INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Tomáš HajdůšekTomáš HajdůšekOd března do současnosti nás provází mnoho novinek, mimo jiné také v legislativě, která se bezprostředně týká firem či živnostníků. Není jednoduché se v nich správně orientovat a řídit se jimi, využít je ku prospěchu daného subjektu a nedopustit se chyby. Nenahraditelní jsou v tomto období daňoví poradci, i když i oni připouští, že leckterá opatření i jim přidělala vrásky na čele. Přesto své klienty ujišťují, že jim budou i nadále k dispozici s plnohodnotným servisem. Za Komoru daňových poradců ČR k tomuto tématu hovořil Ing. Tomáš Hajdušek, daňový poradce a vedoucí Sekce správa daní a poplatků:

Od března máme všichni nových starostí nad hlavu. Život mnohých firem se změnil, a nejenom proto, že zavedly na několik týdnů práci na home office. Přibyla řada novinek v legislativě. Nač je potřeba dnes v souvislosti s chodem firem v tomto ohledu myslet?

Firmy se budou muset přizpůsobit nové situaci. Jak ukazuje aktuální vývoj, koronavirus tady s námi bude asi delší dobu a musíme se s ním naučit žít. To je úkol zejména pro samotné podnikatele, my jako daňoví poradci jsme připraveni i nadále poskytovat podnikatelům veškerý administrativní a legislativní servis.

Také daňovým poradcům zřejmě přibylo práce. Jaké zejména?

V průběhu koronavirové krize nastala doslova legislativní smršť, takže nejdůležitější a nejtěžší pro nás bylo vůbec všechna ta opatření zaregistrovat a vyznat se v nich tak, abychom mohli svým klientům poskytnout ty nejvíce užitečné rady, přizpůsobené jejich konkrétní situaci.

V čem byla vaše komora svým členům v současné době nejvíce nápomocna?

Snažili jsme se informovat naše členy o přijímaných opatřeních. Aktivně jsme vystupovali směrem k vládě a připomínkovali její návrhy tak, aby byly v praxi co nejlépe aplikovatelné. To se potom samozřejmě přímo promítalo v práci každého daňového poradce.

Mnohé subjekty začaly šetřit, aby vůbec dokázaly složitou ekonomickou situaci přežít. Škrtají se nejrůznější položky ve výdajích. Projevila se určitá omezení směrem k rozsahu služeb daňových poradců?

To je hodně individuální, my jako komora žádným reprezentativním průzkumem v tomto ohledu nedisponujeme. Mohu ale uvést, že nemáme žádné signály o tom, že by docházelo k omezení poptávky po službách daňových poradců v nějakém větším měřítku.

Je možné, hledá-li firma daňového poradce, aby se o kontakt či doporučení, obrátila na vaši komoru?

Samozřejmě. Komora vede strukturovaný seznam všech daňových poradců, takže dokáže pomoci nalézt poradce podle oblasti, kterou potřebuje podnikatel vyřešit.

Vyplyne z vašich připomínek k nedostatkům návrhu na prominutí odvodů sociálního pojištění něco zásadního?

K vládnímu návrhu jsme měli několik zásadních připomínek, které by značně ulehčily, a zejména vyjasnily aplikaci v praxi. Dokonce jsme je dokázali prosadit v Senátu, ale Sněmovna to bohužel znovu přehlasovala. Zákon o prominutí pojistného je značně nejasná norma, která může způsobit v praxi řadu sporů. Jako příklad lze uvést takový klíčový parametr, jako je počet zaměstnanců. Existují asi čtyři různé v praxi zažité způsoby, jak určit počet zaměstnanců. Každý přitom vede k jinému výsledku. Například není zřejmé, jestli se dva zaměstnanci s polovičním úvazem počítají za dva, nebo za jednoho. Problém je i ve srovnání vyměřovacích základů za červen, červenec a srpen s vyměřovacím základem za březen. Když třeba ve firmě s devíti zaměstnanci odejde jeden na mateřskou či onemocní na celý měsíc, tak se firmě matematicky sníží úhrn vyměřovacích základů o více než 10 %, a ztratí tak nárok na snížení, aniž by za to jakkoliv mohla. Opravdu to ale takto poslanci chtěli? A v těchto paradoxech by šlo pokračovat.

Na jaké záludnosti v souvislosti s čerpáním finančních prostředků od státu ovlivněné koronavirem byste podnikatele rádi upozornili?

Ďábel vždy bývá skryt v detailu a text podpůrných opatření je většinou velmi obtížné čtivo. Proto doporučujeme se vždy obrátit na odborníka, např. na daňového poradce.

otázky připravila se Eva Brixi

Slovo ke dni

  • Doba byrokratická

    Prý umožňuje lepší fungování státu. V něčem možná ano. Rozhodně má aparát, který může zabezpečit lepší kontrolu. Ale umožňuje i snazší podnikání? Tady už je to na pováženou. Hlasy lidí z businessu zní unisono. Podnikatelské prostředí v České republice potřebuje výrazné zlepšení. A opravdu se nenechme ukolébat tím, že vloni vzniklo meziročně nejvíce firem od dob pandemie. Bohužel úřednický aparát neroste jen proto, aby byly úkoly státu zvládány rychleji a kvalitněji, ale protože těch úředních povinností přibývá i s ohledem na požadavky EU. A tak nevznikají nová a nová úřednická místa zdaleka jen na straně státu. Podniky si stále častěji musí najímat externí dodavatele, kteří by pro ně onu byrokratickou část businessu dokázali zpracovat na klíč. Případně staví vlastní oddělení, které musejí tuto agendu zvládnout. Administrativa tak...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 
 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3