Zařadil se mezi setkání, na která se nezapomíná. MAKRO Czech Gastro Fest 2025, největší gastronomická událost v České republice, který se konal 4.–5. dubna, přilákal rekordních 16 000 návštěvníků. Na festivalu vystoupilo přes 200 odborníků a řečníků, zúčastnilo se ho více než 100 partnerů a vystavovatelů, a rozdaly se desítky tisíc degustačních porcí. Vyprodané O2 universum v Praze se díky tomu na dva dny proměnilo ve středobod české i světové gastronomie.
„Vybudovali jsme národní gastronomickou platformu, která propojuje profesionály, inspiruje mladé talenty a nastavuje trendy pro českou gastronomii. Akcentovali jsme důležitá témata, jako jsou regionální potraviny, rozvoj gastro turizmu nebo vaření z kvalitních surovin ve veřejných institucích. Letošní ročník byl speciální v tom, že jsme do jeho programu aktivně zapojili naše partnery – dodavatele a zákazníky, protože právě v tomto spojení vidíme budoucnost oboru. Zákazníkům jsme zároveň ukázali, že makro ČR nabízí kvalitní produkty, inovativní přístupy a ucelená řešení šitá na míru jejich potřebám,“ řekl Jiří Nehasil, generální ředitel makro ČR a prezident festivalu.
Festival poprvé udělil Cenu za celoživotní přínos české gastronomii, kterou získal šéfkuchař Zdeněk Pohlreich jako uznání ze jeho mnohaletou práci v oblasti vzdělávání a propagace kvality české kuchyně napříč regiony České republiky. Cena se bude udělovat každý rok výjimečné osobnosti české gastronomie.
Na náměstí plném chutí – MAKRO Square si návštěvníci mohli vychutnat na desítky tisíc degustačních porcí – od šťavnatých grilovaných specialit a burgerů od Maso Made by makro přes poké z čerstvé ryby až po signaturní dezert z krvavého pomeranče od Ivety Fabešové. Kuchařská show s trimováním sedmdesátikilového tuňáka patřila k nejnavštěvovanějším momentům obou dní.
Velkou pozornost si zasloužila i kuchařská show na hlavní MAKRO Stage, kde své umění předvedli michelinští šéfkuchaři, finalisté světové soutěže Bocuse d’Or, ale i české kuchařské špičky. Mezi nimi nechyběli: Sebastian Gibrand, vicemistr světa z Bocuse d’Or a kulinářský ředitel týmu USA pro Bocuse d’Or, Martino Ruggieri, šéfkuchař michelinské restaurace Maison Ruggieri, Jimmi Eriksson, vítěz zlaté medaile Culinary World Cup a čestný vítěz Bocuse d’Or, Peter Duranský, první slovenský michelinský šéfkuchař a kapitán slovenského národního týmu Bocuse d’Or, Zdeněk Pohlreich, ikona české gastronomie a hlavní ambasador festivalu MAKRO Czech Gastro Fest, Daren Liew, dvojnásobný držitel michelinské hvězdy, Kevin Ngu, souschef restaurace Sia, Petr Svoreň, šéfkuchař Restaurant Passage nebo Kristína Nemčková, mladá talentovaná kuchařka se zkušenostmi z top světových restaurací. Svou první kuchařskou show, společně s vítězem národního kola Bocuse d’Or Dominikem Unčovským, měl i ambasador festivalu Karel „Kovy“ Kovář. Nad tím, aby se vše podařilo, bděla se svým týmem osobnost sršící energií, Lenka Slezáková, vedoucí marketingu makro ČR a výkonná ředitelka festivalu MAKRO Czech Gastro Fest 2025. Jak hodnotí vynaložené úsilí?
makro má za sebou třetí ročník velkolepého projektu zaměřeného na vaření, pečení, dodavatele, zákazníky, milovníky gastronomie, fandy lokálních surovin, kreativce, běžné spotřebitele a inovátory. Podle všech ohlasů se akce víc než vydařila...
Ano, letošní ročník byl pro nás úspěšný. Poprvé jsme zdolali milník – vyprodali jsme O2 universum. Výborné ohlasy máme i od vystavovatelů, vystupujících, a samozřejmě návštěvníků.
Co vás osobně nejvíce potěšilo? Co bylo zaslouženou odměnou za úsilí, které jste se svým týmem této záležitosti věnovala?
Atmosféra plná pozitivní energie, nadšení účastníků ze setkávání, zjišťování nových informací a ochutnávek skvělé gastronomie. A samozřejmě to, že přišlo tolik lidí jak z oboru gastronomie, tak těch, kteří milují jídlo – tohle vše vás přesvědčí, že dělat takovouto akci má smysl.
A naopak, čemu byste se rádi v příštím ročníku vyhnuli, co byste udělali jinak?
My si spíš klademe otázku, jak udržet atraktivitu a každý rok přinášet to, co rezonuje a dává lidem důvod přijít. Takže naším cílem je udržet kvalitu festivalu, který jsme vybudovali, a obohatit ho dalšími lákavými tématy.
Kuchařské umění zajímá stále více lidí, do jeho tajů pronikají i ti, kdož jsou časově hodně zaneprázdněni, kteří vydávání kuchařských knih považovali dříve za bezpředmětné, kteří netušili, jak ohřát párek. Dnes jej volí jako výborný relax a báječnou užitečnou zábavu. Projevilo se to letos?
Určitě to bylo vidět zejména v sobotu, kdy je festival určen právě lidem, kteří milují jídlo a rádi doma vaří. Jejich zájem o programové části, touha ochutnat, ale i diskutovat s odborníky na stáncích byla opravdu velká. Myslím, že i dobrým příkladem je náš program Cook like a pro, kde spolupracujeme druhý rok s Karlem „Kovy“ Kovářem, který dokonce předvedl svoje první kuchařské vystoupení – a to je určitě motivující pro ty, kteří s pokusy v kuchyni zatím váhají.
Avšak organizačně zvládnout a do praxe bezchybně přenést takové množství setkání, ukázek, soutěží, prezentací, to není jen tak. Co jste měla především na paměti od chvíle, kdy jste se stala ředitelkou festivalu?
Vzhledem k tomu, že akci pořádá firma makro ČR, pak hlavním cílem bylo nezničit image značky, a naopak potvrdit, že jsme jednička na trhu. Takže naším cílem bylo vybudovat národní platformu propojující gastro, která má přidanou hodnotu. Tedy udělat program tak atraktivní, aby profesionálové ze segmentu Horeca byli ochotní opustit provoz a čas věnovat nám a naší akci, a hlavně aby odcházeli s pocitem, že jim to něco dalo.
Byla jste několik dní stále na nohou. Kdy vás nejvíce bolely?
Paradoxně den před festivalem. Asi tam i působí psychika, kdy přeci jenom jste nervózní, jak to dopadne. Jakmile festival začne, vše z vás spadne a už jen letí čas a nemáte sílu myslet na to, zda něco bolí.
Neuvažovali jste o tom, že byste jako partnera přibrali právě nějakého výrobce obuvi? Který by management vybavil tak, že byste dolní končetiny měli jako v bavlnce? Nebo maséry, fyzioterapeuty, kteří by ulevili nadmíru vytíženému organizmu vašeho štábu?
Tak to je velmi zajímavý nápad. Zamyslíme se nad tím. Děkuji...
Určitě jste i vy sama ochutnala nějaké dobroty, které se zde nabízely. Jakou známkou hodnotíte?
Za mě prostě top, takže jednička ne s jednou, ale několika hvězdičkami. Všichni na festivalu předvádějí skvělé kulinářské výkony, ať je to michelinský kuchař, nebo zástupce street foodu.
Přehlídky kuchařského umění působily podle všech sdělení impozantně. Bylo těžké uřídit tak svéráznou komunitu, již představují špičky tohoto řemesla, včetně mezinárodních celebrit?
Naopak, pracujeme s profesionály, kteří mají profesionální vystupování. Jak jsem říkala, přistupují k přípravě velmi zodpovědně, nikdo nechce zklamat jak kolegy, tak potenciální zákazníky. Je to jejich sebeprezentace.
Jiří Nehasil, generální ředitel společnosti makro ČR, řekl, že jste vybudovali národní gastronomickou platformu, která propojuje profesionály, inspiruje mladé talenty a nastavuje trendy. Jak byste tuto charakteristiku doplnila?
Rozvíjí a posouvá českou gastronomii a navazuje cenná partnerství po celý rok. Ono nejde jen o to, že se všichni jednou za rok sejdou na MAKRO Czech Gastro Festu, ale s velkým množstvím partnerů pracujeme v průběhu celého roku, radíme se s nimi, rozvíjíme komunitu, inspirujeme, vzděláváme a snažíme se budovat vášeň k této náročné profesi.
Zkušenosti, jež jste získala, budou odrazovým můstkem pro další ročník. Které jsou ty podstatné?
Mít dobrý tým, to je základ a není to žádné klišé, a také naslouchat jeho nápadům a podnětům. Nebát se zkoušet věci jinak, a když se něco nepovede, tak se zastavit a zamyslet se, jak na to jiným způsobem. Je to o tom, že nic není nemožné a hroutit se je až to poslední, co je třeba. Pro mě je tento projekt srdeční záležitost, kterou si užívám a hrozně mě baví, a pokud tuto energii posíláte mezi ostatní, je to jeden ze základních kamenů úspěchu.
Datum příštího ročníku jste oznámili. Rýsuje se již nyní, jakou novinku na program zařadíte?
Ano datum je 10. až 11. dubna 2026 a místo činu zůstává stejné, tedy O2 universum. Koncept je již v diskuzi a novinky určitě budou, jen jsou zatím ještě v nejasných obrysech. Ale jedno přeci jenom prozradím, chceme do programu zařadit atraktivní kuchařskou soutěž.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi