INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 21. rokem

ja hodaPro franšízu je typické zejména vycházení z jednotného konceptu, ať už z hlediska vzhledu, nabídky či nastavení vnitřních procesů. I tak ale u tohoto druhu podnikání existují možnosti individualizace. Franšízant totiž může ze zákona nabízet 20 procent služeb či zboží nad rámec konceptu.

Této možnosti využívají v tuzemsku především prodejci potravin. Standardní nabídku rozšiřují o produkty lokálních výrobců, například v oblasti pečiva, uzenin, lahůdek či zákusků. I přesto však drtivou většinu prodejů zaujímá franšízové jádro sortimentu.

Ačkoliv s franšízou bývá spojováno jednotné nastavení jednotlivých poboček, které vychází z takzvaného franšízového konceptu, u každého subjektu existuje určitá možnost individualizace. Podle odborníků je možné pozorovat ji především z hlediska sortimentu, naopak prakticky vůbec se nepromítá do vzhledu či rozvržení prostor franšízové pobočky. „Ve franšízingu jde o společné budování značky a pozice na trhu a k tomu jednotný vzhled poboček napomáhá. Odlišovat se vzhledem by pak byli sami proti sobě,“ řekla franšízová poradkyně portálu Franchising.cz Lenka Nováková.

Jiná situace nastává v případě sortimentu. Podle zákona má totiž franšízant možnost určit si až 20 procent ze svého portfolia dle vlastních preferencí. Obecně přitom prodává zboží a poskytuje služby, které určuje franšízor. „V případě nákupu surovin může například využít také schválené dodavatele či lokální dodavatele. Hodně záleží na oboru, například v případě kosmetiky je dán franšízorem kompletní produktový sortiment od nasmlouvaných dodavatelů,“ uvedl Jiří Krajča z České asociace franchisingu. Rozdíly lze přitom pozorovat jak v mezi regiony, tak mezi státy, kde franšíza působí.

Příkladem může být hobbymarket Kinekus, jehož koncept pochází ze Slovenska, v Česku přitom působí od roku 2018. „V případě průmyslového zboží jsou rozdíly i napříč státy spíše menší. Oproti Slovensku se dle našich statistik lišíme maximálně v deseti procentech sortimentu. Snažili jsme se z tamního úspěšného konceptu vycházet co nejvíce, což je vidět nejen na vzhledu prodejny, ale také na velikosti spádové oblasti,“ řekl šéf prodejny Kinekus Martin Sabela. Větší rozdíly lze podle něj čekat spíše do budoucna, až se franšíza v Česku rozšíří do dalších regionů. Právě v nich by pak prodejny mohly zohledňovat různá specifika, ať už z hlediska unikátních dodavatelů či poptávky spotřebitelů.

Výrazně větší variabilitu z hlediska rozšíření sortimentu naopak nabízí odvětví maloobchodu s potravinami. Podle Novákové se lze právě v tomto segmentu často setkat i se zahrnutím výrobků od lokálních výrobců nad rámec klasického portfolia. Prodejnám potravin pomáhá vlastní sortiment odlišit se od konkurence, zejména pak od velkých řetězců. Místní produkty jsou například z ranku uzenin, lahůdek či zákusků. „Nebo se prodejce může domluvit s člověkem, který dělá zabijačku, na dodávce těchto specialit. Oproti velkém řetězci je to obrovská výhoda a prodejny v tom jen podporujeme,“ řekl předseda Družstva CBA Roman Mazák.
Podle Krajči je právě odvětví prodeje potravin specifickou výjimkou z hlediska nastavení franšízy. Obchodníci, kteří svoji nabídku rozšíří, zároveň musejí počítat s určitou agendou navíc. Kromě speciálního vyjednání smlouvy se totiž starají i například o zvláštní zalistování zboží do centrálního systému. „Na druhou stranu poměrně často se děje, že tyto výrobky dostanou šanci i v dalších pobočkách sítě,“ doplnila Nováková.

Podle předsedy Družstva CBA bývá velmi častým obohacením jednotné franšízové nabídky především pečivo. Nasmlouváním lokálních pekařů se jednotlivé prodejny snaží vhodně doplnit běžný sortiment. Kromě standardních rohlíků či chleba tak nabízejí i koláče či jiné lokální speciality. U pečiva zároveň díky časté absenci obalu není tak důležitý marketing. Právě díky němu drží plošně nasmlouvaní výrobci zhruba 95% podíl prodejů z veškerého sortimentu, i při jeho rozšíření nad rámec standardu.
Ve finále se může i stát, že lokální výrobci tvoří v daném sortimentu i polovinu nabízeného zboží, příkladem může být opět pečivo. „Obchodník se musí vždy řídit dvacetiprocentní zákonnou hranicí. Na druhou stranu to není tolik složité, například u cukrovinek či mražených potravin představují jedinou možnost zásobování právě centrálně nasmlouvaní dodavatelé. Ve finále se tak do tohoto podílu vždy vejdou,“ řekl Roman Mazák.

Podle Jiřího Krajči si franšízant vlastní zboží nakupuje zpravidla tehdy, pokud se to nevyplatí franšízorovi. „Neznamená to však, že by v tomto případě byl franšízor vždy ze hry. Dané produkty může totiž nasmlouvat například pro více prodejen v regionu a vyjednat tak lepší podmínky,“ řekl Krajča. Podle Mazáka lze tento systém demonstrovat na sortimentu piva. „Je důležité rozlišovat místní a regionální výrobce. Pokud se jedná o pivovar působící pouze v daném městě či obci, domlouvá se s ním konkrétní franšízová prodejna. U regionálních pivovarů, které operují například na celé severní Moravě, už pak smlouvy řešíme centrálně pro všechny franšízanty po celé republice,“ uzavřel předseda Družstva CBA.

(tz)

Ilustrace Pixabay.com

Slovo ke dni

  • Klimatický balíček přijde draho

    Spotřeba energie z obnovitelných zdrojů stoupne během příštích deseti let na 22 procent. Letos má dosáhnout 15,6 % z veškeré spotřebované energie. Pro někoho je tento cíl málo smělý. Jenže, jak uvedl ministr průmyslu a obchodu ČR Karel Havlíček, každé procento nad hodnotu 20 % si vyžádá podporu 30 miliard korun. Odhaduje se, že z veřejných prostředků půjde na obnovitelné zdroje až 900 miliard Kč. Mám v dobré paměti ujišťování ekologů, že postupně se náklady na „čistou“ energii budou snižovat, až budou srovnatelné s ostatními. Zatím to vypadá, že daňový poplatník, podnikatel i běžný spotřebitel, bude obnovitelné zdroje dotovat čím dál víc. A pak je tu druhý problém: Už dlouho víme, že obnovitelné zdroje, například používání řepky v dopravě, může být spíš na škodu než ve prospěch přírody i lidí.

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Leden 2020

INZERCE

Partneři

Generální partner:

logo gc 2018

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

logo KOBtsoft   EON EG 2017 107 icom
         

Partneři:

logo-grada3  ca2 logo-dtocz

Duševní vlastnictví

opa tent 1

Další podrobné informace o Evropském patentu 17. prosinec 2019

V listopadovém vydání Prosperity jsme vás zasvětili do evropského patentového systému. V tématu jsme se rozhodli pokračovat také v prosinci. Rádi bychom totiž vzbudili ještě větší zájem firem a organizací o řádnou ochranu duševního vlastnictví s tím, že je vhodné znát i náležité procesní postupy. Věřím, že pro všechny, kteří si pozorně přečetli článek předchozí, může být toto pokračování užitečné.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma_web_iprosperita Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300 cps vetsi 300AVLOGOM3

INZERCE