INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 21. rokem

team 386673 960 720Léto znamená také vítanou možnost přivýdělku pro sezónní pracovníky, zvlášť pro studenty. Ti si mohou vybírat z bohaté nabídky brigád, které v poslední době provází nový trend – volných míst je víc než zájemců. Zaměstnavatelé musí vynakládat víc prostředků a energie, aby oslovili žádané pracovní síly.

Chmelová brigáda je český fenomén, který funguje už několik desetiletí a stále se těší oblibě. V posledních letech se však stejně jako řada dalších sezónních prací potýká s novým jevem v podobě klesajícího počtu pracantů. „Zájem studentů o chmel býval stabilní. Poslední dva až tři roky je ale poznat, že je brigád podstatně více než v předchozích letech, takže zájem studentů oproti předchozím letům poklesl. Je znát i méně aktivní přístup k možnému přivýdělku. Zřejmě je peněz mezi studenty dost. Je těžší najít schopné a pracovité lidi, kteří mají tři týdny čas na chmelovou sklizeň,“ popisuje Dagmar Urbancová ze společnosti Chmelda.cz, která organizuje jarní a letní chmelové práce. Je to jen jeden z mnoha příkladů dokládajících stávající situaci.

S každoročním náborem letních brigádníků má bohatou zkušenost i společnost STAREZ – SPORT, a. s., která spravuje brněnská sportoviště. Pravidelně hledá na 60 letních pracovníků pro koupaliště Riviéra a 16 na koupaliště Zábrdovice. „Jedná se o pokladní, plavčíky, obsluhu bufetu, pomocnou sílu či koordinátory front. Letos jsme naštěstí neměli výrazný problém s obsazením těchto pozic, v posledních několika letech ale tak hladký průběh při náboru brigádníků není samozřejmostí,“ oznamuje ředitel společnosti Martin Mikš.

Příliš nízká nezaměstnanost

Nabídka pracovních pozic převyšuje poptávku, což se týká i krátkodobých letních úvazků. Nezaměstnanost v České republice se drží na nízké hodnotě 2,6 procenta, počet uchazečů o zaměstnání dokonce na konci června klesl na 195 723, což je nejnižší hodnota od května 1997. „Trh práce ovlivňují také sezonní brigády, které jsou v plném proudu. V souvislosti s tím, ale i vysokým počtem míst v průmyslu klesl počet nezaměstnaných mužů,“ informuje mluvčí Úřadu práce České republiky Kateřina Beránková.

Letní brigády nabízejí pozice prodavačů rychlého občerstvení a zmrzliny, sběračů ovoce, plavčíků, řidičů, pracovníků v zahradnictvích, ve sportovních a rekreačních střediscích či v cestovním ruchu, instruktorů na dětských letních táborech či lektorů cizích jazyků, obslužného personálu a dalších zaměstnanců v turismu a gastronomii. „Zaměstnavatelé ale většinou hledají brigádníky prostřednictvím internetové inzerce či vlastních zaměstnanců než na úřadu práce,“ dodává Beránková. 

Rostoucí mzda často není motivací, důležité jsou reference

Vlastní cestu, jak oslovit brigádníky, razí i Chmelda.cz. „V letošním roce opravdu výrazně stoupla cena inzerce a reklamy. Návaznost na zvýšení zájmu to bohužel nemá, zájem studentů o chmel je obdobný jako loni. Nově je vidět menší odezva studentů na facebookové nabídky, kde se to zajímavými brigádami jen hemží. My naštěstí fungujeme zejména na referencích, a tak se nám meziročně vrací 30 procent našich brigádníků s dalšími kamarády. Doporučení z dobré zkušenosti s námi jsou prima – jde nám o lidi, kteří už ví, co mají od brigády čekat, na co se těšit. To se ostatně odráží i na kvalitě odvedené práce,“ přibližuje Urbancová.

Martin Mikš ze společnosti STAREZ – SPORT, a. s., slova Urbancové potvrzuje. „Studenti, kteří se k nám každoročně vracejí, postupně nastupují do zaměstnaní a sehnat nové kvalitní brigádníky je rok od roku těžší. Ani rostoucí hodinová odměna totiž není v posledních letech pro řadu lidí dostatečnou motivací. O to složitější je pak obsadit pozice u krytých bazénů, kde chybí letní příplatek. Největší obtíže máme s obsazením pozic lázeňských,“ uzavírá.

www.starezsport.cz 

Ilustrace Pixabay.com

 

Slovo ke dni

  • Český průmysl v úzkých

    Ti, co stále vyhlížejí příští krizi, dostali pádný argument. Průmyslová výroba v Česku z roku na rok klesla bezmála o čtyři procenta. A nezdá se, že by situace v druhé polovině r. 2019 měla otočit k lepšímu. Jak známo, naše továrny jsou zejména závislé na poptávce po autech. Když kupujících motorových vozidel ubývá v Evropě i ve světě, čísla o produkci musí jit také dolů. Ani výhled do dalších let není příliš růžový. Západní svět postupně přechází na elektromobilitu a do módy jde také celkové omezování spotřeby. Možná, že ekonomického vrcholu už naše automobilky a jejich dodavatelé dosáhli a čeká je pouze jízda z kopce. Je to špatně nebo dobře?

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Srpen 2019

INZERCE

Partneři

Generální partner:

logo gc 2018

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

logo KOBtsoft   EON EG 2017 107 icom
         

Partneři:

logo-grada3  ca2 logo-dtocz

Duševní vlastnictví

upv logo

Patentová ochrana v zahraničí prostřednictvím Smlouvy o patentové spolupráci 19. červenec 2019

České podniky si stále častěji (nebo spíše – stále ještě nedostatečně) uvědomují, že ochrana průmyslového vlastnictví představuje jeden z nástrojů, jak úspěšně rozvíjet a inovovat výrobu a stát se úspěšným na globalizovaném trhu. Jednou z možností, jak ochránit nové technické řešení – vynález, je patentová ochrana. Pokud se pro ni přihlašovatel rozhodne, zpravidla nejprve žádá o národní patentovou ochranu. Ta však sama o sobě nestačí, neboť český patent platí jen v České republice a jinde v zahraničí toto patentované řešení může kdokoliv využívat a prodávat. Proto je vhodné získat patentovou ochranu i v zemích, kde je předpoklad, že chráněné řešení má tržní potenciál.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma_web_iprosperita Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300 cps vetsi 300AVLOGOM3

INZERCE