INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 23. rokem

14 cbaEkologie hraje výraznou roli i u malých prodejen, Družstvo CBA se na ni proto snaží dbát z několika hledisek. Do budoucna chce výrazně omezit papírové letáky, ve kterých spatřuje výraznou zátěž pro životní prostředí.

Nahradit je chce například elektronickou verzí. Družstvo se také snaží apelovat na výrobce, aby se přiklonili k zásobování přes velkoobchod a eliminovali tak zbytečně najeté kilometry. V otázce preference papírových či plastových tašek je pak podle předsedy družstva Romana Mazáka klíčové tašky využívat opakovaně, ať už jsou z jakéhokoliv materiálu.

Omezení a náhrada papírových letáků

Pro Družstvo CBA jsou v posledních měsících výraznou ekologickou otázkou papírové slevové letáky. Do budoucna proto plánuje jejich postupné omezení až o 90 procent. V období jarního i podzimního nouzového stavu se prakticky rozhodlo pro jejich úplné zrušení. Podle předsedy družstva Romana Mazáka se totiž ukázalo, že v období pandemie lidé mnohem více preferovali menší prodejny ve svém okolí. Lákat je tedy ještě prostřednictvím papírového letáku nemělo smysl.

„Současná situace nám ukázala, že k propagaci prodejny a nalákání lidí do ní lze využít jiných kanálů. Náklady spojené s papírovými letáky jednak každý rok rostou zhruba o 10 procent, značný problém ale představuje i ekologická zátěž. Pokud jsou letáky v libovolné síti prodejen tisknuté každý týden v nové verzi, jedná se v ročním úhrnu o tuny papíru, který ve finále nemá další využití. Často se jen povaluje u schránek a jeho efekt je spíše diskutabilní,“ uvedl Roman Mazák. Podle něj je také třeba započítat i samotnou distribuci, kdy se musí letáky rozvážet do jednotlivých regionů, což znamená další zbytečné emise.

Nelogická logistika velkých výrobců

Ještě zásadnější problém z hlediska emisí pak vidí předseda Družstva CBA ve snaze a strategii nadnárodních výrobců zavážet zboží na prodejny napřímo svými kamiony, a nikoliv tedy přes velkoobchod. Ve finále to tak znamená, že na prodejnu místo jednoho kamionu z velkoobchodu, který přiveze veškerý sortiment, denně míří několik desítek aut, přičemž každé z nich přiveze vždy jen několik položek.

„Pokud má byť jen jeden výrobce nasmlouvaných například 10 tisíc prodejen, které zaváží jednou týdně, znamená to 40 tisíc závozů za měsíc. Jeden automobil přitom zvládne zhruba 20 závozů denně, celkově tak lze hovořit o 24 tisících automobilů za rok. To je obrovská ekologická zátěž, která se navíc zpravidla týká jen několika málo položek,“ uvedl Mazák s tím, že pokud tento způsob upřednostňuje více výrobců, množství emisí exponenciálně roste.

Z hlediska logistiky se však objevují i jiné způsoby, které znamenají zbytečnou ekologickou zátěž. Jedná se o případy, kdy nadnárodní výrobci s centrálami v zahraničí chtějí za každou cenu, aby jejich zboží vyrobené v Česku zamířilo nejprve na centrální sklad. „Dostáváme se pak do paradoxních situací, kdy se výrobní hala jednoho z výrobců nachází jen pár kilometrů od našeho velkoobchodu v Šumperku. Zboží se ale nepřesouvá mezi těmito dvěma místy, což by zabralo pár minut, ale putuje nejprve do centrálního skladu v Praze a až poté zpět do Šumperka. Celkové roční náklady na dopravu jsme přitom u pouhých dvou položek vyčíslili na dva miliony korun. Nemluvě o ekologické zátěži, která je u desetitisíců takových kamionů zbytečně brázdících republiku enormní,“ uvedl Mazák.

U tašky nerozhoduje materiál, ale opakované používání

Jedním z ekologických témat v českém maloobchodě jsou i nákupní tašky. Zatímco některé řetězce začaly svým zákazníkům nabízet pouze papírové tašky, podle předsedy Družstva CBA není tento pohled tak jednoznačný. „Pokud se jakákoliv taška, ať je papírová nebo plastová, použije pouze jednou, bude neekologická. Lidem proto nabízíme obě varianty. Pokud se zároveň máme bavit o ekologii, je z našeho pohledu zejména nutné to, aby tak začali přemýšlet i samotní zákazníci. V tomto případě to tedy znamená, aby tašky používali opakovaně,“ uvedl Mazák.

Podle něj přitom zároveň dlouhodobě platí, že lidé papírovým taškám pro opakované použití na nákup méně věří. Jistou nevýhodou je pak i jejich horší skladnost. „Plastová, stejně jako plátěná varianta vychází ze srovnání obou hledisek lépe. Lidé je díky tomu používají téměř automaticky dále, ve finále tak trošku paradoxně může být papírová varianta více neekologická než například plastová,“ uzavřel Mazák.

(tz)

Slovo ke dni

  • Vláda chce znovu znárodňovat

    Mimořádná situace žádá mimořádné činy. Bezprecedentní zdražování základních životních potřeb a růst výrobních nákladů nemůže zůstat bez pozornosti a zásahu vládního kabinetu. Proslýchá se, že se chystá základní energetický tarif, jenž by snížil cenu elektřiny pro odběratele s nízkou spotřebou. K tomu by však stát potřeboval mít na dodavatele elektrického proudu potřebnou páku. Jenže největší z nich, polostátní ČEZ, má soukromé vlastníky, a tak si politici s ním nemohou dělat, co chtějí. Nabízí se tedy řešení na znárodnění společnosti, respektive na její rozdělení – na část v majetku státu a část privátní. Ano, je to řešení, i když přichází se zpožděním a jistě vyjde draho. Bude zřejmě třeba akcionáře vyplatit, a to v době, kdy jsou na burze akcie hodně vysoko. Nabízí se i otázka, zda bylo správné dát ze státních rukou také plynárenskou...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Květen 2022

Partneři

Hlavní partner:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

oslavy 2022 razitko modre 2 copy eon eg logo short  
         

Partneři:

logo-grada3   ca2 logo-dtocz upv logo 56 dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

judr karabec ip mediace

Proč IP mediátor naslouchá stranám 10. květen 2022

V minulém příspěvku jsme se seznámili s první fází mediace, ve které se IP mediátor stranám představí, vysvětlí jim proces IP mediace a roli, kterou v rámci mediace zastává. Současně se také domluví se stranami na základních pravidlech, která budou při mediaci dodržovat.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300AVLOGOM3