INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Představy Čechů o finančních rezervách neodpovídají doporučení odborníků ani realitě. Pětina obyvatel by z úspor vyžila maximálně měsíc. Pozitivní zprávou ale je, že více než 80 % lidí sdílí informace o svých financích s rodinou a 40 % Čechů řeší, co se stane s jejich finančními produkty po smrti. To vše ukázal letošní průzkum agentury SC&C pro Českou bankovní asociaci.

60 tisíc korun pro rychlé použití a 800 tisíc na důchod, to jsou naše představy o krátkodobých rezervách a naspořené částce na důchod. Částky jsou velmi nízké, neboť podle odborníků by úspory na důchod měly odpovídat nejen představám, ale také očekáváným potřebám v době seniorského věku. Při průměrném měsíčním příjmu v ČR bychom tak na důchod měli mít ušetřeno alespoň milion korun.

Větším problém ale je, že ve skutečnosti nemáme naspořeno ani tolik, kolik si představujeme. Doba, po kterou si jsou Češi schopni udržet stejný životní styl bez jakéhokoli příjmu, se od loňského roku nijak výrazně nezměnila. Téměř pětina Čechů by v případě výpadku příjmu s úsporami vyžila maximálně jeden měsíc a další pětina pouze 3 měsíce. Podle doporučení odborníků bychom si ale krátkodobou finanční rezervu měli udržovat ve výši 6 průměrných měsíčních platů. „Z mezinárodních průzkumů vyplývá, že Češi jsou poměrně spořivým národem. Problém je, že úspory často zaměňují s šetřením si na něco, a nutnost vytvářet si krátkodobé finanční rezervy a spořit na důchod podceňují,“ říká Helena Brychová, gestorka finančního vzdělávání ČBA

O financích má rodina přehled. Ale co bude, až nebudeme?

Čtyři pětiny lidí (81 %) sdílí svoji finanční situaci s rodinou. „Myslím si, že to je dobře. Tím, že o dobré, ale i horší finanční situaci vědí další členové rodiny, lze v budoucnu předejít mnoha nepříjemnostem,“ říká Helena Brychová a dodává, že vzdělanější lidé jsou zodpovědnější. Ti s nejnižším vzděláním se rodině svěřují se svou finanční situací jen v 73 % případů.

Další otázka, kterou se průzkum zabýval, je jak moc Češi řeší, co se stane s jejich bankovním účtem a ostatními finančními produkty po jejich smrti. Celkově se tímto problémem zabývá 40 % populace, i když i zde se odpovědi velmi liší napříč generacemi. „Je celkem logické, že tato, pro mnohé nepříjemná problematika zajímá spíše starší lidi. Mezi seniory je to každý druhý, z mladých do 29 let ji řeší každý čtvrtý,“ uzavírá Helena Brychová.

(tz)

 

 

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3