INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Včera jsem náhodně potkal v Hanoji českého podnikatele, kterého doprovázeli tři Vietnamci, z nichž jeden podniká v ČR. Svěřil se mi, že letěl do Vietnamu zbytečně, protože se z informací organizátorů jeho první cesty do Vietnamu domníval, že sjednané schůzky na dvou vietnamských ministerstvech mu zajistí obchod a podporu jeho podnikatelského projektu, ale že na nich nic nezískal.

Není prvním, ani rozhodně nebude posledním, českým podnikatelem jenž uvěřil slibům Vietnamců žijících u nás o jejich známostech doma. Zklamaný podnikatel neměl sebou ani písemně vypracovanou nabídku podle vietnamských zvyklostí, jen ústně tlumočil na vietnamských ministerstvech svůj nápad. Pracovníci obou ministerstev jej zdvořile přijali, vyslechli a poradili mu s kým by měl ve Vietnamu jednat i jaké předpisy musí dodržovat. On zřejmě očekával, že odejde z ministerstev se schváleným kontraktem nebo s doporučením jeho podnikatelského projektu a tak byl zklamaný.

Vysvětlil jsem mu, že nejdříve je vždy nutné ve Vietnamu provést kvalitní marketing a v rámci tohoto průzkumu trhu zjistit, zda vůbec je o nabízené výrobky nebo služby zájem. Dále je potřeba pokusit se získat porovnání s nabídkami a cenami konkurence v tomto teritoriu, či odborné dotazy zájemců. To nikdo nepořídí sám, ani kdyby desetkrát přiletěl do VSR, když tu zemi dobře nezná, ani zde nemá osobní konexe na zkušené vietnamské odborníky v oblasti zahraničního obchodu nebo investic.

Teprve na základě konkrétních marketingových informací je možné připravit konečnou oficiální nabídku, která musí mít všechny vietnamské zvyklosti i náležitosti a začít s akvizicí. Ta už může začít i osobní návštěvou, například při konání tiskové konference spojené s předváděcí akcí, na kterou se pozvou zástupci sdělovacích prostředků a v druhé části i vytypovaní potencionální klienti, regionální podnikatelé a zástupci státních institucí. Jsem vždy nerad, když podobný podnikatel, jakého jsem včera potkal, se vrátí z Vietnamu domů a pak někde na semináři vystoupí a vykládá, že v 90 milionovém Vietnamu se nedá nic pořádného dělat a vše svádí na tuto zemi. To je prostě "ta naše povaha česká", že ze svých chyb nejraději obviňujeme někoho jiného.

Proto prosím zájemce o vietnamský trh, aby nelétali zbytečně do Vietnamu, neboť často první cesta s pobytem v hotelu je stojí někdy i přes sto tisíc, ale nechali si provést teritoriálními odborníky nejdříve kvalitní marketing a teprve potom navštívili osobně Vietnam. Úspěšný zahraniční obchod nebo investice mají své náležitosti a potřeby, které nelze obejít.

Marcel Winter - Hanoj

Člen České manažerské asociace

Čestný předseda Česko-vietnamské společnosti

Vizionář roku 2012 v ČR

 

( Mobil: +84 123 805 5677 )

Slovo ke dni

  • Doba byrokratická

    Prý umožňuje lepší fungování státu. V něčem možná ano. Rozhodně má aparát, který může zabezpečit lepší kontrolu. Ale umožňuje i snazší podnikání? Tady už je to na pováženou. Hlasy lidí z businessu zní unisono. Podnikatelské prostředí v České republice potřebuje výrazné zlepšení. A opravdu se nenechme ukolébat tím, že vloni vzniklo meziročně nejvíce firem od dob pandemie. Bohužel úřednický aparát neroste jen proto, aby byly úkoly státu zvládány rychleji a kvalitněji, ale protože těch úředních povinností přibývá i s ohledem na požadavky EU. A tak nevznikají nová a nová úřednická místa zdaleka jen na straně státu. Podniky si stále častěji musí najímat externí dodavatele, kteří by pro ně onu byrokratickou část businessu dokázali zpracovat na klíč. Případně staví vlastní oddělení, které musejí tuto agendu zvládnout. Administrativa tak...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Duben 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 
 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3