INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Česká pošta_a_CNG_vozidla_copyČeská pošta je zatím jediným státním podnikem, který provozuje velký počet vozidel na stlačený zemní plyn (CNG). V současné době má ve svém vozovém parku 482 CNG vozidel. V nejbližší době přibude dalších 10 nákladních vozidel a 200 osobních a užitkových vozidel na zemní plyn.

I díky příkladu jako je Česká pošta si CNG vozidla pořizuje stále větší počet firem. Svůj vozový park tak „plynofikují“ nejen logistické a spediční firmy, ale i pekaři a soukromí podnikatelé. Jezdí zde i ekologické taxi na CNG. Každým rokem tak počet CNG vozidel narůstá. „Prodej CNG již třetím rokem po sobě rostl vyšším než dvacetiprocentním tempem, v minulém roce byl nárůst 26 %,“ řekl Pavel Bartl, jednatel společnosti RWE Energo a dodává: „V roce 2013 očekáváme také zhruba pětinové zvýšení prodeje.“

Jeho slova potvrzuje i statistika. Zatímco v roce 2011 jezdilo v České republice 3 250 CNG vozidel, tak v letošním roce jich na jaře bylo dokonce přes 5 500. Hlavním trumfem CNG v dopravě je cena zemního plynu, která je zhruba poloviční oproti benzinu či naftě, proto se o provoz CNG automobilů zajímá stále více společností s velkými autoparky.

Česká pošta provozuje veliký vozový park, kde je celkem 5 400 vozidel s průměrným stářím sedm a půl roku až deset let. Od loňského roku se rozhodla pro CNG vozidla a na 5 let získala v rámci operativního leasingu již 230 dodávek Fiat Ducato na CNG a 182 vozů Fiat Doblo na CNG. Dalších 60 vozů Volkswagen Passat na CNG pořídila pro obchodní divizi. Také nakoupila 10 nákladních vozů Iveco Daily, s pohonem na CNG. Nákladních vozidel Iveco Daily na CNG bude mít Česká pošta do konce roku celkem 20 kusů. Dalších 150 vozidel Fiat Ducato a 50 vozidel Fiat Dobló bude uvedeno do provozu na podzim letošního roku.

„Do konce roku bychom měli mít v provozu celkem 692 vozidel na CNG,“ uvedl Jan Kubásek, ředitel Odboru doprava na České poště. „Celkově by Česká pošta mohla mít až 3 000 vozidel ve variantě na CNG, závisí ovšem na hustotě plnících stanic. Optimální by byla CNG stanice v každém okresním měst,“ dodává Jan Kubásek. Dnes je v ČR již 47 veřejných plnicích stanic a další budou i nadále přibývat. Právě počet plnicích stanic byl v minulosti označován hlavní překážkou ve větším rozvoji CNG v ČR. V současné době největší počet veřejných CNG stanic provozuje RWE. „Očekáváme další rozvoj CNG v dopravě a rozhodně si chceme nadále udržet naši vedoucí pozici na trhu. S tím souvisí i další výstavba plnicí infrastruktury. V příštím roce plánujeme otevření dvou nových stanic,“ řekl Pavel Bartl.

Česká pošta jde dle vlastních slov s CNG vozidly velmi spokojena. Provoz vozidel hodnotí jako bezproblémový a již zaznamenala úsporu nákladů na pohonné hmoty. „Jeden ujetý km nás stojí 1,75 Kč. V prvním pololetí letošního roku jsme najeli celkem 4 700 000 km na CNG a ušetřili téměř 5 mil. Kč na palivu. Provoz na naftu by nás stál 2,80 Kč na kilometr,“ řekl Jan Kubásek z České pošty.

Také řidiči České pošty hodnotí provoz CNG vozidel kladně. Někteří mají sice připomínky k nižšímu dojezdu a tedy častějšímu tankování, ale díky specifickému provozu tj. v městských podmínkách a dosahu plnících stanic toto nečiní zásadní provozní problém.

Ing. Markéta Veselá Schauhuberová, RWE Česká republika a.s.

 

 

 

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3