Ačkoliv 3D modely měst nacházejí uplatnění primárně v úřednických kancelářích při plánování budoucího územního rozvoje, užitek přinášejí rovněž akademikům i laické veřejnosti. Důležité jsou například při environmentálních výzkumech, studiích šíření hluku či analýzách přírodních hrozeb. Běžný občan města se zase díky nim může lépe seznámit s budoucím vývojem svého sídla.
Skončí moderní civilizace zavalená horou elektrického odpadu? Protože množství používané spotřební elektroniky už nemůže růst exponenciálně, musí se najít správné východisko, jak tomu zabránit. Odpověď už je známa pod pojmem cirkulární ekonomika. Více napoví rozhovor s Patrikem Joklem, zakladatelem IPRICE RECARE s.r.o., iprice-recare.com a provozovatelem e-shopu iprice.cz.
Dva české hotely s mimořádným zázemím jak pro pořádání firemních akcí, tak pro pobyt rodin s dětmi. Hotel Horizont v Peci pod Sněžkou a hotel Port u Máchova jezera. Komfort, který zde host dostává, je léty vypilovaná kvalita, pohostinnost, snaha o služby se vším všudy a jejich stálá inovace. I proto se sem návštěvníci vracejí, ať už jde o firmy, které zde pořádají za rok nespočet různých setkání, nebo celé rodiny, často přijíždějí i babičky a dědečkové s vnoučaty. Doba covidová se pochopitelně na tržbách podepsala, a stejně tak hotelům nepřála ani energetická krize. Jak se dnes oběma daří, jsem se zeptala předsedy představenstva společnosti Regata Čechy, a.s., která je provozuje, Viktora Šedivého:
Ne každý si ve shonu všedních dnů uvědomuje, kolik se toho kolem něj stále mění a že to souvisí s jeho vlastním životem. Jaké nové technologie mu umožňují existovat pohodlněji, zdravěji, šetrněji k přírodě. Co přinášejí k podpoře kondice člověka, nakolik jsou inovativní směrem k produkci plodin, co nabízejí převratného v oblékání, čím přispívají k hospodárnějšímu nakládání s přírodními zdroji při stavební činnosti a čím zase ke snižování spotřeby energií, proč nám šetří čas, který můžeme věnovat třeba rodině nebo seberozvoji. Zní to možná až naivně v dnešní ekonomicky složité době, ale je tomu skutečně tak. Výzkum a vývoj naznačují praxi, jak a co dělat jinak, lépe, výhodněji. Ostatně dokládají to i slova RNDr. Jana Nedělníka, Ph.D., viceprezidenta Asociace výzkumných organizací:
Agentura pro podnikání a inovace (API), zprostředkující subjekt Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OP PIK), vyřídila v roce 2022 přes 3000 žádostí o platbu ve schválených dotačních projektech. Na Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, řídicí orgán OP PIK, tak předala k proplacení na účty českých firem přes 12 miliard korun.
Po přijetí náležité legislativy se virtuální elektrárny stanou důležitou součástí energetické soustavy. Odborníci z poradenské skupiny Moore Czech Republic se domnívají, že by ve střednědobém horizontu mohly v České republice pokrýt až 25 % spotřeby elektřiny. Peer to peer sdílení energie, které je podstatou virtuálních elektráren, přinese větší šetrnost k životnímu prostředí a z dlouhodobého hlediska pomůže stabilizovat ceny elektřiny.
Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...
Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.
Pokračování ...