INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Aktuálně k 11. listopadu 2016 dle údajů Registru ekologických podnikatelů (REP) hospodařilo ekologicky v ČR 4259 ekofarem (téměř 9 % zemědělských podniků v ČR) na celkové výměře zhruba 505 000 hektarů, což představuje 12% podíl z celkové výměry zemědělské půdy v ČR. Za posledních deset let vzrostla výměra téměř dvojnásobně z původních 255 000 hektarů (nárůst v průměru o 7 % ročně) a počet farem stoupl pětinásobně (z 829 v 2005).

Česká republika patří mezi 20 zemí světa s největší výměrou půdy v ekologickém zemědělství a mezi 10 zemí světa s nejvyšším podílem ploch v EZ na celkové zemědělské půdě. V rámci EU si ČR drží 4. pozici po Rakousku, Švédsku a Estonsku. Zastoupení ekologického zemědělství v jednotlivých krajích ČR není rovnoměrné. Největší plochy půdy v EZ se nacházejí v pohraničních hornatých okresech Jihočeského, Plzeňského, Moravskoslezského, Karlovarského a Ústeckého kraje. Až 88 % výměry zařazené v EZ se nachází v těchto méně příznivých oblastech (LFA). V počtu ekologických farem vede dlouhodobě kraj Jihočeský (563 farem).

            Ekologickými zemědělci je v ČR obhospodařováno více než 40 % trvalých travních porostů, okolo 2 % orné půdy a zhruba 9 % ploch trvalých kultur (resp. téměř 13 % sadů a 5 % vinic). V ekologickém zemědělství jsou hlavními plodinami na orné půdě téměř vyrovnaně obiloviny a pícniny. V roce 2015 byly v EZ pěstovány obiloviny zhruba na 28 000 hektarech, luskoviny na zrno na 2300 hektarech, technické plodiny na 3300 hektarech(z toho přes 60 % tvořily olejniny a třetinu LAKR), zelenina a okopaniny na necelých 250 hektarech (jen 0,4 % orné půdy).

            V režimu ekologického zemědělství je chováno již 17 % skotu (2% podíl mají dojnice), 44 % ovcí, 36 % koz a 21 % koní, chov drůbeže a prasat zůstává zanedbatelný. V českém ekologickém zemědělství jednoznačně dominuje chov masného skotu. Od roku 2001 se počet ekologicky chovaného skotu zvýšil trojnásobně (ze 79 000 na 238 000 kusů), z toho počet krav BTPM vzrostl téměř sedminásobně (z necelých 16 000 na více než 100 000 kusů) a tvoří dnes více než polovinu všech krav BTPM v ČR.

            U obilnin vzrostla od roku 2001 plocha téměř trojnásobně a produkce bioobilí dokonce více než sedmkrát (z necelých 9000 na téměř 66 000 tun v roce 2015). Obiloviny v EZ tvoří necelé 2 % ploch obilovin v ČR a 1 % na jejich celkové produkci. Produkce bio hovězího masa se od roku 2001 zvýšila více než dvojnásobně (z 2700 na 5900 tun v roce 2015) a představuje 6% podíl na celkové produkci hovězího masa v ČR. Významný je prodej zástavu, v roce 2015 bylo prodáno téměř 50 000 kusů mladých zvířat skotu (v přepočtu dalších 4400 tun masa). Produkce biomléka vzrostla trojnásobně a roční produkce se dnes pohybuje okolo 30 milionů litrů, což představuje zhruba 1% podíl na celkové produkci mléka v ČR.

            Na konci roku 2015 bylo jako výrobce biopotravin registrováno 542 subjektů (téměř 3% podíl na celkovém počtu výrobců potravin a nápojů v ČR). Z toho téměř dvě pětiny z nich jsou faremní zpracovatelé. Nejčastěji jde o výrobu vína, zpracování mléka a mléčných výrobků, zpracování ovoce a zeleniny a zpracování masa. Téměř pětkrát vzrostl od roku 2007 počet registrovaných distributorů biopotravin na 409 subjektů ke konci roku 2015. Celkový obrat s biopotravinami českých subjektů, včetně vývozu, dosáhl v roce 2014 přibližně 3,2 mld. Kč; z toho zhruba 37 % (1,17 mld. Kč) činil export a domácí spotřeba biopotravin dosáhla 2,02 mld. Kč (meziroční nárůst o 3,9 %). Od roku 2005 (první dostupná data) vzrostl trh biopotravin téměř čtyřnásobně z původní 0,5 mld. Kč.

            Průměrná roční spotřeba na obyvatele zůstává pod hranicí 200 Kč (191 Kč v roce 2014) a podíl biopotravin na celkové spotřebě potravin a nápojů stagnuje okolo 0,7 % (0,72 % v ro­ce 2014). Jen pro srovnání – průměr EU představuje okolo 45 eur a podíl mezi 2 až 3 %.

            Hlavní kategorií biopotravin s největším objemem prodejů je dlouhodobě kategorie Ostatní zpracované potraviny (33% podíl, přičemž čtvrtinu tvoří hotové pokrmy typu dětských výživ), následuje Mléko a mléčné výrobky (22 %) a Ovoce a zelenina (14 %).

            Nejvíce biopotravin nakoupí čeští spotřebitelé v maloobchodních řetězcích (celých 57 %, tj. za 1,2 mld. Kč), na druhém místě pak v prodejnách zdravé výživy a biopotravin (25 %). Biopotraviny z dovozu dosahují až 49 %, při zahrnutí jen finálních biopotravin dosahoval dovoz 43 % maloobchodního obratu.          

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3