INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 21. rokem

obDruhá fáze průzkumu Družstva CBA, který srovnává ceny zboží napříč českým maloobchodem, ukázala na významně vyšší ceny ve velkých řetězcích v porovnání s tradičními prodejnami. Rozdíl mezi oběma trhy byl v průměru více než pětinový, nejvíce ho přitom ovlivnilo zboží ze sortimentu drogerie.

Ceny ve specializovaných drogeriích byly průměrně o téměř polovinu vyšší než u tradičního trhu. Významným zjištěním byly také shodné ceny u stejného zboží napříč jednotlivými řetězci.

Maloobchodní Družstvo CBA provedlo v létě druhou část průzkumu, v němž srovnává ceny v prodejnách tradičního trhu a velkých řetězcích. Zatímco v první fázi v zimě se družstvo soustředilo především na alkoholické nápoje a mléčné výrobky, nyní se zaměřilo na slané trvanlivé potraviny, tuky a omáčky, drogerii a lihoviny. Vycházelo přitom z červnových cen nezlevněného zboží ve vlastních prodejnách, ve velkých řetězcích Albert, Kaufland, Penny Market a Lidl a také ve specializovaných drogeriích Teta a Rossmann. Závěry druhé fáze průzkumu přitom potvrdily již dřívější zjištění týkající se vyšších cen ve velkých řetězcích. „Při započítání všech 83 sledovaných položek byla jejich cena ve velkých řetězcích v průměru o více než 20 procent vyšší. Propastné rozdíly šlo zaznamenat především u drogerie, jejíž ceny byly nejen v řetězcích, ale především ve specializovaných sítích výrazně vyšší ve srovnání s prodejnami tradičního trhu,“ uvedl předseda Družstva CBA Roman Mazák.

U drogerie byly porovnávány ceny celkem 47 produktů. Srovnávané zboží bylo přitom v průměru ve velkých řetězcích dražší o 28,5 % než v tradičních prodejnách. Objevovaly se dokonce případy, kdy byl stejný produkt v řetězci nabízen za téměř dvojnásobnou cenu. „Ve specializovaných drogeriích byly rozdíly ještě vyšší. Zatímco v prodejnách CBA se konkrétní aviváž v červnu prodávala za 50 korun, jinde ji bylo možné pořídit za 120 korun. Takový rozdíl v cenách je opravdu enormní,“ doplnil Mazák. Ve výsledku tak byly ceny sledovaného zboží ve specializovaných drogeriích v průměru vyšší o téměř 44 %. „Ačkoliv naši konkurenci průběžně monitorujeme, takto výrazný rozdíl jsme nečekali,“ řekl Mazák.

Srovnání prodejních cen u slaných trvanlivých potravin pak ukázalo opět na výrazný rozdíl mezi velkými řetězci a tradičním trhem. Ceny v nadnárodních sítích zde byly o více než pětinu vyšší než v případě prodejen CBA. „Dlouhodobě upozorňujeme na skutečnost, že standardní cena zboží v malých prodejnách se pohybuje na úrovni běžné akční ceny v nadnárodním řetězci. Data z průzkumu toto tvrzení pouze potvrzují,“ uvedl předseda Družstva CBA.
V sortimentu tuků a omáček nebyl oproti jiným druhům zboží rozdíl v cenách tolik výrazný, i tak ale byly průměrné ceny v některých řetězcích o necelých 10 % vyšší než v případě tradičního trhu. Průzkum u tohoto sortimentu však poukázal na jinou zajímavou skutečnost: ve velkých řetězcích, napříč různými obchodními aliancemi byly stanoveny stejné prodejní ceny. „Ukazují to například výrobky Hellmans či Rama, u kterých hned tři ze čtyř sledovaných nadnárodních řetězců určily stejnou prodejní cenu, zhruba o čtyři procenta vyšší než u CBA. Poukazovali jsme na to už v minulosti, nyní to však máme podložené i konkrétními daty,“ upozornil Roman Mazák.

Jedinou kategorií, která sledovala stejný sortiment jako první část průzkumu, byly lihoviny. I u těch se v červnu projevily vyšší obchodní přirážky a marže velkých řetězců, což se promítlo do výše cen. Vyjádřeno konkrétními čísly byly při zprůměrování hodnot u všech sledovaných produktů v jednotlivých obchodních sítích ceny lihovin v nadnárodních řetězcích o 12,4 % vyšší než u prodejen tradičního trhu.

(tz)

Ilustrace Pixabay.com

Slovo ke dni

  • Bez okurek

    Zeptejte se podnikatele, jestli a kdy má „okurkovou sezonu“. Podívá se na vás s podezřením, že si z něho chcete utahovat. V podnikání a práci ve firmě totiž nenastanou časy, kdy si člověk může lehnout a usnout na vavřínech. Člověk zaznamená jen období prosperity a útlumu, ale snažit se o business musí tak jako tak. Letos to ani v novinách nevypadá na tu pravou „okurkovou sezonu“, kdy žhavá politická, ekonomická a společenská témata dojdou a redaktor, jak se říká, musí vařit z vody. Událostí přichází na redakční stůl stále dost a dost, a rozhodně nejsou marginální. A pokud jde o pěstitele okurek, to se teprve uvidí, kdy jim sezona začne naplno a jak se vydaří.

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Červenec 2019

INZERCE

Partneři

Generální partner:

logo gc 2018

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

logo KOBtsoft   EON EG 2017 107 icom
         

Partneři:

logo-grada3  ca2 logo-dtocz

Duševní vlastnictví

upv logo

Patentová ochrana v zahraničí prostřednictvím Smlouvy o patentové spolupráci 19. červenec 2019

České podniky si stále častěji (nebo spíše – stále ještě nedostatečně) uvědomují, že ochrana průmyslového vlastnictví představuje jeden z nástrojů, jak úspěšně rozvíjet a inovovat výrobu a stát se úspěšným na globalizovaném trhu. Jednou z možností, jak ochránit nové technické řešení – vynález, je patentová ochrana. Pokud se pro ni přihlašovatel rozhodne, zpravidla nejprve žádá o národní patentovou ochranu. Ta však sama o sobě nestačí, neboť český patent platí jen v České republice a jinde v zahraničí toto patentované řešení může kdokoliv využívat a prodávat. Proto je vhodné získat patentovou ochranu i v zemích, kde je předpoklad, že chráněné řešení má tržní potenciál.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma_web_iprosperita Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300 cps vetsi 300AVLOGOM3

INZERCE