INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
MasterCardZatímco na počátku devadesátých let byly platební karty v ČR téměř neznámé, dnes již Česká republika patří k poměrně vyspělým trhům s vysokou penetrací „plastikových peněz". Počet vydaných karet podle Sdružení pro bankovní karty (SBK) v ČR přesáhl 9,9 miliónů. Rozvinutá je i akceptační a technologická síť. Trh platebních karet navíc stále skýtá další příležitosti dynamického rozvoje.

Platební karty dnes považuje většina držitelů v České republice za zcela nezbytnou pomůcku, bez níž by si jen stěží představili svůj každodenní život. Podle průzkumu společnosti MasterCard s názvem MasterIndex celých 71 % respondentů začalo používat svoji platební kartu před více než 5 lety. Rovněž za posledních 5 let si více než 60 % Čechů pořídilo další platební kartu.

První platební karty nesoucí značku MasterCard byly slavnostně Čechům představeny 19. února 1992 Komerční bankou. „Jsem velice rád, že mohu být u 20tiletého výročí uvedení první platební karty MasterCard do ČR. Za tuto éru prošly platební karty velkým vývojem. V současnosti se již nejedná o pouhou plastikovou kartičku, ale o sofistikovaný platební nástroj, který přináší držitelům mnoho benefitů podle jejich individuálních potřeb," uvedl Miroslav Lukeš, generální ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku.

Významné mezníky v oblasti platebních karet v ČR:

• Ačkoli zahraniční platební karty byly v České republice prostřednictvím cestovní kanceláře Čedok akceptovány od roku 1969, první platební karty (a to navíc s omezeným použitím) zde vydala až Živnobanka v roce 1988. „Ty sloužily k ovládání tuzexových účtů. Umožňovaly výběr tuzexových poukázek na pobočkách SBČS a ČSOB a placení v obchodech TUZEX," doplnil Pavel Juřík, který v té době zodpovídal za zavedení platebních v Komerční bance a nyní pracuje jako Global Accounts Director společnosti Global Payments Europe.

• Česká spořitelna vydala své první bankomatové karty v roce 1989. Platební karty nesoucí značku MasterCard a první moderní bankomaty zapojené do mezinárodní sítě byly poprvé slavnostně zavedeny 19. února 1992 Komerční bankou, ve spolupráci s bankovním kartovým centrem I. S. C. MUZO a. s. (dnes Global Payments Europe s. r. o.).

Slavnostní zavedení platebních karet MasterCard na český trh – 19. 2. 1992

• Z bankomatových karet se postupem času staly vyspělé debetní karty. První z nich byly v ČR představeny v roce 1992 společností MasterCard - bankomatové karty Cirrus a platební karty Maestro vydala většina českých bank (KB, ČSOB, Agrobanka, IPB atd.) „V té době se v USA používaly hojně karty kreditní. Právě tento typ karet se objevoval v amerických filmech. Jako pozůstatek těchto filmů se mezi českými klienty uchytilo mylné přesvědčení o tom, že nejrozšířenější platební karty jsou i u nás tzv. „kreditky". Rozdíl mezi debetní a kreditní kartou vnímali Češi tehdy velmi omezeně. Dnes je skutečných kreditních karet v Česku více jak 2 miliony a podle SBK narostl do minulého roku podíl MasterCard na nich na více jak 80 %," vysvětlil Miroslav Lukeš.

• Pohodlné placení od roku 1993 umožnily elektronické platební terminály, které akceptovaly karty MasterCard a Maestro (později i další druhy karet) a kromě mezinárodních hotelů byly instalovány i na čerpacích stanicích a v supermarketech. Zde se zákazníci mohli poprvé přesvědčit o pohodlí a bezpečí placení pomocí platebních karet

• V roce 2003 ČSOB a Komerční banka vstoupily jako první tuzemské peněžní ústavy do éry karet s mikroprocesorem (tzv. čipové karty), které jsou mnohem bezpečnější, než dosud používané karty s magnetickým proužkem.

• Od roku 2007 si mohou držitele platebních karet sami volit vzhled karet. Karty s vlastními obrázky, tzv. karty s individuálním designem, zavedly do ČR jako první Komerční banka a Československá obchodní banka.

• České banky viděly potenciál v placení kartou na internetu již v polovině 90. let, proto mezi prvními investovaly do projektu bezpečného placení na internetu. Od roku 2008 roste objem placení kartami v České republice na internetu o cca 50 % ročně.

• Červen 2011 přinesl průlomové uvedení bezkontaktní platební technologie na českém trhu. Jako první tuto technologii v ČR představila společnost MasterCard ve spolupráci se Citibank. Začínají se tedy vydávat první platební karty obsahující bezkontaktní technologii s názvem MasterCard PayPass.

• Na podzim roku 2011 se na českém trhu objevují kromě standartních platebních karet s bezkontaktní technologií i nálepky s bezkontaktním čipem, kterými může zákazník v obchodě rovněž zaplatit jen přiblížením k platebnímu terminálu. Jedná se o významný posun v designu platebního nástroje jako takového, kterou přináší MasterCard ve spolupráci se Citibank.

„Rok 2012 bude pro karty ve znamení inovací a růstu. Bezkontaktní karty, které MasterCard uvedl na trh jako první pod značkou PayPass™, se budou dále rozšiřovat a významně naroste i počet míst, kde PayPass karty akceptují. Zákazníci bank jistě přivítají i jejich komfortnější podoby samolepek na mobil nebo klíčenek. Část karet se 'přestěhuje' do aplikací chytrých mobilních telefonů. MasterCard má osvědčená komerční řešení pro masové nasazení mobilních plateb v okolních zemích a chceme využít naší technologické a marketingové expertízy i na českém trhu. Celkově poroste počet karet, mimo jiné díky zavedení sociálních karet," dodal Lukeš.

***

O společnosti MasterCard Europe

Společnost MasterCard Europe je subjekt odpovědný za řízení obchodní činnosti MasterCard Worldwide v Evropě. MasterCard Europe, se sídlem v belgickém Waterloo, spolupracuje s 51 evropskými zeměmi, které jsou administrativně rozděleny do tří zákaznických oblastí. Tyto oblasti zahrnují jednotný evropský platební prostor (SEPA), vyspělé trhy a rozvojové trhy Evropy, které sahají až k východním hranicím Ruska. Díky své síti místních zastoupení dokáže MasterCard Europe naplňovat rozličné potřeby zákazníků na nejrůznějších trzích po celé Evropě a umožňuje tak lidem obchodovat jejich vlastním způsobem a v jejich vlastním jazyce.

MasterCard přispívá k rozvoji globálního obchodování tím, že poskytuje životně důležité ekonomické spojení mezi finančními institucemi, podniky, držiteli karet a obchodníky na celém světě. Jakožto poskytovatel licencí, zpracovatel a poradce společnost MasterCard rozvíjí a uvádí na trh platební řešení, zpracovává každoročně více než 18 miliard plateb a poskytuje špičkové analytické a poradenské služby zákazníkům z řad finančních institucí a obchodníků. Prostřednictvím svého portfolia značek, mezi něž patří MasterCard®, Maestro® a Cirrus®, slouží MasterCard Worldwide spotřebitelům i podnikům ve více než 210 zemích a územích. Další informace naleznete na www.mastercardworldwide.com.

O projektu MasterIndex

Společnost MasterCard provádí spotřebitelský průzkum MasterIndex v různých zemích Evropy pravidelně. V roce 2010 ho společnost poprvé představila i v České republice. Výzkum byl realizován jako Usage & Attitude studie klientů bank v České republice. Data byla získávána prostřednictvím CAWI (Computer-Assisted Web Interviewing) a také v on-line panelu společnosti GfK s použitím strukturovaného dotazníku. Cílová skupina byla definována jako reprezentativní česká populace ve věku 18-69 využívající služeb bank. Reprezentativnost byla sledována dle pohlaví, věku, regionu a velikosti místa bydliště.

Dotazování proběhlo ve všech regionech České republiky od 6. do 20. června 2011 a celkem bylo provedeno 965 kompletních rozhovorů.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3