INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 24. rokem
Představitelé Potravinářské komory ČR spolu s dalšími odborníky vyjádřili nesouhlas s nadměrnou regulací, jakou jsou některé návrhy Rámcové úmluvy o kontrole tabáku (FCTC) a podobná doporučení Evropské komise (EK) a Světové zdravotnické organizace (WHO).

Světová zdravotnická organizace (WHO) společně s politickými orgány EU propaguje globální strategii s cílem celosvětově snížit užívání alkoholu a dalších zdraví škodlivých látek. Doporučení WHO sahají od snah o prevenci, přes omezení obchodu s těmito komoditami či reklamy. WHO vyzývá členské státy, aby vytvořily politiku na základě dostupných důkazů a přizpůsobily ji svým konkrétním podmínkám s jasnými cíly a strategií omezit spotřebu. Jako první začala Evropská komise snahou výrazně omezit trh a snížit počet aktivních kuřáků. Mezi těmito opatřeními se objevují např. doporučení na jednotné balení tabákových výrobků, zákaz jejich vystavování v místě prodeje nebo zákaz používání přísad. Iniciativy WHO se rychle objevují v iniciativách EU, která tato opatření zvažuje v rámci revize Tabákové směrnice.

Role přísad a snaha nadnárodních organizací o jejich zákaz

Jedním z bodů FCTC je i snaha o zákaz přísad v tabákových výrobcích, které spolu s tabákem většina tabákových výrobků obsahuje. Přísady mají za cíl regulovat články 9 a 10 FCTC. Přísady se do tabáku přidávají pro usnadnění výrobního procesu, zvyšují schopnost tabáku udržet vlhkost a prodlužují jeho trvanlivost. Mají také vliv na odlišení jednotlivých chutí tabáku. „Návrh FCTC předpokládá, že zákaz používání příměsí do tabákových výrobků sníží jejich atraktivitu pro spotřebitele a přispěje tak ke snížení spotřeby tabáku. Tato spojitost ovšem není prokázána. Naopak některé země, kde jsou preferovány tabákové výrobky bez přísad vykazují vyšší spotřebu tabákových výrobků," uvedl Miroslav Koberna, ředitel pro programování a strategii PK ČR.

Regulace obalů

Dalším z rozporuplných opatření FCTC je unifikovaný vzhled cigaretových krabiček. Ten by znamenal odstranění všech barev, log a znaků z obalů cigaret. Ty by obsahovaly pouze název značky, jméno výrobce, provedení v černé barvě a další náležitosti povinné ze zákona. Cílem návrhu je snížení poptávky po tabákových výrobcích a snížení jejich atraktivnosti pro mladistvé. Podle odborníků na právo duševního vlastnictví jsou unifikovaná balení protiústavním, extrémním opatřením. „Legislativní úprava zavádějící povinnost tzv. jednotného balení tabákových výrobků by byla v rozporu s mezinárodními závazky České republiky vyplývajícími jak z Evropské úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod, tak z Dohody o obchodních aspektech práv k duševnímu vlastnictví (TRIPS) a Pařížské úmluvy na ochranu průmyslového vlastnictví," uvedl Petr Kůta, advokát z advokátní kanceláře KMVS, s.r.o. Návrh unifikovaného vzhledu cigaretových krabiček by mělo dopad také na ochrannou známku, která garantuje spotřebiteli kvalitu výrobku. Vzhledem ke své rozlišovací schopnosti je ochranná známka významným nástrojem k vybudovaní svobodného trhu. „Toto opatření by též nepřípustně zasáhlo do práva na svobodu projevu výrobců tabákových výrobků, jak je zakotveno v českém ústavním pořádku i v Evropské úmluvě o lidských právech a základních svobodách," dodal Kůta.

Přístup ČR a dopad regulací

Vláda ČR přijala pozici, která odmítá některá z opatření FCTC, jako např. jednotné balení tabákových výrobků, zákaz jejich vystavení v místě prodeje nebo zákaz používání přísad. Toto stanovisko taktéž nepředpokládá potřebu rozšíření působnosti dosavadních ustanovení na evropské úrovni. „Nelze očekávat, že by přistoupení ČR k FCTC poskytlo jakoukoli přidanou hodnotu agendě tabákové regulace uvnitř České republiky. Opatření doporučovaná FCTC jsou zaměřena primárně na regulaci nabídky, respektive na omezování svobodné soutěže tabákových výrobků na trhu. V důsledku to nepřináší omezování spotřeby, ale expanzi napodobenin negarantované kvality a nelegálně prodávaných (nezdaněných) cigaret," uvedl Miroslav Toman, prezident PK ČR. „Aktivity WHO mohou mít za důsledek spuštění nebezpečné laviny dalších podobných omezení, která zasáhnou nejen tabákový řetězec, ale v budoucnosti se mohou dotknout i jiných oblastí potravin a pochutin, například snahám o regulaci obsahu tuku v potravinách, cukru v cukrovinkách nebo prodeje alkoholických nápojů včetně vína a piva," doplnil Miroslav Toman.

(tz)

Slovo ke dni

  • Velký úklid v e-shopech

    Už dávno jsme si zvykli nakupovat nejen v kamenných obchodech, ale také na internetu. Obrat e-shopů neustále roste a v kritických obdobích, například během pandemie, překonával všechny rekordy. Kdo by ostatně neocenil téměř nekonečný výběr zboží, které vlastně ani nezná státní hranice ani prodejní dobu? Samozřejmě že e-commerce s sebou přináší i rizika pro obě strany, pro prodávající i zákazníky. Proto je překvapující, že teprve nyní zpřísnila naše legislativa pravidla obchodování. Už si ani v „anonymním“ cyber prostoru nebude moci každý dělat, co chce, a počítat s tím, že mu vše projde. Například používat e-shop jako bezplatnou půjčovnu nebo sám sobě psát pochvalné recenze a záměrně klamat spotřebitele. Není pochyb, že dodržování přísnějších regulí internetovému businessu jenom prospěje a podpoří jeho další růst.

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2022

Partneři

Hlavní partner:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

oslavy 2022 razitko modre 2 copy  
         

Partneři:

logo-grada3   ca2 logo-dtocz upv logo 56 dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

judr karabec ip mediace

Arbitrážní a mediační centrum WIPO: zkušenosti ze zahraničí 30. listopad 2022

V tomto vydání zakončíme seriál o IP mediacích a jejich využití při řešení sporů v oblasti ochrany duševního vlastnictví nahlédnutím do zahraničí. Konkrétně se zaměříme na zkušenosti a na mediační případy úspěšně vyřešené v Arbitrážním a mediačním centru Světové organizace duševního vlastnictví (WIPO) v Ženevě a v Singapuru.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300AVLOGOM3