INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

CDBrambory oproti červenci pořídíme zhruba o čtvrtinu levněji. Za 10 kusů vajec velikosti M zaplatíme v průměru 27 korun, což je o 6 korun méně než v létě a dokonce o 23 korun méně než na začátku roku.

Připlatíme si naopak za mléčné výrobky, především bílý jogurt (49 %), máslo (24 %) nebo sýr eidam (11 %). Téměř o pětinu zdražil konzumní chléb nebo jablka. Průměrná sleva sledovaných položek v akčních letácích byla 31 %. Vyplývá to z listopadového srovnání cen 13 vybraných základních potravin v akčních letácích, který provedla Česká distribuční. Ta je součástí skupiny VLTAVA LABE MEDIA a zároveň největším distributorem tištěných letáků v České republice.

„Vývoj cen potravin je pro většinu lidí jedním z nejdůležitějších témat a letos to platí obzvlášť. V České distribuční pravidelně monitorujeme situaci na trhu, a proto jsme s odstupem několika měsíců opět provedli analýzu cen základních potravin v akčních letácích. Obecně se dá říct, že od července k výrazným cenovým výkyvům nedošlo. Určitou výjimku představují mléčné výrobky, zejména bílý jogurt nebo máslo, kde průměrná cena vzrostla o polovinu, resp. čtvrtinu.

Spotřebitele však nepochybně potěší, že akční ceny většiny sledovaných položek klesají. Nejvíce je to znát u brambor, vajec, mouky nebo vepřové pečeně. Domácnostem se opravdu vyplatí sledovat akční letáky. Díky nim mohou za nákup základních potravin ušetřit až třetinu výdajů,“ říká Jaroslav Staněk, manažer marketingu a komunikace České distribuční.

Většina základních potravin zlevnila
Ze třinácti sledovaných položek jich oproti červenci pořídíme levněji celkem osm. Největší procentuální zlevnění se týká brambor, kde za kilogram zaplatíme o 28 % méně. Kilogram hladké pšeničné mouky je levnější o 21 %, při nákupu deseti vajec velikosti M ušetříme v průměru 17 %. Za bílé pšeničné pečivo, výčepní lahvové pivo nebo krystalový cukr ušetříme v řádu jednotek procent. Nejvýraznější korunová úspora je u vepřové pečeně, zhruba 15 korun na kilogram.

Mléčné výrobky jsou zpravidla dražší
Ačkoli mléko v posledních měsících nepatrně zlevnilo, některé mléčné výrobky spíše zdražily. Zatímco v červenci stálo 150 g bílého jogurtu zhruba 8 korun, teď bychom za něj zaplatili o polovinu více, tedy 12 korun. Jde o největší procentuální zdražení ze sledovaných položek. Výrazné zdražení je patrné také u másla, kde si za kilogram připlatíme průměrně 37 korun, a eidamu, jehož cena za kilogram vzrostla o 17 korun. O jednotky korun navíc zaplatíme za kilogram konzumního kmínového chleba nebo jablek.

Budoucnost tištěných letáků je ohrožena
Akční letáky pomáhají lidem výhodně nakupovat a efektivně bojovat s inflací, přičemž většina spotřebitelů stále preferuje tištěný leták. Jejich budoucnost však může být zásadně ovlivněna chystaným zavedením recyklačních poplatků za produkci tištěných letáků. Nové opatření má být součástí novelizace zákona o obalech ze strany Ministerstva životního prostředí, které se netají snahou výrazně omezit produkci letáků. Pro mnohé skupiny spotřebitelů, zejména seniory nebo rodiny s dětmi, by horší dostupnost tištěných letáků, a tedy informací o akčních nabídkách, znamenala výrazné omezení příležitostí k výhodným nákupům a úsporám.
„Takřka 60 % seniorů žije v domácnosti bez výpočetní techniky a bez internetu. Nutno dodat, že ani pro zbylých 40 % seniorů není listování v on-line letáku, např. na počítači, mnohdy komfortní. Představa, že senioři budou listovat v letáku na mobilním telefonu je pak téměř sci-fi. Ze zkušenosti víme, že mnoho seniorů má velké problémy chytrý telefon vůbec ovládat, navíc si toho na tak malém displeji opravdu moc nepřečtou. Tohle všechno navíc vyžaduje být připojen k internetu a ten ve svém mobilu používá méně než třetina seniorů. Rušení či omezování tištěných letáků vnímají senioři jako diskriminaci a velmi často se na nás v tomto ohledu obracejí,“ říká Lenka Desatová, předsedkyně Rady seniorů České republiky.

Srovnání průměrných cen potravin v akčních letácích v únoru, červenci a listopadu 2023:

tabulka copy

 

 

 

 

 

 

(tz)

Slovo ke dni

  • O zdravém stravování

    Na tohle téma se vedou spory. Jedni tvrdí, že maso do našeho jídelníčku nebude smět, druzí by je za taková tvrzení nejraději uškrtili. První to zdůvodňují tím, že naše planeta skomírá a z jisté části za to můžeme my, lidi masožravci, a nabádají nás k tomu, abychom se v jídle umírnili a více využívali na talíři zeleninu a ovoce. Což o to, to je určitě správná a potřebná cesta, zvýšit podíl kedlubů, mrkve, salátu nebo brokolice v našem žaludku. Zemědělci ale zase tvrdí, že bez hnoje, tedy chlévské mrvy, za chvíli budou pole neúrodná, že zkrátka hovězí dobytek, čuníky, ovce lidstvo potřebuje, aby bylo z čeho posléze produkovat obilí, řepu, brambory, okurky, rajčata. Protože řádně vyhnojené pole, tedy organicky, ničím nenahradíš. A že hydroponie lidstvo nezachrání. Myslím, že všichni máme kousek pravdy. A fakta, která k něčemu vedou, nejsou ani...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Únor 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3 

INZERCE