INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 21. rokem

Jobstack it ilustrační 7Častým dilematem lidí hledajících práci v komerční sféře je vybrat si, zda se orientovat spíše na malé firmy či na větší podniky a korporace. Velikost podniku se zpravidla určuje podle počtu jeho zaměstnanců, který nepřesahuje číslo 50, případně podle výše ročního obratu.

Pro samotné zaměstnance je však důležitější pohled organizační a procesní, který může v závislosti na velikosti firmy výrazně lišit.
Malá firma je typická blízkými osobními vztahy mezi zaměstnanci. Komunikace mezi nimi je bezprostřední a zčásti je potřeba se spoléhat na intuici. Oproti tomu velké firmy mívají pro komunikaci rozsáhlé systémy, přes které zaměstnanci řeší pracovní agendu, a jednotlivci se navzájem znají spíše jen v rámci jednotlivých oddělení. Pracovní komunikace je tedy jistým způsobem odosobněná, a to za účelem zamezení chaosu, který by při neorganizovaném předávání informací mohl vzniknout.

Blízké vztahy zaměstnanců jako benefit malých firem

„Výhodou malých firem je užší vztah se zaměstnanci, což není ve velkých firmách prakticky možné a není tedy třeba tak důsledně dbát na občasné tmelení teamu např. pravidelnými teambuildingy, jelikož je kolektiv v každodenním kontaktu,“ potvrzuje jednatel společnosti Kyosun s.r.o., která patří mezi přední dodavatele bio Matcha Tea do Evropy. Podobný názor má také Přemysl Lukeš, výkonný ředitel společnosti Der Kurier, www.derkurier.cz, specializující se na dopravu do Německa: „V malých firmách k sobě mají lidé blíž a jsou spolu zvyklí více komunikovat, někteří zaměstnanci to u malých firem více očekávají. Ve velkých firmách cítím určité odosobnění, a proto například platově nebo benefity mohou větší firmy nabízet více, aby lidi více nalákaly. Menší firmy to naopak mají šanci dohnat osobnějším přístupem a komunikováním smyslu práce.“

Platy?

Co se týče platů, zpravidla se vyšší mzdy očekávají u větších firem, které se, jak již bylo zmíněno, mohou snažit takto vynahradit nedostatky v podobě slabších osobních vztahů. Nemusí to ale být pravidlem. „O platech se dá říci, že jsou dnes srovnatelné. Osobně jsem hodně zvědavý, jak dopadnou probíhající nebo chystané agilní transformace u velkých firem a jaký budou mít dopad do firemní kultury. Na konečný výsledek si ještě budeme muset chvíli počkat,“ říká Jan Silber, leader a autor projektu Jobstack.it.

Malé firmy potřebují všeuměly

Dalším specifikem malých firem oproti těm velkým je pracovní náplň. Zatímco ve velkých firmách má každý zaměstnanec pevně danou funkci a soustředí se na jednu činnost, zaměstnanci v menších firmách často zastávají pozic hned několik. Nevýhoda může tkvět v tom, že zaměstnanec v malé firmě pak může pociťovat velký tlak a dělat chyby v činnostech, pro které nemá plnou kvalifikaci. Na druhou stranu zaměstnanec ve velké firmě může při opakovaném vykonávání jedné a té samé činnosti pomalu ztrácet motivaci, a tím také výkonnost.
„Ve velkých firmách zaměstnanec získává pocit větší jistoty a důležitosti a menší osobní zodpovědnost. Mezi výhody patří pracovní zastupitelnost, možnost hlubší specializace, mezinárodní růst, eventuálně práce v cizině. Nevýhodou je pak například množství porad, díky kterým klesá efektivita práce,“ dodává Stanislav Petříček, zakladatel bistRAWveg, popularizátor zdravého životního stylu pro manažery, spolumajitel společnosti TP Consulting, Tpconsulting.cz.

Možnost pracovního růstu

Rozdílnost malých a velkých firem můžeme vidět také v možnosti pracovního postupu. Ve velkých firmách jsou zpravidla příležitosti větší, protože je zde pochopitelně více potenciálních pozic na různých úrovních, které zaměstnanec může zaujmout. Nicméně malé firmy, které jsou v rozvoji, mohou do budoucna také nabídnout vyšší a zajímavější pozice. Atraktivní možností v menších firmách může být také možnost stát se společníkem či podílníkem.

Martina Bolatzká, Kašpar PR

Slovo ke dni

  • Retro je v módě

    Lidé rádi vzpomínají na “staré dobré časy”, protože jim připomínají dětství a mládí, dobu bezstrarostnosti. A vše, co tuhle životní etapu evokuje, jim připadá milé. Platí to také o výrobcích, které jsme kupovali před listopadem 1989. Prodejci si toho jsou dobře vědomi a umožňují návrat do minulosti právě prostřednictvím retro nabídek. Ani já neodolal a když Kaufland přišel s “esíčky”, koupil jsem si celou krabici. Před půl stoletím, když jsem se učil v Lomnici nad Popelkou, jsem je s chutí baštil. V místním závodě se totiž tyhle sušenky vyráběly a zlomky za zlomkovou cenu nabízela prodejna potravin na náměstí. Hned jsem se cítil na okamžik jako šestnáctiletý. Proto ať žijí vzpomínky a retro výrobky!

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Červenec 2019

INZERCE

Partneři

Generální partner:

logo gc 2018

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

logo KOBtsoft   EON EG 2017 107 icom
         

Partneři:

logo-grada3  ca2 logo-dtocz

Duševní vlastnictví

upv logo

Nad přehledem vybraných elektronických služeb 2. červenec 2019

V minulém čísle jsem se na tomto místě pokusila popsat dvě nejdůležitější patentové databáze, které se českým uživatelům zdarma nabízejí na internetu. Dnes bych vám ráda přiblížila některé další informační zdroje a služby, které jsou vám v oblasti ochrany průmyslového vlastnictví online k dispozici.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma_web_iprosperita Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300 cps vetsi 300AVLOGOM3

INZERCE