INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
Češi se letos rozhodli přípravu na Vánoce nepodcenit. Mnozí z nich nakupují dárky v průběhu celého roku, největší vlna vánočních nákupů se rozjíždí už v září. Nyní, na začátku listopadu má téměř polovina lidí alespoň jeden vánoční dárek. Pečlivější jsou přitom ženy – 61 % z nich už vyrazilo na vánoční nákupy a pořídilo první dárky. Vyplývá to z průzkumu, který pro společnost Home Credit a.s. provedla agentura STEM/MARK.

To, že letos lidé vyrazili do obchodů tak brzy má podle odborníků hned několik důvodů. „Jedním z nich je samozřejmě kampaň obchodních řetězců, které vánoční sezónu startují rok od roku o něco dříve. První čokoládové figurky a kolekce se na pultech obchodů objevily už v září. Druhým důvodem je snaha lidí rozložit si větší vánoční výdaje do delšího období," vysvětluje chování lidí analytik Home Creditu Michal Kozub.

V e-shopech nakoupí i starší

Tradičním místem vánočních nákupů zůstávají kamenné obchody. Letos v nich nakoupí 82 % lidí. Jejich náskok se ale rok od roku o něco snižuje. Pro e-shopy se totiž podle průzkumu letos rozhodne 66 % lidí. „Velkým překvapením je, že na nákupy v e-shopech se chystá i střední a starší generace. Ve skupině 60-65 let připouští takovou možnost více než polovina respondentů," uvádí Kozub. Tuzemské e-shopy přitom u Čechů jednoznačně vedou nad těmi zahraničními.

Zdá se, že Češi se letos o něco polepšili i v zapojení fantazie při vymýšlení toho, čím potěší své blízké. Obálku s penězi bez jakéhokoli jiného dárku letos plánuje darovat jen 1 % lidí. Kombinaci dárku a peněz nejspíš zvolí 33 %. Zajímavé je, že proti dávání či dostávání peněz se staví hlavně mladí lidé. Klasické dárky volí v 82 procentech. Naopak čím jsou lidé starší, tím více dávají přednost penězům.

V povánočních výprodejích utratí Češi dalších 5 tisíc

Většina lidí letos plánuje, že za dárky utratí do 5 tisíc korun. 93 % na ně použije vlastní úspory či peníze z výplaty. Zároveň ale nějakou formu úvěru využije 17 % lidí. Nad tradičním nákupem na splátky přitom jasně vítězí využití kreditní karty. Například ve velkých městech nad 100 tisíc obyvatel je alespoň jednou použije 18 % lidí. S rostoucí utracenou částkou roste procento lidí, kteří kreditní kartu využijí. Celkovou sumu útrat za vánoční dárky ale dvojnásobně navýší nákupy v povánočních výprodejích. „Lidé sice uvádějí, že za dárky utratí v průměru 5 tisíc, dvě třetiny oslovených ale plánují, že vyrazí na povánoční nákupy, kterým budou vévodit především oblečení a obuv. A průměrná částka, kterou ve výprodejích utratí, se také vyšplhá k pěti tisícům," říká Kozub.

Výdaje za Vánoce navýší kromě nákupů dárků i ostatní vánoční nákupy. Průměrná domácnost utratí za jídlo o Vánocích 2 300 korun. Zajímavostí je, že 40 % lidí letos neutratí za vánoční stromeček ani korunu. Průzkum ale už nezjišťoval, zda použijí umělý anebo vyrazí s pilkou do lesa.

Průzkum pro společnost Home Credit a.s. realizovala výzkumná agentura STEM/MARK na 1 008 respondentech v online panelu.

(tz)

Slovo ke dni

  • Doba byrokratická

    Prý umožňuje lepší fungování státu. V něčem možná ano. Rozhodně má aparát, který může zabezpečit lepší kontrolu. Ale umožňuje i snazší podnikání? Tady už je to na pováženou. Hlasy lidí z businessu zní unisono. Podnikatelské prostředí v České republice potřebuje výrazné zlepšení. A opravdu se nenechme ukolébat tím, že vloni vzniklo meziročně nejvíce firem od dob pandemie. Bohužel úřednický aparát neroste jen proto, aby byly úkoly státu zvládány rychleji a kvalitněji, ale protože těch úředních povinností přibývá i s ohledem na požadavky EU. A tak nevznikají nová a nová úřednická místa zdaleka jen na straně státu. Podniky si stále častěji musí najímat externí dodavatele, kteří by pro ně onu byrokratickou část businessu dokázali zpracovat na klíč. Případně staví vlastní oddělení, které musejí tuto agendu zvládnout. Administrativa tak...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3