INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Adam Bartošek kopieAdam Bartošek kopieJestli vlastníte stavební firmu, která se zabývá například rekonstrukcemi rodinných domů a také výrobou nábytku podle potřeb klientů, určitě znáte firmu Trachea, s.r.o., která vyrábí nábytková dvířka. Avšak ne­jen to. Je jejich největším producentem u nás, který proslul rovněž zajímavými inovacemi. O uplynulém náročném roce, aktuální situaci i plánech do budoucna jsme hovořili s Adamem Bartoškem, místopředsedou správní rady Trachea:

Jaký byl pro vaši firmu loňský rok?

První týdny roku 2022 byly velice úspěšné, přestože míra inflace již stoupala. Většina z nás netušila, do jakých výšin se ale nakonec dostane. Vše se změnilo 24. února s vpádem ruského vojska na Ukrajinu a celý zbytek roku se následně z ekonomického hlediska nesl ve stínu dvou faktorů – války a inflace. Musím však říct, že na­vzdory celé tržní situaci pro nás loňský rok v součtu nakonec skončil kladně.

Změnilo se nějakým způsobem chování odběratelů?

Samozřejmě. Oba zmíněné faktory vyvolávají pochopitelně nejistotu. A pokud je na trhu nejistota a obavy, lidé s nadsázkou řečeno „zašívají peníze do matrace“. Jsou opatrnější a vyčkávají, jak se situace vyvine. Když už někdo v takovéto situaci investuje do nového vybavení domácnosti, častěji pak volí levnější materiály. My jsme vzhledem k šířce našeho portfolia schopni pokrýt i tyto požadavky. Primárně se zaměřujeme na střední třídu zákazníků, ale v nabídce máme i nábytkové materiály určené pro vyšší třídu.

Odborníci tvrdí, že kdo inovuje, nemusí se bát o svoji budoucnost. Trachea proslula jako velmi pružná společnost, například je schopna připravit pro zákazníky, tedy zejména pro truhláře, korpusy skříní podle výkresů do pěti dní...

Ano, snažíme se jít s dobou. V nábytkářském průmyslu je stále méně řemeslníků, jelikož si rodiče přejí, aby jejich děti studovaly vysoké školy, a v tom důsledku se na odborná učiliště hlásí velmi málo uchazečů. Přitom šikovný řemeslník má dnes vyšší příjmy než průměrný vysokoškolák. Truhlářů ubývá, a proto se těm zbylým snažíme pomoci ušetřit čas, aby mohli zpracovat více zakázek. Z toho důvodu jsme truhlářům, ale nejen jim, začali nabízet korpusy na míru. Máme v tomto směru vyvinutou vlastní dostupnou aplikaci k objednávání. Zákazník si během pár minut zvolí, co potřebuje, a přepošle svou sestavu přímo k nám do výroby.

Dokázat rychle reagovat ale znamená také investovat čas i peníze třeba do organizace práce nebo logistiky. Co pomohlo vám ke vstřícnějším službám?

Investice do organizace práce jsou pro nás důležité, jelikož to přináší vyšší produktivitu, což následně samozřejmě znamená uspořené finanční prostředky. Jednoznačně nám pomohlo rozšíření portfolia produktů a doplňujících služeb, jako je například již zmíněná aplikace pro objednávání. Její vývoj trval několik let a doposud neustává. Aplikace je intuitivní a šetří čas nám i zákazníkům.

Oč je z vašeho bohatého sortimentu největší zájem? Co si koncoví uživatelé oblíbili?

FENIX bromove seda XF724 arabska modra XF754 sedy Londyn XF725 foto zdroj TracheaNejvýznamnější odbyt máme na fóliovaná dvířka, jichž jsme v České republice největším výrobcem. Troufám si tvrdit, že jsme jejich výrobu z pohledu kvality dotáhli nejdále – nebo jak my říkáme „na hranu“. Co se týče designu, v současnosti je popularita jednoznačně na straně supermatných dekorů, které postupně nahrazují dříve oblíbené vysoké lesky.

Patří mezi vaši klientelu také například hotely, cukrárny, jídelny, prodejny?

V minulosti jsme se tímto směrem snažili zaměřit, avšak například do hotelových sítí silně zasáhla doba pandemie. Prozatím jsme tedy tento sektor opustili, ale do budoucna se mu určitě nebráníme.

Inovace je tak trochu zaklínadlo dnešní doby. Víte již, čím překvapíte letos?

Kromě klasického rozšiřování portfolia stávajících produktů máme v plánu několik projektů, které aktuálně rozjíždíme. Jde o projekty jak v oblasti obchodu, kde cítíme prostor na trhu, tak v oblasti designu. Ale všechny jsou zatím takříkajíc „v plenkách“, takže bych v této fázi nerad vyzrazoval detaily. V současné nejisté době se také snažíme více zaměřit na vnitřní procesy a případnou širší expanzi na zahraniční trhy.

Lidé přemýšlejí, jak efektivně topit. Co třeba taková dvířka, která by těm, kteří sedí dlouho u počítače, přihřívala nohy, šířila kolem sebe teplo domova? Možná by se uplatnila i v koupelně, na toaletě, všude tam, kde se jen temperuje, ale na určitou dobu je potřeba přitopit více a s co nejmenšími nároky na spotřebovanou energii...

To je určitě zajímavý nápad a téma k diskuzi. Ve svých fantaziích jsem si zase vždy představoval, že by některá dvířka v nábytkových sestavách mohla být formou dotykového monitoru. Avšak obojí je trochu mimo náš výrobní obor...

za odpovědi poděkovala Eva Brixi

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3