisíce obyvatel. Třetina Čechů se potýká s problémem, že potřebují hotovost, ale nemají si ji kde vybrat.
„S inflací, rostoucími cenami za energie, ale hlavně cenami za pohonné hmoty se prodraží i cesta za hotovostí. Při dnešní ceně benzínu a například 12 kilometrech dojezdu, nemluvě o dalším poplatku za výběr, pokud jde o jinou banku, než u které máme založený účet, se cena za výběr mnohonásobně zvýší,“ upozornil Ondřej Kozák.
Podle průzkumu by až polovina Čechů uvítala více bankomatů ve svém okolí.
Celých 31 % lidí ale vypovědělo, že má bankomat velmi daleko od bydliště. Nepřekvapí, že nejhorší dostupnost uvedli respondenti z malých obcí do tisíce obyvatel. V pěší vzdálenosti zde bankomat má pouze 14 % lidí. V obcích s 1000 až 5000 obyvateli má bankomat v pěší vzdálenosti už 41 % lidí.
„V obcích do tisíce obyvatel se do situace, kdy si nemají kde vybrat, alespoň občas dostává více než 53 % lidí. Snažíme se poskytnout právě malým obcím možnost umístění bankomatů s poplatky za výběr podle smlouvy s jejich bankou,“ doplnil Ondřej Kozák. Bohužel bankomatová síť v Česku stále chybí, a ač by se mohlo zdát, že se rozvíjí doba digitální, každý by měl mít právo platit i hotovostí.

(tz)

Slovo ke dni

  • Vztahy nejen v businessu: účel vs. trvalá hodnota

    V poslední době slýchám od lidí z businessu poznámky, že žijeme přesně v takové zemi, jakou si zasloužíme. Když nějaká taková věta či úvaha zazní, ptám se, co přesně je tím myšleno. Pokaždé se dostaneme k tomu samému. Ke kvalitě vztahů mezi lidmi. Začíná být normou, že když vztah poslouží svému účelu, vyšumí. Není to přátelství ani partnerství. Spíše hra na ně. Něco, co vypadá vznešeně. Tváří se, že to má hloubku. Přitom je to prospěchářské a jednostranné. A jakmile je dosaženo cíle, expirační lhůta se nemilosrdně naplňuje. A jak řešení vidí podnikatelé? Naučit se žít takové vztahy, které mají hodnotu – kde jsme ochotni na sebe brát závazky a investovat do vzájemnosti. Kvalitní mezilidské vztahy každému jednotlivci pomohou překročit vlastní stín. A stejně důležité jsou i pro úspěch a rozvoj v podnikání. Kateřina Šimková

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3