INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Počet insolvenčních návrhů v roce 2013 vzrostl ve srovnání s rokem 2012 o 14,5 %. K nárůstu insolvenčních návrhů došlo zejména v segmentu firem (o 34,2 %). U spotřebitelů je meziroční nárůst jen 7,6 %.

Do roku 2012 zveřejňovala společnost Creditreform celkové počty insolvenčních návrhů u firem a u fyzických osob - spotřebitelů. V rámci firem byly vykazovány i živnostenské firmy, které měly IČ a současně žádaly o oddlužení. Vzhledem k tomu, že živnostenské firmy, které mají IČ a nejsou ekonomicky aktivní nebo mají minimální dluhy z podnikání mohou dle závěrů Expertní komise ministerstva žádat o oddlužení, sleduje společnost Creditreform od roku 2013 v rámci zpřesnění metodiky a zlepšení vypovídací schopnosti zveřejňovaných údajů skupinu nepodnikajících živnostníků ve zvláštní kategorii.

A právě skupina nepodnikajících živnostníků má největší podíl na nárůstu insolvenčních návrhů v segmentu firem. Za rok 2013 bylo z celkového počtu 11 269 insolvenčních návrhů u firem 6 021 insolvencí u právnických osob a aktivních živnostenských firem a 5 248 u nepodnikajících živnostníků, což je 46,6 % z celkového počtu. Meziroční nárůst insolvenčních návrhů právnických osob činil jen 4,2 %, nárůst u nepodnikajících živnostníků byl více než 70 %.

Největší počet insolvenčních návrhů na 1000 registrovaných firem byl v roce 2013 podán v Jihomoravském kraji. Následuje tradičně Moravskoslezský kraj a s třetím nejvyšším počtem insolvenčních návrhů překvapila Praha (pro rok 2013 se jedná již o počty očištěné o nepodnikající živnostníky). Naopak nejstabilnějšími regiony jsou stejně jako v roce 2012 kraje Středočeský a Liberecký.

V roce 2012 byl nejvyšší počet insolvenčních návrhů na 1000 registrovaných firem v Moravskoslezském kraji, následoval Ústecký a Olomoucký kraj.  

Z hlediska odvětví byl v roce 2013 nejvyšší počet insolvenčních návrhů na 1000 registrovaných firem v odvětví těžby, v papírenském průmyslu a v oboru chemická výroba a výroba plastů. I tato statistika byla letos očištěna o nepodnikající živnostníky. V roce 2012 bylo pořadí na prvních dvou místech stejné. Na třetí pozici byl v roce 2012 obor telekomunikace, který si však v loňském roce výrazně polepšil.

V absolutních číslech byl nejvyšší počet insolvenčních návrhů v segmentu velkoobchodu a maloobchodu, stavebnictví, správy nemovitostí a stravovacích a ubytovacích služeb.

Většina insolvenčních návrhů u právnických osob končí prohlášením úpadku, případně je insolvenční návrh zamítnut z nedostatku majetku firmy nebo odmítnut z formálních důvodů.

Řešení úpadku je u právnických osob  možné dvěma způsoby, buď konkurzem nebo reorganizací.

Konkurs je způsob řešení úpadku spočívající v tom, že na základě rozhodnutí o prohlášení konkursu jsou zjištěné pohledávky věřitelů poměrně uspokojeny.

 

Meziroční nárůst firem v konkurzu činí za období 2013/2012 17 %, což je proti roku 2012/2011 více než dvojnásobek. Tento vývoj je zejména důsledkem růstu počtu živnostenských firem v konkurzu. Počet živnostníků v konkurzu za rok 2013 činil 849, což je o 54 % více než v roce 2012. Nárůst za období 2012/2011 činil jen 12,12 %.

Podíl živnostníků v konkurzu na celkovém počtu firem v konkurzu činil v roce 2013 38 %. V roce 2012 to bylo 29 % a tato hodnota byla srovnatelná i s rokem 2011, kdy dosahovala 27,8 %.

Od ledna 2008, kdy vstoupil v platnost tzv. Insolvenční zákon, je počet konkurzů stále rostoucí. Poprvé v loňském roce však byla opět téměř pokořena úroveň z počátku tisíciletí a počet prohlášených konkurzů přesáhl dva tisíce. Hlavní podíl na tomto vývoji mají živnostenské firmy, počet právnických firem v konkurzu stagnuje.

V roce 2008 vstoupil v platnost Insolvenční zákon a došlo ke změně metodiky. Do konkurzů již nejsou zahrnovány insolvenční návrhy, které jsou rovnou zamítnuté pro nedostatek majetku.

Druhým způsobem řešení úpadku je reorganizace. Jedná se o takový způsob řešení úpadku, kdy dochází k postupnému uspokojování pohledávek věřitelů při zachování provozu dlužníkova podniku. Předpokladem pro povolení reorganizace je, aby obrat firmy, která se dostala do problémů, činil v roce před insolvencí alespoň 100 000 000,- Kč. Druhým kritériem pro povolení reorganizace je, aby firma měla minimálně 100 zaměstnanců. Výše uvedená kritéria neplatí v situaci, kdy dlužník předloží nejpozději do 15 dnů po rozhodnutí o úpadku reorganizační plán, již schválený polovinou zajištěných i nezajištěných věřitelů.

Počty insolvenčních návrhů fyzických osob – spotřebitelů stále rostou. Tempo nárůstu  se však razantně snížilo. Pro srovnání – růst insolvenčních návrhů činil mezi roky 2010/2009 149 %, v období 2011/2010 66,7 %, v letech 2012/2011 35,4 % a v období 2013/2012 již jen 7,6 %.

Insolvenci fyzických osob je možné řešit oddlužením. Oddlužení probíhá buď formou zpeněžení majetku dlužníka nebo plněním splátkového kalendáře, kdy dlužník musí během 5 let splatit věřitelům alespoň 30 % dluhu. Pokud dlužník není schopen řešit úpadek oddlužením, je prohlašován konkurz.

V roce 2013 požádalo o oddlužení celkem 30 029 osob. Z toho bylo oddlužení povoleno v 22 043 případech. Proti roku 2012 vzrostl počet žádostí o oddlužení o 28,4 %. Nárůst povolených oddlužení je proti roku 2012 vyšší o 26,6 %.

Oddlužení formou zpeněžení majetku využilo v průběhu roku 2013 celkem 572 dlužníků. V ostatních případech bylo oddlužení řešeno nastavením splátkového kalendáře. Přesto, že zpeněžení majetku jako způsob řešení dluhů využilo v roce 2013 o 38,8 % víc dlužníků než v roce 2012, pořád je to jen 2,6 % ze všech povolených oddlužení.

(tz)

 

 

 

 

Slovo ke dni

  • Doba byrokratická

    Prý umožňuje lepší fungování státu. V něčem možná ano. Rozhodně má aparát, který může zabezpečit lepší kontrolu. Ale umožňuje i snazší podnikání? Tady už je to na pováženou. Hlasy lidí z businessu zní unisono. Podnikatelské prostředí v České republice potřebuje výrazné zlepšení. A opravdu se nenechme ukolébat tím, že vloni vzniklo meziročně nejvíce firem od dob pandemie. Bohužel úřednický aparát neroste jen proto, aby byly úkoly státu zvládány rychleji a kvalitněji, ale protože těch úředních povinností přibývá i s ohledem na požadavky EU. A tak nevznikají nová a nová úřednická místa zdaleka jen na straně státu. Podniky si stále častěji musí najímat externí dodavatele, kteří by pro ně onu byrokratickou část businessu dokázali zpracovat na klíč. Případně staví vlastní oddělení, které musejí tuto agendu zvládnout. Administrativa tak...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3