INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 23. rokem

Průzkum Covid-19 a jeho dopady na export organizovaný agenturou CzechTrade dospěl k závěrům, že 40 % dotazovaných firem se potýká se snížením nebo stagnací objednávek, 33 % řeší problémy spojené s uzavřením hranic a 12 % se dotkla finanční problematika. „I přes to, že se výzkumu zúčastnili převážně zkušení exportéři, pouze ve čtvrtině případů zvládnou firmy vyřešit exportní problémy spojené s dopady pandemie svépomocí a zbylých 75 % potřebuje podat pomocnou ruku,“ uvedl Radomil Doležal, generální ředitel agentury CzechTrade.

  • Do průzkumu realizovaného agenturou CzechTrade v průběhu dubna se zapojilo 138 českých exportérů. Cílem bylo zjistit, jaké problémy vzniklé v době pandemie je trápí a do jaké míry je zvládají vyřešit vlastními silami. Zúčastnily se malé, střední i velké firmy, z nichž 65 % exportuje do více než šesti zemí a 75 % firem vyváží více než 25 % své produkce. Firmy trápí řada problémů od snížení objednávek až po zvýšené legislativní nároky. „Díky získaným datům můžeme firmám poskytovat přesně takovou pomoc, kterou potřebují. Průzkum nám totiž potvrdil, v jakých oblastech čeští exportéři čelí problémům, a i v době uvolňování opatření jim můžeme efektivně pomáhat,“ dodal Radomil Doležal.

Hlavními tématy průzkumu byly realizace zakázek, uzavření hranic, finance, legislativa a státní omezení. Zjištění vycházející z průzkumu jsou následující:

  • Snížení, stagnace objednávek se týká 40 % dotázaných firem, a 32 % z nich přitom problematiku nedokáže řešit vlastními silami
  • Uzavření hranic řeší 33 % firem, z toho 22 % firem nedokáže problematiku řešit vlastními silami 
  • Různé finanční otázky řeší 12 % firem, z toho 9 % firem nedokáže problematiku řešit vlastními silami 
  • n Omezení výroby a provozů z důvodu vládních opatření v ČR i zahraničí se dotklo 12 % firem, z toho 10,6 % firem nedokáže problematiku řešit vlastními silami
  • Legislativa a byrokracie zatěžuje 8 % firem, z toho 5,5 % nedokáže problém vyřešit vlastními silami

Pokles nebo stagnaci objednávek zvládne pouze 8 % firem

Na 40 % dotázaných podnikatelů čelí snižování objednávek. Nejčastějším důvodem pro rušení nebo pozastavení objednávek jsou obavy z budoucího vývoje situace.
Téměř 55 % dotazovaných firem projevilo zájem o vyhledání nových obchodních partnerů, distributorů, zahraničních zaměstnanců, zástupců, obchodních příležitostí, propojení se zahraničním nákupčím. Dále o asistenci na místě, tlumočení, logistiku nebo schůzku s partnerem.
Svými bezplatnými asistenčními službami se CzechTrade přesně trefil do potřeb exportérů. Do dnešního dne jich využilo přes 330 firem, které si objednaly více než 700 zakázek. Již třetina z těchto zakázek byla realizována. Nastavení služeb nyní umožňuje zahraničním kancelářím, které je zpracovávají, v kratším termínu obsloužit více klientů.
Asistenční služby jsou zaměřené nejen na krizové situace způsobené problémy s dodávkami, přepravou zboží přes hranice, legislativou, certifikacemi, ale pomohou firmám i v následné době, kdy se uvolní opatření proti šíření pandemie covid-19. „Firmám poskytujeme potřebné informace o trhu, sestavíme databázi potenciálních kontaktů, ověříme zájem až u tří místních firem, zjistíme konkurenci na trhu apod. Jakmile opatření opadnou, mohou firmy samy nebo opět přes CzechTrade oslovovat získané kontakty, domlouvat osobní jednání a znovu rozjet business,“ vysvětlil Radomil Doležal.

Agentura se zaměřila hlavně
na online služby

Newsletter CzechTrade denně přináší souhrn informací od poptávek po aktuální zpravodajství ze zahraničí. Firma si sama službu nastaví tak, aby dostávala jen relevantní zprávy. Každý si může definovat seznam cílových oblastí, vybrat si průmyslový obor svého podnikání a specifikovat produkt ze seznamu tříd celního sazebníku.
Nově také v online databázi českých exportérů (exporters.czechtrade.cz) mohou firmy označit, že dodávají výrobky nebo služby související s problematikou covid-19. Adresář exportérů je propagovaný na cizojazyčných webových stránkách CzechTrade a její kanceláře ve světě aktivně nabízejí zahraničním odběratelům firmy, které jsou v něm prezentované.
„V rámci poskytování online služeb jsme uvažovali také o online veletrzích, protože před vypuknutím pandemie byly pro mnoho firem stěžejní. V rámci průzkumu jsme se respondentů zeptali, zda by tuto možnost využili. Z výsledků vyplynulo, že většina respondentů o této variantě zatím neuvažovala a v současnosti to pro ně není prioritní,“ dodal Radomil Doležal.

CzechTrade podnikatelům poskytuje aktuální informace

Podle průzkumu by 25 % firem pomohlo získat včasné informace o aktuální obchodní situaci a opatřeních v jednotlivých zemích, omezení pohybu osob a zboží, včetně dovozu, omezení bankovních služeb, mít znalosti o jednotlivých segmentech průmyslu.
Záhy po vyhlášení karantény CzechTrade spustil systém sběru a zpracování informací ze zahraničních trhů. Tyto články každý týden připravují ředitelé zahraničních kanceláří jak pro portál BusinessInfo.cz, tak pro web czechtrade.cz a sociální sítě. Průzkum však pomohl velmi dobře konkretizovat ty informace, které exportéři aktuálně potřebují, proto agentura již nyní připravuje další kroky, které povedou k tomu, že se potřebné údaje k firmám dostanou ještě více.

(tz)

Slovo ke dni

  • Stravenkový paušál uspěl

    Jedna z nejvíce kontroverzních věcí, které hýbaly podnikatelskou věřejností, bylo zavedení stravenkového paušálu, tedy rozšíření možností v poskytování obědů zaměstnancům. Proti byly vydavatelé stravenek a odbory. Argumentovalo se rozbitím osvědčeného systému, který léty prokázal své kvality. Příznivci paušálu poukazovali na to, že změna poskytuje více možností, zjednoduší administrativu a skoncuje s vysokými provizemi. Po dvou letech fungování se ukazuje, že čtyři z deseti firem dávají přednost stravenkovému paušálu. Zejména vyhovuje malým a středním zaměstnavatelům. Ti velcí mohou poskytnout občerstvení ve vlastních podnikových jídelnách. Ale nestalo se, že by lidé v práci přestali obědvat a raději získané finanční prostředky vydali za něco jiného. Myslím, že nynější praxe, i když možná do značné míry ovlivněná pandemií koronaviru, prokázala...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Červen 2021

INZERCE

Partneři

Hlavní partner:

TOSlogo 172 

 

Partneři plus:

eon eg logo short  
         

Partneři:

logo-grada3   ca2 logo-dtocz upv logo 56 dk logo 2

Duševní vlastnictví

14 Karabec

Jak je to s promlčecí lhůtou při mimosoudním řešení sporů 3. květen 2021

Ve srovnání se zahraničím se alternativní metody řešení sporů (ADR) v České republice používají v oblasti ochrany duševního vlastnictví nedostatečně. S tím souvisí i nedostatek mediátorů odborně připravených vést mediační spory v této specifické oblasti práva. Mediace má přitom nezastupitelnou úlohu zejména v případech, kdy strany nejsou schopny vyjednávat, jejich vzájemné vztahy jsou vyhrocené, soudní řešení nemusí přinést očekávaný výsledek, v dané věci je nejednoznačný výklad práva, hrozí vysoké náklady na vedení sporu, existuje časová či ekonomická tíseň stran nebo spor je příliš komplexní.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy svaz obchodu103 logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 cps vetsi 300AVLOGOM3 

INZERCE