INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Czech SectorQ319 CZ kopieSpolečnost ManpowerGroup Česká republika zveřejnila v červnu výsledky průzkumu ManpowerGroup Index trhu práce pro třetí čtvrtletí roku 2019. V rámci tohoto průzkumu byla všem účastníkům vybraného reprezentativního vzorku 750 zaměstnavatelů v České republice položena otázka: „Jak očekáváte, že se změní celkový počet zaměstnanců ve vaší společnosti v následujícím čtvrtletí do konce září 2019 v porovnání s aktuálním čtvrtletím?“

ManpowerGroup má pro Českou republiku k dispozici i sezonně očištěná data SAD (jelikož průzkum v ČR se provádí již více než pět let), která eliminují dopad sezonních výkyvů v datech týkajících se náborových aktivit.

Tisková zpráva uvádí všechna data sezonně neočištěná.

Zaměstnavatelé v České republice hlásí pro třetí čtvrtletí 2019 pozitivní náborové plány. Na 5 % zaměstnavatelů očekává nárůst počtu pracovních sil, 0 % předpovídá snížení počtu pracovních sil a 94 % zaměstnavatelů nepředpokládají žádné změny. Na základě těchto údajů vykazuje Čistý index trhu práce pro Českou republiku pro třetí čtvrtletí 2019 hodnotu +5 %.

„Třetí kvartál roku bývá podle našeho průzkumu nejoptimističtějším obdobím na trhu, což se následně projeví v nejnižší míře nezaměstnanosti v září, říjnu a listopadu. Na 35 % velkých firem plánuje zvyšovat počty zaměstnanců, a nadále tedy vznikají nová pracovní místa, a to i v regionech, které dříve trpěly nedostatkem pracovních příležitostí. Více dostupných alternativ pro uchazeče o zaměstnání má dopad na rostoucí fluktuaci zaměstnanců, která se od konce krize více než zdvojnásobila, a na tlak na růst mezd. To ale neznamená, že všichni mohou mít práci snů. Roste nesoulad mezi představami zaměstnanců a zaměstnavatelů, a tak najít uchazeče o těžkou práci ve výrobě, skladech a stavebnictví, kde je nyní největší poptávka, je někdy náročnější než najít kvalifikované zaměstnance,“ řekla Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup Česká a Slovenská republika.

Zaměstnavatelé ve všech čtyřech kategoriích podle velikosti podniku očekávají nárůst počtu pracovních sil. Zaměstnavatelé velkých společností hlásí velmi optimistické náborové plány s Čistým indexem trhu práce +30 % (35 % bude zvyšovat a 5 % snižovat počty). U středních podniků také převažuje optimizmus s Čistým indexem trhu práce +14 %, kde 15 % bude nabírat a pouze 1 % propouštět. Jde ale o průměrnou hodnotu za posledních pět let. Malé podniky hlásí Index +10 % a zaměstnavatelé v mikropodnicích +3 %. Zajímavé je, že žádná z firem v této kategorii neuvedla, že bude propouštět zaměstnance.

Zaměstnavatelé v devíti z deseti odvětví předpovídají pro nadcházející čtvrtletí zvyšování počtu pracovních sil, což se v historii 46 průzkumů v ČR stalo pouze pětkrát.
Všech deset pozitivních nebylo ani jednou. Nejsilnější náborové plány mají zaměstnavatelé v odvětví Doprava, skladování a komunikace s Čistým indexem trhu práce +23 %, v tomto odvětví jde o rekord. Následuje odvětví Ubytování a stravování s Indexem +15 %, které má v tomto období vrchol sezony. Dále je to Stavebnictví s Indexem +9 %, kde se v posledních letech sezonní výkyvy vyrovnávají a menší propady v zimě znamenají menší nárůsty v létě. Stagnující náborové aktivity předpovídají zaměstnavatelé v odvětví Státní správa, zdravotnictví a kultura, kde je hodnota Indexu -1 %.

Zaměstnavatelé ve všech třech regionech očekávají v příštím čtvrtletí nárůst počtu pracovních sil. Nejsilnější náborové prostředí hlásí Praha s Čistým indexem trhu práce +6 %, následují Čechy s Indexem +5 %.

Nejslabší trh práce hlásí Morava s Indexem +2 %. V porovnání s předchozím čtvrtletím zaměstnavatelé v Čechách hlásí zlepšení náborového prostředí o 4 procentní body a v Praze o 3 procentní body, avšak Index na Moravě oslabil o 5 procentních bodů. Tento region má největší sezonní výkyvy, nicméně právě 3. čtvrtletí bývá nejsilnější s Indexem mezi 10 a 15 %. Z tohoto pohledu jde o velmi podprůměrný rok pro východ Česka.

V porovnání s předchozím čtvrtletím náborové plány pro třetí čtvrtletí posílily v 18 ze 44 zemí a oblastí, oslabily v 18 a zůstaly beze změny v osmi. Ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku je náborové prostředí příznivější ve 12 zemích a oblastech, oslabilo ve 26 a zůstalo beze změny v šesti.

Nejsilnější náborové prostředí z globálního hlediska hlásí Japonsko, Chorvatsko, Tchaj-wan, Spojené státy, Řecko a Slovinsko, zatímco nejslabší předpověď přichází z Maďarska, Argentiny, Itálie a Španělska.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3