INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Geis CZ s.r.o 1Logistika v moderním pojetí nepřináší zdaleka jen dopravu, ale mnoho dalších služeb, které společnosti jako je Geis svým zákazníkům poskytují. Jejich nedílnou součástí je i balení zabezpečující ochranu přepravovaného zboží. Klienti se mohou na obaly zajišťované společností Geis spolehnout i přesto, že to v poslední době není jednoduché.

Zajištění služby balení se v posledních měsících stává stále složitějším. Příčinou je prohlubující se krize na trhu s obalovými materiály, především dřeva, vlnité lepenky a papíru obecně. Cena obalových materiálů na bázi papíru dramaticky roste a současně s tím se prodlužují dodací termíny. Tento problém se ovšem zdaleka netýká jen papíru. Ceny surovin pro výrobu obalů rostou všeobecně – u dřeva to je za poslední rok o asi 60 % (jen v měsíci dubnu cena dřeva pro výrobu palet vzrostla o 14 %), ale u LLDPE granulátu, potřebného pro výrobu stretch fólií, o více než 20 %.

Kolísání ceny se samozřejmě, jako u jiných komodit, dá předpokládat, zvláště v tak neklidném období, jako nyní prožíváme. Ovšem v tomto případě dostala situace na trhu v poslední době mimořádnou dynamiku. Pro společnosti jako je Geis se tak zajišťování obalů komplikuje, neboť ceny za vstupní komodity se stávají dlouhodobě neudržitelnými. To samozřejmě neznamená, že by tuto službu zákazníkům nebylo možné zajišťovat.

Situace na trhu obalových materiálů je v současnosti skutečně velmi nestandardní. Rostoucí poptávka po obalech vyvolaná loňským dramatickým nárůstem internetového obchodování sice přinesla zvýšení produkce vlnité lepenky v České republice, ale současně vedla i ke zvýšení objemu jejího exportu do zahraničí. Spolu s tím rostla poptávka po papíru, a tedy i po sběrovém papíru, protože obaly z vlnité lepenky se převážně vyrábí z recyklovaného papíru. Jenže během pandemie sběr papíru poklesl, takže papírnám po celé Evropě chybí. Vlivem toho od druhého pololetí 2020 výrazně roste cena sběrového papíru a tím i cena suroviny pro výrobu vlnité lepenky. Tento trend zatím pokračuje i v letošním roce, dokonce by se dalo říct, že s příchodem jara zdražování akceleruje. Tato nepříznivá situace by se měla vrátit do normálního stavu až po stabilizaci ekonomiky a obchodu, což může trvat i několik měsíců. Nicméně se dá předpokládat, že zvýšené využívání internetového obchodování, doprovázené zvýšenou poptávkou po papírových obalech, zůstane i do budoucna běžné.

Vzhledem k tlaku Evropské unie na používání udržitelných a recyklovatelných materiálů při balení obecně roste poptávka po využívání speciálního papíru na nákupní tašky a zájem o papír přichází dokonce i z oborů, kde si to ještě nedávno nikdo nedokázal ani představit, například pro výrobu lahví na nápoje.

Situaci na trhu s obaly navíc komplikuje i náhlý nedostatek měkkého dřeva doprovázený dramatickým zvyšováním jeho ceny. To vyvolal významný růst poptávky zejména v Číně a Spojených státech, kde se lehké dřevo využívá k rekonstrukcím obytných dřevostaveb, které se v době pandemie mezi Američany překvapivě rozšířily. Nedostatek dřeva se stal celoevropským problémem, který nelze snadno vyřešit zvýšením jeho těžby. Proto například výrobci palet varují, že už nedokážou dodávat požadované množství.

Podobně tomu je i u dalších obalových materiálů – například cena bublinkových fólií během šesti měsíců vzrostla o více než třetinu a v případě stretch fólií dokonce až o téměř 45 %. K tomu se přidává i růst ceny spojovacího materiálu o přibližně 15 %. „Růst ceny kartonu o 10 až 20 % je sice velmi nepříjemný, ale nás mnohem víc trápí skutečnost, že se extrémně prodloužily dodací lhůty ze tří týdnů, běžných v nedávné době, až na více než 10 týdnů u některých dodavatelů v současnosti,“ říká Tomáš Körner, vedoucí produktu Obaly společnosti Geis.

Také zde je vysvětlení, co stojí za současnou situací, ze strany dodavatelů celkem očekávatelné. Jako univerzální zaklínadlo samozřejmě fungují potíže způsobené pandemií covid-19, a z ní vyplývající dramaticky rostoucí poptávka po dodávkách obalových materiálů pro rostoucí oblast e-commerce. K tomu se přidává i v mnoha oblastech rychlejší hospodářský růst, než se očekávalo. Situace na trhu naznačují snahu některých dodavatelů zvýšit svou ziskovost tím, že dodávají jen omezené množství.

Nic z toho samozřejmě nemůže být překážkou zabezpečování služby balení logistickými firmami. Výhled do budoucna ovšem v případě cen lepenky a papírových obalů není moc optimistický. „Situace v posledních týdnech není jednoduchá. U všech výše uvedených materiálů totiž máme hlášeno pokračování tohoto trendu a další nárůst cen v blízké budoucnosti. Nicméně naše klienty mohu ujistit, že to nikterak neovlivní kvalitu služeb, které pro ně zajišťujeme. Součástí kvalitní služby je i včasné dodání a rozumné termíny. Proto se snažíme zajistit alternativy ke spokojenosti našich zákazníků. Nejhorší na současné situaci je však to, že nevidíme světlo na konci tunelu,“ uzavírá Tomáš Körner ze společnosti Geis.

(tz)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3