INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 20. rokem

bytPodle dat Českého statistického úřadu jsou průměrné náklady na stavbu bytu nejvyšší od roku 2010. Odborníci tvrdí, že důvodem tohoto trendu jsou rostoucí mzdy napříč odvětvími, ale také nevhodná legislativa, kvůli které se stavba nových bytů často zpožďuje a není tak schopná uspokojit aktuální poptávku.

Vyšší mzdy uživatelům zároveň umožňují investovat kromě výstavby i do nákladnějšího vybavení bytů. Současný trend by měl přitom podle odborníků trvat ještě několik let.
Češi v posledních letech investují do bydlení čím dál více. Ukazují to data Českého statistického úřadu, podle kterých průměrné náklady na výstavbu bytů vloni poprvé od roku 2010 překročily hranici 2,7 milionu korun. Velký podíl na tom měly především byty v rodinných domech, investice do tohoto typu bydlení byly totiž dosud nejvyšší v historii, v průměru dosahovaly téměř 3,4 milionu korun. Investice do jednotek v bytových domech překonal z posledního období pouze již zmíněný rok 2010. Tehdy průměrné investice přesáhly 2,5 milionu korun, v loňském roce se přitom vyšplhaly mírně přes 2,2 milionu.

Odborníci uvádějí, že za vývojem v posledních letech stojí hned několik faktorů. „Za růst nákladů může především nedostatek pracovní síly, a to nejen ve stavebnictví. Největší poptávka na trhu práce je po montážních dělnících a dalších méně kvalifikovaných pracovnících, což tlačí na růst mezd a následně na konečné náklady. Nedostatek zaměstnanců lze pozorovat i v ostatních sektorech. To ovlivňuje ceny subdodávek a následně i finální náklady,“ řekl ekonomický analytik společnosti Bossa Štěpán Hájek. Podle něj se do vyšších nákladů částečně promítá i růst cen ropy, která má následně vliv na ceny energií a vstupních surovin. Často uváděným důvodem zvyšujících se nákladů na výstavbu mezi odborníky bývá i zmíněný růst mezd. Vyšší cena práce se totiž na konci promítne právě do celkových nákladů.

Rostoucí mzdy příznivě ovlivňují uživatele

S růstem mezd však stoupá také poptávka po nových bytech ze strany uživatelů, ti jsou tak díky současnému stavu ekonomiky ochotni investovat do nového bydlení i vyšší částky. „Ekonomická situace je stále příznivá, což se v posledních letech projevuje i na konstantním růstu poptávky po našich produktech. Uživatelé současného stavu využívají a nebojí se do svého bydlení investovat. I díky tomu v letošním roce opět očekáváme mírný nárůst poptávky,“ uvedl Lubomír Valenta ze společnosti Lomax, která se zabývá produkcí garážových vrat a stínicí techniky.

Silnější ekonomické zázemí z pohledu uživatelů se však neprojevuje pouze u stavby. Lidé v Česku jsou v poslední době ochotni více zaplatit i za různá příslušenství v domácnosti. „V posledních letech sledujeme rostoucí zájem o řešení, která jsou uživatelsky komfortnější, zároveň jsou ale spojena s vyššími pořizovacími náklady. Jedná se například o vytápěcí systémy, klimatizace či zařízení pro ohřev vody, u nichž uživatelé čím dál častěji vyžadují především možnost ovládání chytrým telefonem,“ uvedl Ivo Zabloudil ze společnosti Enbra, která se zabývá prodejem, instalací a servisem otopné techniky či klimatizačních zařízení. Tento trend zmiňuje i Lubomír Valenta. „Rok od roku registrujeme vyšší zájem o moderní prvky, které poskytují uživateli větší komfort. Jedná se například o větrná čidla či ovládání pomocí chytrého telefonu. Přičítáme to fenoménu takzvané chytré domácnosti, jenž je momentálně na vzestupu,“ doplnil Valenta.

Pokračování trendu v budoucnu

Výhled do budoucna z hlediska nákladů na výstavbu přitom ukazuje, že v nejbližší době k poklesu nákladů na výstavbu zřejmě nedojde. „S ohledem na produktivitu českého hospodářství a udržení jeho konkurenceschopnosti zřejmě v budoucnu dojde k nárůstu minimální mzdy. Posléze budou muset všechny podnikatelské subjekty vyšší mzdy kalkulovat do výsledných cen. Stavebnictví nemůže být výjimkou,“ uvedl technický ředitel Svazu podnikatelů ve stavebnictví Pavel Ševčík. Pokračování současného zvyšování nákladů na výstavbu předpovídá i Lubomír Valenta. „Zatím jsme nezaznamenali výraznější signály, že by mělo v dohledné době dojít k výraznějším změnám na trhu práce z hlediska zaměstnanosti. Očekávaný růst mezd se tak určitě projeví do dalšího zvyšování nákladů na výstavbu,“ uvedl marketingový manažer společnosti Lomax. Výrazným faktorem spojeným s pravděpodobným dalším růstem cen je podle odborníků i současná stavební legislativa, která komplikuje povolovací procesy nebo prodlužuje správní lhůty. Plánované byty zároveň často nejsou v souladu s územním plánem, což celý proces dále protahuje. Stavebníkům se tak nedaří plnit požadavky trhu a nedostatek vhodných bytů tak vede k cenovému nárůstu. „V současné době neočekáváme rychlou změnu české stavební legislativy, která by mohla pro tento a dva až tři následující roky cenu bytů snížit,“ doplnil Pavel Ševčík.

Rostoucí trend nákladů na výstavbu předpokládají i výrobci stavebních materiálů. „Vedle růstu cen stavebních materiálů a navyšování platů se předpokládá i růst stavebních prací obecně až o 8 %, což bude mít dopad na výslednou cenu výstavby,“ uvedl vedoucí marketingu společnosti Xella CZ Luděk Suchomel. Setrvání stoupajícího trendu cen předpovídá i Štěpán Hájek. Podle něj bude do budoucna důležitým faktorem též ekonomický cyklus, především pak růst mezd, který výrazně ovlivňuje inflaci a ve výsledku tudíž i náklady na výstavbu. „Mnoho ekonomů se shoduje, že by ekonomika mohla výrazně zpomalit v roce 2020. Právě v době recese strmě klesne poptávka, na což budou společnosti reagovat propouštěním zaměstnanců. Poté lze očekávat první pokles nákladů na výstavbu. Do té doby však k výraznému zlepšení situace zřejmě nedojde. Naopak spolu s růstem inflace budou dále růst i stavební náklady,“ uzavřel analytik společnosti Bossa.

(tz)

Slovo ke dni

  • D1 jako největší parkoviště

    Silničáři se vždy stávají terčem vtipů, když v zimě zasněží a oni na změnu počasí nejsou připraveni. Jenže v letošním roce se situace na naší nejfrekventovanější silnici ještě zkomplikovala opravami. Italské konsorcium firem nestihlo svůj úsek mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem dokončit včas a přispělo tak k tomu, že řidiči zde strávili v koloně až 14 hodin. Dúvody, proč se to neopravilo v termínu, byly jistě „objektivní“. Není však bez zajímavosti, že na ostatních opravovaných místech D1 se práce zastavily podle plánu. Italové sice žádají další čas k dokončení oprav až do 3. ledna příštího roku, ministrovi dopravy Danielu Ťokovi ale už došla trpělivost a pohrozil vypovězením smlouvy, nebude-li okamžitě zjednána náprava. Proč se vládní úředník probudil až nyní? Protože se na neprůjezdnou dálnici naštvali nejen obyčejní motoristé, ale...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2018

INZERCE

Partneři

Generální partner:

logo gc 2018

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

logo KOBtsoft   EON EG 2017 107 icom
         

Partneři:

logo-grada3  ca2 logo-dtocz

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma_web_iprosperita Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300

INZERCE