INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
V uplynulém měsíci bylo podáno méně insolvenčních návrhů na firmy i na spotřebitele. Pozitivní obrat však musí potvrdit následující měsíce, neboť vývoj v červenci byl ovlivněn prázdninovým obdobím a dvěma svátečními dny. Po přepočtu na počet pracovních dní totiž počet insolvenčních návrhů oproti červnu 2012 mírně vzrostl.

V červenci 2012 bylo podáno celkem 2536 insolvenčních návrhů. Z toho bylo 609 insolvencí u právnických osob a podnikatelů a 1927 u nepodnikatelů. Proti minulému měsíci vzrostl počet insolvenčních návrhů u právnických osob a podnikatelů po přepočtu na počet pracovních dní o 4,67 %. Při srovnání červencových hodnot v letech 2012 a 2011 došlo k nárůstu insolvencí téměř o 23 %.

Vývoj firemních insolvencí

Mezi největší firmy, které se v červenci ocitly v insolvenci, patří společnost Abbigliamento Sportivo Czech Republic, spol. s r.o. (dříve KENVELO Czech Republic, spol. s r.o.), Oleochem, a.s., InterCora, spol. s r.o. a Alfa steel, a.s.. Insolvenční návrh u společnosti Oleochem a.s. soud 10.7.usnesením odmítl. U společnosti InterCora, spol. s r.o. se jedná již o druhý insolvenční návrh a u společnosti Alfa steel, a.s. dokonce o třetí.

Od 31.5. byla v insolvenci společnost Metrostav a.s. Teprve dne 12.7.2012 vydal soud usnesení o zamítnutí insolvenčního návrhu. Navrhovatel neprokázal, že by dlužník byl v platební neschopnosti a dlužník v řízení provedenými důkazy osvědčil, že má dostatek disponibilních prostředků k úhradě sporných pohledávek navrhovatele i jím označeného věřitele. Částky připadající na úhradu pohledávek v insolvenčním návrhu navíc společnost Metrostav a.s. složila do svěřenecké úschovy u notáře.

Způsobem řešení úpadku firem je konkurz nebo reorganizace.

Konkurs je způsob řešení úpadku spočívající v tom, že na základě rozhodnutí o prohlášení konkursu jsou zjištěné pohledávky věřitelů poměrně uspokojeny.

U reorganizace dochází k postupnému uspokojování pohledávek věřitelů při zachování provozu dlužníkova podniku. Předpokladem pro povolení reorganizace je, aby obrat firmy, která se dostala do problémů, činil v roce před insolvencí alespoň 100 000 000,- Kč. Druhým kritériem pro povolení reorganizace je, aby firma měla minimálně 100 zaměstnanců. Výše uvedená kritéria neplatí v situaci, kdy dlužník předloží nejpozději do 15 dnů po rozhodnutí o úpadku reorganizační plán, již schválený polovinou zajištěných i nezajištěných věřitelů.

Počty využití tohoto způsobu řešení úpadku jsou ve srovnání s počtem konkurzů stále minimální.

Konkurzů bylo v červenci 2012 prohlášeno 160, z toho počet konkurzů živnostníků činil 45.

Nepříznivá situace ve stavebnictví se projevuje už i v rostoucím počtu konkurzů u stavebních firem.

Insolvenční návrhy na spotřebitele

Počet insolvenčních návrhů fyzických osob – spotřebitelů má v posledních letech dominantní vliv na celkový počet insolvenčních návrhů. V červenci 2012 bylo v insolvenci 1927 nepodnikatelů. Nárůst je ve srovnání s červnem 2012 a po přepočtu na počet dní velmi mírný – o 0,76%. Pokud však srovnáme hodnoty z července 2012 a 2011, činí nárůst počtu insolvenčních návrhů 51%

Insolvenci fyzických osob je možné řešit oddlužením. Oddlužení probíhá buď formou zpeněžení majetku dlužníka nebo plněním splátkového kalendáře, kdy dlužník musí během 5 let splatit věřitelům alespoň 30% dluhu. Pokud dlužník není schopen řešit úpadek oddlužením, je prohlašován konkurz.

V červenci 2012 požádalo o oddlužení celkem 2037 osob. Ze všech žádostí bylo oddlužení povoleno v 1285 případech. Oddlužení formou zpeněžení majetku využilo v červenci 33 dlužníků. V ostatních případech bylo oddlužení řešeno nastavením splátkového kalendáře.

Pro další období Creditreform neočekává v oblasti vývoje insolvenčních návrhů žádný dramatický růst, počty insolvenčních návrhů v posledních měsících stagnují. Oproti předchozímu období však můžeme hovořit o zásadním snížení dynamiky růstu insolvenčních návrhů.

Vzhledem k vysokému zadlužení domácností a dalším plánovaným restriktivním opatřením vlády však přetrvává nejistota jak v podnikatelském sektoru, tak na trhu práce. To se odráží v hospodaření firem i v ekonomické situaci domácností.

Creditreform sleduje insolvenční rejstřík permanentně a své pravidelné analýzy o vývoji insolvencí v Česku i zahraničí zveřejňuje již několik let. Creditreform je mezinárodní skupinou poskytující svým zákazníkům hospodářské a kreditní informace, poskytuje služby inkasa pohledávek a také další služby v oblasti řízení rizik. Creditreform je přímo zastoupen v 23 evropských zemích a v Číně, celosvětově má 180 poboček a zaměstnává 4.500 pracovníků.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3