INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
Cíl dobrovolného projektu: Zajistit v roce 2011 provoz MHD v Prostějově pouze autobusy na stlačený zemní plyn CNG v součinnosti s projektem Zdravé město Prostějov. Tímto krokem trvale přispívat ke snižování emisí škodlivin na území města Prostějova, které se nachází v oblasti s extrémně špatnými rozptylovými podmínkami.

Současný stav:

Městskou hromadnou dopravu v Prostějově zajišťuje dopravní společnost FTL-First Transport Lines,a.s. S ohledem na ekologii a špatné rozptylové podmínky města byly od roku 1992 s zařazeny pro zajišťování MHD v Prostějově autobusy s pohonem na stlačený zemní plyn CNG. Protože se autobusy na CNG se v tuzemsku nevyráběly, byla provedena technická přestavba naftového motoru u autobusu zn.Karosa B 732 a posléze i u Karosy B 932 v počtu celkem 10 autobusů. Od roku 2002 pořizujeme výhradně autobusy s originálními motory na CNG v nízkopodlažním provedení.

MHD v Prostějově měla v roce 1992, tj. v roce nasazení prvních autobusů na CNG, 9 linek s celkovým počtem 590 tis.najetých kilometrů. Z důvodů lepšího pokrytí území města a např. odtržením místní části Držovice se počet linek v roce 2010 ustálil na počtu 15. Za rok 2010 bylo najeto v MHD Prostějov celkem 705 tis.km. Tyto výkony jsou zajišťovány 23 kmenovými autobusy.

Nákupem dvou nízkopodlažních vozidel typu IRISBUS PS09D5 Citelis s pohonem na CNG pro MHD v Prostějově v roce 2010 jsme splnili dobrovolný cíl – mít v roce 2011 zajištěnou MHD v Prostějově pouze kmenovými autobusy s pohonem na CNG. V roce 2011 je MHD v Prostějově zajišťována kmenovými autobusy zn. Karosa, IRISBUS a SOR vše s pohonem na CNG.

Pro zajímavost je třeba uvést i skutečnost, že autobusy s pohonem CNG zajistily v roce 2010 v příměstské dopravě ( dopravní obslužnost měst a obcí regionu) celkem 796 tis.km tj. 28,8% z celkového počtu 2763 tis.km.

Měřitelné přínosy a finanční náklady:

Ceny jsou uvedeny bez DPH

Typ vozidla Iveco Citelis SOR

Nafta ( 32,40Kč/l) 11,61 Kč/km 10,80 Kč/km

CNG ( 24,-Kč/kg) 7,80 Kč/km 7,00 Kč/km

Úspora 3,81 Kč/km 3,80 Kč/km

Při ujetí 705 tis.km/rok činí celková úspora z důvodů použití CNG místo nafty 2 679 tis.Kč.

Pořizovací cena vozidla na CNG je cca o 800tis.Kč vyšší

Příspěvek RWE při pořízení nového autobusu na CNG činí 200tis.Kč.

Ekologické výhody CNG:

- ekologická pohonná hmota – splňuje nejpřísnější ekologické požadavky

- pohonná hmota preferovaná EU – alternativní palivo

- výrazné snížení škodlivých emisí ve výfukových plynech

- nulové emise pevných částic

- nulové emise aromatických uhlovodíků a aldehydů

- minimální emise oxidu siřičitého a oxidu uhelnatého

- emise NOx o 60% nižší

- nemožnost kontaminace půdy palivem

- nižší emise hluku o asi 50% vně vozidla a o 60-70% uvnitř vozidla

- emise CO2 sníženy až o 30%

Nejvíce zastoupeny jsou autobusy splňující normu EURO III

Emisní limity ( g/km): CO NOx HC+NOx PČ

Aromatické pevné

uhlovodíky částice

EURO III – nafta 0,64 0,50 0,56 0,05

CNG 0,35 0,07 0 0

Roční úspora

(najeto 705tis.km) 204kg 303kg 395kg 35kg

Od roku 2009 platí norma EURO V

Emisní limity (g/km): CO NOx HC+NOx PČ

EURO V – nafta 0,50 0,18 0,23 0,005

CNG 0,35 0,07 0 0

Roční úspora

(najeto 705tis.km) 106kg 78kg 162kg 4kg

Závěr:

Autobusy s pohonem na CNG produkují výrazně méně škodlivin než klasické autobusy s naftovým pohonem. Škodliviny jsou nižší nejen u oxidů dusíku, oxidů uhlíku ( vliv na skleníkový efekt) nebo pevných částic, ale také u karcinogenních látek jako aromatické uhlovodíky, aldehydy, aromáty včetně benzenu. CNG je oproti kapalným palivům lehčí než vzduch.Silnostěnné plynové nádoby vyráběné z oceli nebo kompozitních materiálů jsou bezpečnější než tenkostěnné nádrže na kapalné pohonné hmoty a procházejí řadou velmi přísných zkoušek. Hlavně se zkouší odolnost proti nárazu,požáru a zvýšení tlaku. Pro zvýšení bezpečnosti jsou tlakové nádoby vybaveny řadou pojistek.

Poněkud vyšší pořizovací cena autobusu je kompenzována úsporou ve spotřebě pohonné hmoty a příspěvkem od společnosti RWE. Nezanedbatelný je i přínos ke zdraví obyvatel a životnímu prostředí.

Ing.Jiří Hloch

Člen představenstva a.s.

FTL-First Transport Lines a.s.

Slovo ke dni

  • Prázdninový čas po celý rok

    Poslední dva roky pozoruji velmi zvláštní fenomén. Týká se přítomnosti v práci. Je to jasné, po covidu se na nás řítí dynamika dosud nevídaná. Nicméně tak nějak se změnil rytmus svátků, volna a dovolených. Vánoční prázdniny dětem sice končí na začátku ledna, ale v mnoha firmách klíčoví lidé do pracovního rytmu vplouvají až v polovině měsíce. Pak přichází 15 dní intenzivní práce. Po ní, od počátku jarních prázdnin, lidé rotují po horách a za stůl usedají přerušovaně až do konce března. Velikonoce odstartují další dovolenkový turnus. A květnové svátky mnozí využijí na odpočinkovou víc než týdenní šňůru. Od poloviny června se dostáváme na vlnu letních dovolených, která ustává až s půlkou září. Až potom se do půlky prosince rozjedou naplno kolečka pracovní aktivity, protože rok se pomalu s tím další schází. A pak je vánoční rádiový klid....

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Květen 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Speciální příloha

titulka web

Otevřít PDF

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3