INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

analytUž jen dva měsíce mají firmy, které nakládají s osobními údaji svých zákazníků nebo uživatelů, na to, aby se připravily na nové nařízení Evropské unie o jejich ochraně.

Podle průzkumu, který mezi více než čtyřmi stovkami subjektů v minulých dnech realizovala aplikace SmartEmailing, se na GDPR chystá již bezmála 60 % dotázaných. Podle stejného průzkumu z října 2017 to bylo pouze necelých 40 %.

Takzvané obecné nařízení o ochraně osobních údajů neboli GDPR vejde v platnost 25. května 2018. Firmám, jež nakládají s daty svých zákazníků či uživatelů, za jeho nedodržení hrozí vysoké pokuty až do výše 20 milionů eur nebo 4 procent celkového obratu podle toho, co je vyšší. Aplikace SmartEmailing na začátku března 2018 oslovila tuzemské firmy s průzkumem, který měl zmapovat, jak v přípravách na novinku pokročily.

„První vlnu průzkumu jsme realizovali již na konci října 2017. Stejně jako tehdy nás i nyní zajímalo, jak se firmy na novinku v ochraně osobních údajů připravují a jaké očekávají, že s ní budou mít náklady. Ve druhém kole jsme oslovili 434 subjektů, mezi nimiž byly zastoupeny nejen hlavně e-shopy a firmy nabízející IT služby, koučink, marketing a reklamu, finanční služby či vzdělávání, ale i firmy z dalších sektorů, jichž by se GDPR mělo rovněž týkat,“ uvedla Kateřina Fišerová, manažerka aplikace SmartEmailing.

Mnozí stále čekají

Z unikátního průzkumu vyplynulo, že i když firmám na implementaci novinky již příliš času nezbývá, stále se na ni velká část firem ještě nezačala chystat. Tuto možnost vybralo celkem 29,72 procenta dotázaných. Dalších 8,29 procenta uvedlo, že neví, co GDPR je. Ve srovnání s 27,3 procenta respondentů z minulého průzkumu se ovšem jedná o značný posun.
„Ve srovnání s první vlnou značně narostl počet firem, které se na GDPR již připravují – buď jsou ve fázi studia podkladů, analyzují data, nebo již implementují úpravy. V součtu se jednalo o 59,45 procenta dotázaných, studium podkladů uvedlo 42,17 procenta z nich, analýzu dat 7,14 procenta a implementaci úprav 10,14 procenta. Zcela hotovo má pak 1,61 procenta,“ sdělila Kateřina Fišerová s tím, že v prvním kole průzkumu se na GDPR připravovalo 37,75 procenta dotázaných.

Průzkum se rovněž zajímal o to, jaké jsou očekávané náklady firem v souvislosti s GDPR. Nulové náklady nebo neschopnost určit jejich výši uvedlo 52,97 procenta respondentů. 41,95 procenta z nich pak uvedlo, že očekává náklady do 50 tisíc korun, od padesáti do sto padesáti tisíc to bylo 4,38 procenta dotázaných a na rozmezí 150 až 500 tisíc pak připadlo 1,38 procenta respondentů. Náklady nad půl milionu korun uvedl jen jeden z oslovených (0,23 procenta). Rozložení odpovědí bylo přitom velice blízko tomu z první vlny průzkumu.

Poslední dotaz průzkumu se týkal toho, zda mají firmy již vybraného partnera, s nímž budou při implementaci novinky v ochraně osobních údajů spolupracovat. Zatímco v říjnu 2017 uvedlo 70,18 procenta dotázaných, že partnera ještě nevybralo, nyní se tento podíl snížil na 48,39 procenta. Oproti tomu se výrazně zvýšil podíl těch, kteří si GDPR budou řešit interně, a to z 23,25 na 42,4 procenta. 9,22 procenta respondentů pak uvedlo, že má vybraného externího partnera.

Nejasnosti a problémy 

Oslovené firmy měly v průzkumu možnost nastupující GDPR okomentovat a uvést, jaké problémy v jeho implementaci spatřují. Čtyři nejčastější problémy se týkaly nejednotnosti právního výkladu GDPR, nedostatku konkrétních informací, potažmo absence návodu „jak na to“, celkového nepochopení nového nařízení a v neposlední řadě též byrokratické zátěže, jež z něj plyne.
Z odpovědí rovněž vyšlo najevo, že i přes to, že se platnost GDPR blíží, firmy v mnoha věcech stále nemají jasno. Respondenti například tápou v tom, zda by měli u stávajících databází kontaktů aktualizovat souhlasy adresátů, či jak to bude s využitím fotografií klientů z různých eventů. Rady si nevědí také s tím, jak aktualizovat smlouvy s dodavateli a odběrateli, jak bude probíhat poskytování dat subjektům vně EU či jak se mají vypořádat s tím, když jejich partneři na GDPR sami nejsou připraveni.

Ilustrační foto Pixabay.com

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3