INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 22. rokem

hu saZbyněk OpatrnýHusa domácí patří mezi nejstarší zdomácnělé ptáky. Někteří archeologové uvádějí její chov v Evropě již v mladší době kamenné. Svatomartinská husa patří k nejoblíbenějším českým tradicím spojeným se svátkem sv. Martina a vánočními svátky. Spolu s trendem posledních let využívat lokální potraviny přibývá obchodníků, kteří nabízejí na sváteční stůl pravou husu z Čes­ké republiky. Pro chovatele jsou svatomartinské slavnosti vrcholem sezony a jeden z hlavních zdrojů příjmů. Na jednoho Čecha připadá ročně spotřeba okolo 200 gramů husího masa. Maso husy je u nás velice oblíbené, protože má vynikající kulinářskou kvalitu. Má tmavší barvu a je krátké, šťavnaté a velice jemné. Díky těmto parametrům nemohou podle odborníků husám z tuzemských chovů konkurovat husy z dovozu.

„Letos bylo u nás vylíhnuto 175 242 housat. Dovezeno bylo 4815 housat a exportováno 20 390 housat. Husy jsou v ČR chovány ve 48 hospodářstvích a líhnou se v sedmi líhních,“ uvedla předsedkyně Českomoravské drůbežářské unie Gabriela Dlouhá.

Husí farma Tovačov Zbyňka Opatrného vykrmí ročně až 1000 kusů hus, které prodává v rozmezí měsíců září až listopad. „Většina hus, které jsou u nás v komerčních chovech, jsou užitkovými kříženci hus, a to například husy Německé nosné, Emdenské husy a dle krajových zvyklostí se přidává třetí plemeno,“ uvedl Zbyněk Opatrný.

Drůbeží maso zaujímalo loni svou spotřebou 28,4 kg na osobu a rok druhé místo za vepřovým masem v porovnání s ostatními druhy mas. Velká obliba drůbežího masa mezi spotřebiteli je dána pro svou dietní povahu, ale také z důvodu snadné kuchyňské úpravy a dostupné ceny.
„Soběstačnost České republiky v této komoditě je 65 %. Snahou ministerstva zemědělství je podpořit sektor drůbežího masa a tento ukazatel alespoň přiblížit k hodnotě roku 2010, kdy se pohyboval na úrovni 85 %,“ uvedl náměstek ministra zemědělství pro řízení sekce zemědělství a potravinářství Jindřich Fialka. Dále sdělil, že dlouhodobá strategie rezortu zemědělství podporuje zvyšování konkurenceschopnosti producentů s cílem uplatnění jejich výrobků na domácím i globálním trhu. „V ČR je drůbež výhradně chlazena vzduchem, tento způsob je modernější a nejefektivnější, co se týká kvality pe cenea bezpečnosti potravin z hlediska spotřebitele,“ vysvětlil Jindřich Fialka. Z hlediska spotřebitele je také významná povinnost uvádět zemi původu na obale. Spotřebitel tak jasně ví, jakou drůbež či vejce si kupuje. Přední šéfkuchaři doporučují drůbeží maso vybírat jen to chlazené, tedy od českých dodavatelů, a vyhýbat se pokud možno dovozovému masu.

Zbyňka Opatrného jsem se v této souvislosti zeptala:

Chov hus je vaší rodinnou tradicí. Čím je právě husa pro českého strávníka přínosná a čím chov těchto zvířat motivující pro zemědělce-podnikatele?

Husa je letitá, navíc sváteční pochoutka, a při její konzumaci se schází rodina. V tom spatřuji její obrovský přínos, společné hodování lidi sbližuje. Tím, že jde o velmi tradiční pokrm, který se jedl při významných svátcích, při hodech na sv. Martina a na Štěpána, má v sobě i kousek historie. To už je velmi vypovídající.
Motivace pro chovatele je snad jen ta, že je husa velmi hezké a chytré zvíře, a ten kdo husy chová, musí být do toho zapálený a musí to mít rád. Z jiného důvodu se to kvůli pracnosti a nízké ekonomické rentabilitě opravdu nedá dělat.

Není s husami příliš starostí?

Ano, starost je s husami velká. Právě proto je to jen pro odvážné chovatele, kteří k takové činnosti přistupují s láskou.

Ročně hus odchováte přibližně tisícovku a vždy úspěšně prodáte. Určitě je však zájemců stále více. Budete své aktivity rozšiřovat?

Naše aktivity budeme rozšiřovat, bude to chov nosnic ve volném výběhu na Farmě Biskupice. A chceme se zaměřit na různá plemena slepic tak, aby vejce v krabičce byly od barvy bílé, modré, zelené až po barvu hořké čokolády. Vejce budou pod názvem „Vejce z Hané“.

Dodáváte také do hospod a restaurací, nebo jen jednotlivcům?

Husy dodáváme jen jednotlivcům a „Vejce z Hané“ budeme dodávat i do obchodních sítí, a dle přání také do restaurací.

Když dostanu chuť na svatomartinskou nebo štěpánskou husu z Tovačova, co a kdy mám udělat, abych získala jistotu, že husu určitě koupím?

Objednat již v září!

Zákazník si ji odváží chlazenou, vykuchanou a s drůbky? Když někdo drůbky nechce, prodáte je jinému zájemci?

Husy dodáváme především chlazené a drůbky chtějí všichni naší zákazníci. Husí játra jsou přece nejcennější.

Jaký komfort vaše husy mají? Volný výběh, blízký rybník, širé nebe?

Husy u nás mají přirozené podmínky, to jest zelenou pastvu, širé nebe a vodu.

Podle jakého receptu ji upravujete, jak vám nejvíce chutná?

Nejlepší je pomalé pečení asi 12 hodin a klasika – sůl a kmín.

s využitím tiskových informací
Českomoravské drůbežářské unie
připravila Eva Brixi

Slovo ke dni

  • Češi zelenají

    Je to hodně nebo málo? Průzkum tvrdí, že 17 procent Čechů, tedy asi každý šestý, jsou ochotni si připlatit za zelenou energii. Ostatní zřejmě vědí, že za elektřinu z obnovitelných zdrojů už dlouho platí „ekologickou daň“ a těží z toho například solární baroni. Tři čtvrtiny obyvatel ČR třídí odpad a používají úsporné spotřebiče. Jen se neví, jestli vědomě a dobrovolně, nebo proto, že jiné spotřebiče se už ani nedají koupit. Ochrana planety je jistě chvályhodná a nutná, nicméně by měli lidé mít při rozhodování, jaké prostředky k tomu volit, více svobody. Zřejmě by se ukázalo, že procenta „zelených“ Čechů by ještě stoupla a zejména by se zvýšila jejich spokojenost.

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Únor 2020

INZERCE

Partneři

Generální partner:

logo gc 2018

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

logo KOBtsoft   EON EG 2017 107 icom
         

Partneři:

logo-grada3  ca2 logo-dtoczupv logo 56

Duševní vlastnictví

upv logo

Ochrana duševního vlastnictví v kontextu Inovační strategie ČR na léta 2019–2030 31. leden 2020

Vláda České republiky schválila počátkem roku 2019 klíčový dokument Inovační strategie České republiky 2019–2030 (Country for the Future), který RVVI zpracovala v úzké spolupráci s týmem osobností z řad podnikatelů, vědců, akademiků a zástupců veřejné správy. Dokument vytyčuje nové priority, jejichž naplnění by mělo Českou republiku do roku 2030 zařadit mezi nejinovativnější země Evropy. 

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma 30 let Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300 cps vetsi 300AVLOGOM3 

INZERCE