INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

pla morV posledních dvou letech se platební morálka zákazníků stavebních firem nezměnila podle téměř dvou třetin dotázaných ředitelů stavebních firem (64 procent). Naopak více jak čtvrtina zaznamenala její zlepšení (27 procent).

Pouze necelá desetina je názoru, že se platební morálka zhoršila (9 procent). Vyplývá to z Kvartální analýzy českého stavebnictví Q1/2020, zpracované analytickou společností CEEC Research.

Dobrou zkušenost s platební morálkou svých zákazníků má Ivo Luňák, jednatel společnosti Tyros Loading Systems: „Nechci nic zakřiknout, ale poslední roky je situace stabilizovaná. Pominu neochotu stavebních firem přebírat dokončené dílo a tím posunovat možnost fakturu jen vystavit. To je nešvar, který přebírají od velkých firem i střední podniky. Ale když už se faktura vystaví a zákazník přijme, tak je v toleranci dnů zaplaceno.“ Stavební firmy evidují větší část pohledávek po termínu splatnosti v soukromém sektoru, kde tyto pohledávky tvoří v průměru 21 % všech pohledávek po splatnosti firem. Ve veřejném sektoru je to méně, a to v průměru 8 %. Ze všech svých pohledávek považují firmy za nedobytné v průměru 5 %. Ve srovnání s druhým čtvrtletím roku 2017 se podíl nedobytných pohledávek mírně zvýšil, a to o 0,7 % (v roce 2017 firmy evidovaly v průměru 4,3 % těchto pohledávek). 

Co se týká platební morálky firem samotných, čtyři pětiny z nich hradí své závazky v termínu splatnosti (80 %). Necelá pětina poté hradí faktury svým dodavatelům nejpozději do 30 dnů po splatnosti (18 %). Pouze 2 % firem provedou úhradu více jak 30 dní po splatnosti. „Platební morálka stavebních firem vůči jejich dodavatelům je z velké části zdravá. Firmy mají snahu udržovat dobré vztahy se svými spolehlivými dodavateli, a k tomu včasné proplácení svých závazků zkrátka patří,“ komentuje platební morálku stavebních firem Michal Vacek, ředitel společnosti CEEC Research. Pokud jsou faktury dodavatelům uhrazeny po splatnosti, děje se tak z důvodu, že dodavatel zašle fakturu již po splatnosti (48 %), nebo že je v rámci firmy dlouhý proces schvalování faktur k proplacení (36 %). Dalším z častých důvodů je lidský faktor a zapomenutí proplacení (29 %). Menší část firem potom faktury dodavatelům proplácí později se záměrem vylepšení svého cash flow, nebo kvůli nedostatku finančních prostředků (18 respektive 9 %). Stavební firmy uvádí také jiné důvody neproplacení faktury, jako jsou například nedostatky ve faktuře nebo nekvalitní provedení práce či dodání nekvalitních materiálů ze strany dodavatele (17 %).

Kvartální analýza českého stavebnictví Q1/2020 bude zveřejněna na: www.ceec.eu 

((tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3