Jedním z důvodů je fakt, že se sice od příštího roku počítá s dalším zvýšením DPH, ale to však zatím neprošlo Poslaneckou sněmovnou. Druhým neméně podstatným důvodem je skutečnost, že obchodníci si ceny až na výjimky nemohou dovolit zvýšit, protože by toho moc neprodali. Domácí poptávka totiž zůstává i nadále velmi slabá.
Poprvé v tomto roce byl růst spotřebitelských cen nižší než 3 %. V listopadu tak meziroční růst cen zpomalil na 2,7 %. Ve srovnání s minulým měsícem však ceny o 0,2 % vzrostly. Na meziročním růstu cen se tradičně podílely především potraviny a energie. Ve srovnání s předchozím měsícem ceny vzrostly rovněž především u potravin a dále u bytového textilu a léků.
Meziroční pokles dynamiky lze vysvětlit především tím, že zatímco v loňském roce začali obchodníci v souvislosti se změnou daně z přidané hodnoty (DPH) zdražovat již na podzim, tak letos zatím k podobně výraznému zdražení nedošlo. Jedním z důvodů je fakt, že se sice od příštího roku počítá s dalším zvýšením DPH, ale to však zatím neprošlo Poslaneckou sněmovnou. Druhým neméně podstatným důvodem je skutečnost, že obchodníci si ceny až na výjimky nemohou dovolit zvýšit, protože by toho moc neprodali. Domácí poptávka totiž zůstává i nadále velmi slabá.
Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...
Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.