INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 21. rokem

New foto Pohled na ucastniky konferenceKaždý majitel firmy by si přál, aby ta jeho byla co nejvýkonnější, stabilní a maximálně konkurenceschopná. Vždy se pak v této souvislosti naráží na známé problémy – nejsou pro to ti správní lidé, reagujeme se zpožděním, nemáme relevantní vyhodnocení firemních procesů a našich výsledků.

Jenže co takhle hledat a najít řešení právě uvnitř firmy? A že to jde, zaznívalo z každého z desítky vystoupení na první společné konferenci České asociace interim managementu, z. s., (CAIM) a České asociace pro finanční řízení, z. s., (CAFIN), která se uskutečnila počátkem února v pražském hotelu Golf na téma Řízení firemní výkonnosti.

V průběhu konference, jejímž iniciátorem a moderátorem byl Tomáš Rybička, zkušený interim manažer specializující se na finance, vystoupila desítka odborníků v oblasti krizového managementu i na problematiku finančního řízení, a nechyběli zde ani někteří ředitelé firem a vrcholoví manažeři. cafin2018Zajímavá byla skladba jednotlivých témat, ať již Měření výkonnosti a motivace ve výrobní, maloobchodní či softwarové firmě, o čemž hovořil odborník na firemní strategii a finance Jan Žižka, Fungování projektového managementu v africkém Zanzibaru ze zkušeností interim manažera a předsedy CAIM Jána Dolejše, či téma s názvem Insolvence není ostuda a nemusí být konečná, jak zmínili insolvenční správce David Jánošík a interim manažer Martin Ježek.

V příběhu Jána Dolejše z realizace česko-francouzského projektu v Africe se potvrdilo, že dobrý interim manažer si musí umět poradit se vším, a navíc v těžkých podmínkách, kde všechno chybí a nic nefunguje tak, jak jsme běžně zvyklí. Zvláště, když kromě dvacítky českých dělníků má manažer na starosti také čtyřicítku lokálních, u kterých je třeba počítat s určitou tropickou mentalitou, například zda přijdou či nepřijdou do práce, nebo když ano, že se musí opět podrobně vysvětlovat vše, co je pro jejich práci nezbytné. Taková zkušenost je i pro interim manažera velkou devízou, kterou pak může využít při přípravě manažerů a majitelů firem pro rozvíjení jejich flexibility a systémovosti. Kromě zmíněných témat zde byla samozřejmě zajímavá i další, k nimž patřil například Transformační plán British Steel a jeho realizace pro záchranu této ocelářské společnosti, kde se osvědčila dobrá CAIM logospolupráce s odbory a získání zaměstnanců pro prosazení nezbytných změn, byť ne všechny byly pro ně tehdy výhodné. V zastoupení Rolanda Juncka, předsedy správní rady společnosti British Steel, o tom hovořila Jana Dronská, mediální zástupce British Steel a členka výboru CAIM. V prvém roce transformace odbory v British Steel souhlasily pro záchranu společnosti i s odchodem části pracovníků a snížením platů u zbývajících. Jana Dronská zmínila také význam národní strategie, kdy někteří významní aktéři přesvědčili britskou vládu, že ocelářský průmysl má v zemi ještě budoucnost.
S pěti hlavními důvody, proč neváhat a okamžitě začít s oddlužováním společnosti, když taková situace nastane, seznámila přítomné manažerka společnosti ENBRA Dana Zapletalová a interim manažer Petr Karkovský. Vycházeli přitom ze zkušeností z revitalizace společnosti, kde se muselo začít od široké sítě náhradními díly přeplněných skladů, které disponovaly velkým počtem tzv. ležáků vlivem nesystémovosti v logistice, chybějící každodenní kontroly a nedostatečné odpovědnosti lidí pověřených vedením skladových kapacit. Začalo se se zaváděním systému do všech procesů, skončila přílišná vnitrofiremní demokracie a krizoví manažeři se zaměřili také na změnu v myšlení lidí jako nezbytné podmínky úspěchu. Již po dvou letech byly patrné pozitivní výsledky.

Téměř jako sci-fi zaznívaly některé detaily na téma, s čím možným i nemožným se může management developerské společnosti setkat při realizaci velkého projektu v zahraničí. V tomto případě šlo o revitalizaci brownfieldu, která se zkomplikovala poté, kdy nastaly problémy se zainteresovanou bankou i samými akcionáři provádějící firmy, s úřady apod., což nakonec vyústilo ve finanční potíže a nezbytnost restrukturalizace, krizového řízení, výcviku projektového managementu a spousty opatření, kdy firma provádějící obrovskou revitalizační zakázku obstála. Hovořili o tom Libor Jirásek ze společnosti CBC, český spoluvlastník velké slovenské developerské společnosti, spolu s interim manažerem Ladislavem Novákem. Celý programový blok pak uzavřel Juraj Atlas, předseda správní rady a ředitel společnosti Liftago, jenž z pohledu analýz a z nich vyplývajících informací naznačil, jak náš život postupně ovlivňují inovace v osobní dopravě, a jak se to promítá třeba i do české taxislužby poté, co se na scéně objevili alternativní dopravci.
To, že vystoupení interim manažerů v souvislosti s restrukturalizacemi či rozvojovými projekty ve firmách v řadě případů doprovázeli také jejich majitelé, umožnilo účastníkům konference vidět realizaci firemních přeměn ze dvou úhlů pohledu; jednak očima tvůrce a implementátora projektu, a také vlastníka, který se odhodlal najmout si interim manažera a nesl finanční a mnohdy i morální odpovědnost. Právě tato souhra a důvěra obou partnerů se ukázala jako nezbytný předpoklad úspěchu.

V diskuzi k jednotlivým tématům se hovořilo například o zkušenostech v rozvíjení spokojenosti zaměstnanců ve firmách. Jak uvedli někteří z přítomných účastníků konference, osvědčují se nejen průzkumy spokojenosti pracovníků, ať již formou vyplnění dotazníků, ale především pravidelné rozhovory s lidmi. Zde pak je důležité, aby se jich nezúčastňoval jen ředitel a vrcholoví manažeři, nýbrž všichni vedoucí pracovníci od vedoucích a mistrů. Jen tak jsou tyto akce skutečně přínosné, zlepšuje se klima uvnitř firmy a na výsledcích je to rychle znát.

Konference, kterou si nenechali ujít mnozí majitelé, manažeři a další zástupci firem s rozmanitým zaměřením svého businessu, přinesla mnoho cenných informací, zkušeností i praktických rad, jak řídit uvnitř firmy všechny procesy ovlivňující její výkonnost, a co vše se může přihodit, když se majitel či management této základní oblasti věnuje buď jen okrajově, nebo zcela neprofesionálně. A o tom právě konference byla a v tom také spočíval její přínos.

připravil Jiří Novotný

 

Slovo ke dni

  • Vesnice, jak ji možná neznáte

    Lidé na vsi jsou prý konzervativní, zaostalí a možná i hloupí. Ano, tak o nich často smýšlí zejména město. Avšak mýlí se, jak ukázal i čerstvý průzkum Asociace malých a střeních podniků a živnostníků ČR. Vyšlo jim, že zemědělci jsou v digitalizaci dál než průmysl. K čemu nejmodernější technologie využívají? Například satelitní navigaci k zjišťování dat o svých pozemcích a pěstovaných plodinách. Sbírají informace všude tam, kde potřebují znát přesnou situaci online. Není pro ně ani neznámý pojem internet zvířat, i na venkově se daří umělé inteligenci... V rostlinné i živočišné výrobě se už bez systémů tzv. přesného zemědělství neobejdou. A to se venkované musí vyrovnat s překážkami, které v městských aglomeracích nemají, kupříkladu se špatným pokrytím vysokorychlostními internetovými službami nebo s horším přístupem k investičním...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Srpen 2019

INZERCE

Partneři

Generální partner:

logo gc 2018

Vyšlo u nás

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

logo KOBtsoft   EON EG 2017 107 icom
         

Partneři:

logo-grada3  ca2 logo-dtocz

Duševní vlastnictví

upv logo

Patentová ochrana v zahraničí prostřednictvím Smlouvy o patentové spolupráci 19. červenec 2019

České podniky si stále častěji (nebo spíše – stále ještě nedostatečně) uvědomují, že ochrana průmyslového vlastnictví představuje jeden z nástrojů, jak úspěšně rozvíjet a inovovat výrobu a stát se úspěšným na globalizovaném trhu. Jednou z možností, jak ochránit nové technické řešení – vynález, je patentová ochrana. Pokud se pro ni přihlašovatel rozhodne, zpravidla nejprve žádá o národní patentovou ochranu. Ta však sama o sobě nestačí, neboť český patent platí jen v České republice a jinde v zahraničí toto patentované řešení může kdokoliv využívat a prodávat. Proto je vhodné získat patentovou ochranu i v zemích, kde je předpoklad, že chráněné řešení má tržní potenciál.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma_web_iprosperita Sacm Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300 cps vetsi 300AVLOGOM3

INZERCE